Salih Sütçüoğlu: “Lem’alarda tefsir edilen Zümer Sûresinin 6. âyetinde mübarek ehli hayvanlar ‘sekiz çift’ olarak geçiyor. Bu âyeti izah edip, sekiz çift hayvanın hangileri olduğunu açıklar mısınız?”
Dünden devam:
Bediüzzaman’a göre, yağmura “rahmet” dendiği gibi, koyun, keçi, sığır ve deveden ibaret olan eti yenen evcil hayvanlara “en’âm” denilmesi, bu hayvanların her yönüyle nimet olmasındandır. Yani nasıl ki rahmet cisimleşmiş yağmur olmuş; nimet de cisimleşmiş keçi, koyun, öküz ile manda ve deve şekillerini almışlar. Gerçi bu hayvanların maddeleri ve cismânî vücutları dünyada yaratılıyor. Fakat nimet sıfatı ve rahmet mânâsı bu hayvanlarda, maddî vücutlarının tamamen üstüne çıktığından; “enzele” (İndirdi) tâbiriyle anlaşılıyor ki, Hâlık-ı Rahîm bu mübarek hayvanları doğrudan doğruya rahmet hazinesinin birer hediyesi olarak, yüksek rahmet mertebesinden ve mânevî ve ulvî Cennetinden yeryüzüne indirmiştir.
Bediüzzaman Hazretleri bunu şöyle örneklendirir: Nasıl ki bazen çok kıymetsiz bir maddeye çok kıymetli bir san'at nakşedilebilir. Bu durumda o şeyin maddesi nazara alınmaz ve ona san'at noktasında kıymet verilir. Bazen de bunun tersi olabilir. Aynen bunun gibi bazen cismanî bir maddede o kadar nimet ve rahmet mânâsı bulunur ki, yüz defa maddesinden ziyade ehemmiyetli oluyor. Âdeta cismânî maddesi gizlenir; hüküm nimet cihetine bakar.1 Diğer yandan; sivrisinekten yılana, akrepten kurta ve aslana kadar insanlara zarar veren ve korku salan bir yığın hayvana karşı; koca manda, koca öküz ve koca deve gibi mahlûkat insana son derece itaatkâr, insana boyun eğmiş, insanın emrinden çıkmıyor. Hatta zayıf çocuğa kocaman bir devenin yuları verilirse, koca devenin küçük çocuğa itaat ettiği görülüyor.
İşte Kur’ân, “Allah sizin için sekiz eş en’âm (nimet hayvanları) indirdi” âyetiyle mânen bildiriyor ki: Bu mübarek hayvanlar dünya hayvanları değil ki vahşet versin, korku salsın, zararı dokunsun! Bu hayvanlar bir manevî Cennetin hayvanlarıdırlar. Onun için her yönüyle faydalı ve zararsızdırlar. Çünkü bunların nimet ciheti yukarıdan, yani rahmet hazinesinden indiriliyor. Nitekim bu hayvanların yaşamaları rızık ile mümkündür. Rızıkları ottur. Otların rızıkları yağmurdur. Yağmur ki hayat kaynağıdır, rahmettir ve rahmet cihetiyle elbette semadan gönderilmektedir. Kur’ân’ın “Rızkınız semadadır”2 âyeti de buna işaret ediyor.3
Öyle ise denilebilir ki, zaten Cennetten indirilen bu hayvanlar Allah için kurban edilmekle aslında ölmüş olmamakta, yok olmamakta, hayattan gitmemekte; bilâkis, bir nev'î şehâdet rütbesi kazanarak Cennetteki derecelerini arttırmaktadırlar.
Demek Kur’ân, “Biz, her ümmete, en’âm hayvanlarından kendilerine rızık olarak verdiklerimiz üzerine Allah’ın adını ansınlar diye, kurban kesmeyi gerekli kıldık….”4 âyetiyle ve “Rabbin için namaz kıl ve kurban kes”5 âyetiyle meşrû ve vacip kıldığı kurban kesme işini, “en’âm” diyerek birer nimet yumağı olduklarına işaret ettiği ve yukarıya aldığımız âyette de açıkça isimlendirdiği koyun, keçi, sığır, manda ve deve ile sınırlandırmış bulunmaktadır. Başka hayvanların kurban edilmemesi de bundandır.
DUÂ
Ey Rahman-ı Rahîm! Ey erhamürrâhimîn! Ey merhametlilerin en merhametlisi! Ey acıyan, bağışlayan, esirgeyen, nimet veren, merhamet eden, şefkat eden, sonsuz rahmet sahibi Allah’ım! Dünyada bizi rahmetinde yüzdürdüğün gibi, bizi rahmetinin, re’fetinin, hilminin, kereminin, lütfunun ve şefkatinin kadrini bilenlerden eyle! Bizi şükür kılanlardan eyle! Bizi hamd edenlerden eyle! Bizi nankör eyleme! Rahmetine ve şefkatine karşı bizi vurdumduymaz kılma, bizi teşekkürsüz kılma! Âhirette de bizi rahmetine gark et! Bize darlık ve zorluk gösterme! Bizi rızana al! Bizi cennetine al! Bizi azabından koru! Âmin!
Dipnotlar:
1- Lem’alar, s. 368
2- Zâriyât Sûresi: 22
3- Lem’alar, s. 368, 369
4- Hac Sûresi: 34
5- Kevser Sûresi: 2
03.06.2008
E-Posta:
[email protected]
|