Rifat OKYAY |
|
Kavuşmak istenilen hedef |
Beşer olarak, insan olarak en önemli özelliğimiz; ahlâklı olmak, ahlâk sahibi bir şahsiyet olabilmek dersek her halde abartmamış, sözün kametini kıymetine feda etmemiş oluruz her halde… Ahlâklı olmak, beşeriyetin, insanlığın en önemli, en birinci özelliği olmalıdır. Emek sarf ederek, çalışıp, gayret edip, koşturarak insanlığın gereği, hayatın levazımatı deyip bütün maddî kazançları elde eden, kazanan insanoğlu, en az maddî kazanımları kadar ahlâkı da elde edebilmeli, kazanabilmelidir. Zembille inmeyeceğine göre, insan kendisine bir ikram ve ihsan mahiyetinde, kendisini ahlâk sahibi yapmak için bir gayretin, çabanın, çalışmanın içerisine atılabilmeli, koşturabilmelidir. Kişilerin çoluk çocuğuna, aile efradına ahlâkî düsturları, prensipleri, kural ve kaideleri kazandırma gayreti içinde olması da bu cümleden olarak zikredilebilir. Bu günün küçük fidanları yarının ağaçları misali nasıl yetiştirilirse öyle meyve alınır… Kusursuz, eksiksiz, seçkin ve misilsiz olmak Allah’ın (c.c.) bir ikram ve ihsanı olarak nebilere, peygamberlere verilmiştir. Ama bu ikramlarda bile insan düşünülmüş, onlara ahlâklı olmak, ahlâk kaide ve kurallarını vaz etmek üzere nebilerin, peygamberlerin hayatları Rabbimiz tarafından dizayn edilerek insanoğluna örnekler sunulmuştur. Yaşanamayan, gösterilemeyen güzel ahlâk ancak kendi kendisine bir ışık, bir fener ve yol gösterici olabilir ki, bu da ahlâka bir noksanlık getirerek mükemmeliyeti bozar. Halbuki ahlâk bütün hayat kaidelerinin en mükemmel, en müsbet ve doğru bir şekilde yine hayatın içinde yaşanması, tatbik edilmesi ve gösterilmesidir. Ahlâken, edeben eğitilen veya kendisini ahlâken, edeben yetiştiren eğiten kişiler, şahıslar ve dahi insanlar, ‘ahlâklı bir kişi’ kavram ve düsturunu ancak bunu devamlı kılmakla, hayatın içinde sürekli yaşamakla ve devamlı bir başarıyı, muvaffakiyeti gösterebilirler. Eğer iyi, doğru, güzel, istikametli ve istikrarlı hal ve hareketlerimiz taklid ve teyid edilebiliyor, Kur’ân’ın ve Sünnetin kaide ve kuralları içinde zikredilebiliyorsa, mükemmel ahlâk çizgisinde göstermiş ve yaşamış olduğumuz elde edilen bu ahlâkı devam ettirebilmeliyiz. Hayatı bu şekilde bir ahlâk güzelliği ile yaşamak hayatı mükemmel yaşamak, ahlâklı yaşamak demek olacaktır. Zıt ve ters huyları, düşük ve yüksek ahlâkı bir olgunluğun ve mükemmelliğin dairevî çerçevelerinde pişirebilmek ve önce kendimiz için ideal olan Kur’ân, sünnet ahlâkına sahip olmak içimizde, ruhumuzda ve aklımızda en öncelikli elde edilmesi gereken bir kavram, varılması gereken bir hedef olmalıdır. Herkesin arzu edip ulaşamadığı en üstün, en mükemmel hedeflere ahlâkın yüksek kaide ve kuralları, prensip ve düsturlarıyla ulaşmayı, kavuşmayı ve onları hayatın içinde yaşamayı Rabbim hepimize nasip etsin İnşallah. 08.10.2010 E-Posta: [email protected] |