Alkollü içkilerin reklamını yapanlar, her hadiseyi bahane ederek yanlışlarında devam ediyorlar. Son günlerde Türkiye’nin gündemini meşgul eden Milli Takım başarısı da alkollü içki üreten firmalara ‘bahane’ oldu. Güya Milli Takımın başarısını kutluyorlar, ama asıl maksat alkollü içkilerin reklamını yapmak.
Dünya genelinde; alkollü içkilerin aleyhinde hadiseler geliştikçe, alkollü içki üretenler de kendilerini savunmaya başlıyor. Sigara ve ‘bira’ ile başlayan yoluculuk, genellikle ‘sarhoş’luğa kadar varıyor. Bu sebeple, aklı başında aileler, sigara başta olmak üzere bütün alkollü içkilere de karşı çıkıyor. Demokrasi ile idare edilen ülkelerde, yöneticilere ulaşan bu yöndeki talepler kabul görüyor ve alkollü içkilere karşı tedbirler alınıyor. Aynı şey Türkiye’de de geçerli. Aileler, çocuklarının bu tuzağa düşmemesi için her yolu deniyor. Tabiî bu durum, alkollü içki üretenlerin hoşuna gitmiyor. Bu sebeple, son günlerde ‘kadın içiciler’in sayısının arttığı yönünde propaganda yapıyorlar ve bu durumu da ‘kadınların medenîleşmesi’ne bağlıyorlar. (Sabah, 18 Haziran 2008) Belki tesbit olarak bu bilgi doğrudur, ama ‘kadınların daha fazla alkol alıyor olması’ desteklenebilir mi? İlmen ve tıbben ‘zararlı’ olduğu noktasında ihtilaf olamayan bir alışkanlık nasıl desteklenir, nasıl ‘sarhoş’ sayısının artmasından sevinç duyulur?
Alkollü içki üretenler, Milli Takımın futbolda gösterdiği başarıyı kendi açılarından ‘kâr’a dönüştürmek için, başta spor gazeteleri olmak üzere bütün gazetelerin spor sayfalarını parsellemiş durumdalar. Zaten bahane arayan ‘sarhoş’lara “Milli Takım kazandı, o halde gelin sarhoş olalım, aklı iptal edelim” çağrısı yapıyor. Reklamların tesiri bununla sınırlı kalsa neyse, gençlerin de bu tuzağa düşmesine sebep olunuyor. Spor sayfalarının daha ziyade gençler tarafından okunduğu hatırlanırsa, yapılan reklamların maksadı da anlaşılmış olur.
Alkollü içki üretenler insanları ‘sarhoş’ olmaya davet ettikçe, biz de gerçekleri tekrar tekrar hatırlatmak durumunda kalacağız. Düşünün, ‘sigara’nın gazetelerde reklamının yapılması ‘yasak’, ama daha zararlı olduğu noktasında ihtilaf olmayan ‘alkollü içki’lerin reklamı yasak değil! Böyle bir anlayış olabilir mi? Sigaraya karşı ‘savaş’ açan ve kapalı mekânlarda içilmesini yasaklayan ‘siyasî irade’ çok daha zararlı olan alkollü içkilerin en azından gazetelerde reklam yapılmasını önleyemiyor mu? Yoksa, hadisenin farkında mı değiller?
Hatırlanacağı üzere geçmiş yıllarda alkollü içkilerin reklamı yapılamıyordu. Ne olduysa oldu, AKP iktidarı sonrasında bu reklamlar hız kazandı. Belki aynı kanun ve yönetmelikler var, ama medya ve mahalle baskısı sebebiyle olması gereken yasak savunulamıyor. Bugün itibarıyla AKP, “Ne oluyor, sigaranın reklâmı yasakken, içkinin reklâmı nasıl yapılabilir?” diye soramıyor. Varsa, mevzuattaki boşlukları doldurup bu yanlışa dur diyemiyor ya da demiyor...
Daha önce de konu gündeme getirilmiş ve “TBMM Sağlık Komisyonu”nda görev alan bazı vekiller, “Gazetelerde içki reklamları mı yayınlanıyor, ben görmedim!” demişti. Acaba bugün de aynı düşüncedeler mi? Hâlâ gazetelerdeki alkollü içki reklamlarını görmüyorlar mı?
Başta Yeşilay olmak üzere konu ile ilgili bütün sivil toplum kuruluşlarını ‘imdat’a çağırıyoruz. Gazetelerdeki alkollü içki reklamları son bulsun!
19.06.2008
E-Posta:
[email protected]
|