05 Ekim 2010 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Gün Gün Tarih
Dergilerimiz

Ali FERŞADOĞLU

Cumhuriyet ve dinde reform


A+ | A-

Cumhuriyet yöneticileri neden dinde reforma yeltendiler? Oysa, İslâm’ın reforma ihtiyacı yoktu. Öyle ise din ile alâkası olmayanların dinde reform yapmasının sebebi ne idi?

“Pozitivist” reformların en önemli gerekçesi, İslâmiyet’in Osmanlı imparatorluğunun geriliğinin en önde gelen sebeplerinden biri olduğu yolundaki inancıydı.1 Bu, sosyal hayatın özde millî, ama biçimde İslâmî olması gerektiğine inanan Jön-Türk teorisyeni Ziya Gökalp’in tavrının ötesine geçmişti.2

Hıristiyan âlemi, dinde reform yaptıktan sonra sonra ilerledi. Bu doğru idi. Türkiye Cumhuriyetini kuranlar da “Öyle ise biz de ancak dinî hayatımızdan çıkarmakla ilerleyebiliriz” demişlerdi. Ancak, kıyasları yanlıştı. Çünkü, “havas ve hükümet adamları elinde çok zaman din-i Hristiyanî, bahusus Katolik mezhebi, bir vasıta-i tahakküm ve istibdat olmuştu. Havas, o vasıtayla nüfuzlarını avam üzerinde idame ediyorlardı. Ve ‘serseri’ tabir ettikleri avam tabakasında intibaha gelen hamiyetperverlerini ve havas zalimlerin istibdadına karşı hücum eden hürriyetperverlerin mütefekkir kısımlarını ezmeye vasıta olduğundan ve dört yüz seneye yakın frengistanda ihtilâllerle istirahat-i beşeriyeyi bozmaya ve hayat-ı içtimaiyeyi zîr ü zeber etmeye bir sebep telâkki edildiğinden, o mezhebe, dinsizlik namına değil, belki Hıristiyanlığın diğer bir mezhebi namına hücum edildi. Ve tabaka-i avamda ve filozoflarda bir küsmek, bir adâvet hâsıl olmuştu ki, malûm hadise-i tarihiye vukua gelmiştir. Halbuki, din-i Muhammedî (a.s.m.) ve şeriat-ı İslâmiyeye karşı hiçbir mazlumun, hiçbir mütefekkirin hakkı yoktur ki, ondan şekvâ etsin. Çünkü onları küstürmüyor, onları himaye ediyor. Tarih-i İslâm meydandadır. İslâmlar içinde bir iki vukuattan başka dahilî muharebe-i diniye olmamış. Katolik mezhebi ise, dört yüz sene ihtilâlât-ı dahiliyeye sebep olmuş.”3

Halbu ki, Tanzimat Fermanı’nın, “gerileme” meselesindeki teşhisi ise şudur: Yüz elli seneden beri devam eden gâileler ve çeşitli sebepler devletimizi geriye itmiştir. Devletimizin geriye gidiş sebebi ise, İslâm’dan ayrılma olarak gösteriliyor; “İslâmdan ayrıldığı için geriye gitmiştir” deniliyor.4 Bir kısım Osmanlı aydınları, süreklilik kazanan askerî yenilginin sebebeni, genellikle Müslüman kimliğinden ve onun eksik yorumlamasından kaynaklanan bir zaafiyet olarak değerlendirmişler.

Buna rağmen, hâkim Kemalist zihniyete göre, ülkeyi geri bırakan din idi ve artık “Türk milleti gücünü ne dinden, ne de imândan alacaktı. Dayanacağı güç, Türk milletinin asîl kanında”5 mevcuttu!

Bediüzzaman, bu sakat görüşün, Engizisyonun intikam arzunudan doğan batı menşe’li olduğunu; Müslümanların İslâmiyete sarıldıkları zaman ilerlediklerini, ondan uzaklaştıkları devrelerde de gerileyip perişan olduklarını, başta Sünûhat olmak üzere muhtelif eserlerinde çarpıcı sosyolojik verilerle ispat eder. Asr-ı Saadet müstesna ve şaheser bir misâldir. Emevî, Endülüs Emevî, Abbasi, Selçuklu ve Osmanlının kuruluş ve yükselme devirleri ile, gerileme devirleri kıyas edildiğinde bu gerçek bütün çıplaklığıyla görülür. M. Kemal’in ve onu takip edenlerin yanlış tespit ve uygulamaları, ya İslâm ve Osmanlı tarihini iyi bilmediklerini, ya görmezlikten geldiklerini veya bam başka düşünceler beslediklerini göstermektedir.

Dipnotlar:

1-Prof. Mardin, Türkiye’de Din ve Siyaset, s. 97.

2-Ziya Gökalp, Türkleşmek, İslâmlaşmak, Muasırlaşmak, s. 58-60.

3-Mektûbât, s. 420-421.

4-Süleyman Demirel, Köprü, Ekim 1985.

5-Tasvir, 3 Aralık 1947.

05.10.2010

E-Posta: [email protected] [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (04.10.2010) - Pozitivist reform ve laikçi projeler neden tutmamış?

  (03.10.2010) - Pozitivist reform ve laikçi projeler neden tutmamış?

  (01.10.2010) - Kimilerinin laiklik anlayışı ve Bediüzzaman’ın tarifi

  (29.09.2010) - Din karşıtı jakoben laiklik

  (28.09.2010) - Osmanlı’dan Türkiye Cumhuriyeti’ne din reformu

  (27.09.2010) - Hıristiyanlıkta reform ve liberalizm

  (26.09.2010) - Batı arayış içerisinde

  (23.09.2010) - Hudeybiye Muahedesindeki dersler

  (22.09.2010) - İman hayata yansımalı

  (21.09.2010) - Önce dînimizi öğrenelim!


Son Dakika Haberleri

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdullah ERAÇIKBAŞ

  Abdullah ŞAHİN

  Ahmet ARICAN

  Ahmet BATTAL

  Ahmet DURSUN

  Ahmet ÖZDEMİR

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Ali Rıza AYDIN

  Atike ÖZER

  Baki ÇİMİÇ

  Banu YAŞAR

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Elmira AKHMETOVA

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Fatma Nur ZENGİN

  Gökçe OK

  Gültekin AVCI

  H. Hüseyin KEMAL

  H.İbrahim CAN

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Hakan YILMAZ

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Kadir AKBAŞ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Mehmet YAŞAR

  Mehtap YILDIRIM

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Muzaffer KARAHİSAR

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Osman GÖKMEN

  Osman ZENGİN

  Raşit YÜCEL

  Recep TAŞCI

  Rifat OKYAY

  Robert MİRANDA

  Ruhan ASYA

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet BAYRİ

  Saadet TOPUZ

  Said HAFIZOĞLU

  Saliha FERŞADOĞLU

  Sami CEBECİ

  Selim GÜNDÜZALP

  Semra ULAŞ

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Umut YAVUZ

  Vehbi HORASANLI

  YENİ ASYA NEŞRİYAT

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yasemin YAŞAR

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Ümit KIZILTEPE

  İbrahim KAYGUSUZ

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT

Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu
Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.