Faruk ÇAKIR |
|
Sigara yasağından, içki reklâmına |
Güzel bir adım atıldı ve sigara yasağı daha da yaygınlaştırıldı. Geçmiş yıllardaki yanlış uygulamaları hatırlayınca, atılan adımın önemi biraz daha iyi anlaşılıyor. Düşünün, tıka basa dolu minibüslerde, uçaklarda, şehirler arası otobüslerde velhasıl her yer ve mekânda sigara içenlerin bir nev'î dokunulmazlığı vardı. Bilhassa şehirler arası otobüslerde sigara yüzünden çıkan tartışmaları, ‘kavga’ları hatırlayınca şu anki halimize binlerce şükretmemiz gerektiği ortaya çıkar. Aslolan, sigara gibi ‘küçük bir adet’e alışmamak olmalı. Hem sağlığa, hem de bütçemize zarar verdiği halde bu kötü alışkanlıklara yakalananlar oluyor. Yasağın yaygınlaşması, sigara tüketiminin azalması için tek başına bir çare değil; ama sigarayı bırakmak isteyenler için uygun bir bahane de sayılabilir. Sigara yasağının yaygınlaşmasına, umumî anlamda bir destek söz konusu. Lokanta, kahvehane gibi bazı ticarî firmalar hariç, “Sigara yasagı olmasın, isteyen istediği yerde sigarasını içsin” diyen yok. Bu da güzel. Peki, sigaradan kat be kat fena olan alkollü içkiler karşısındaki vurdum duymazlığı nasıl izah edeceğiz? Hali hazırda alkollü içki gazetelerdeki reklâmları bir şekilde devam ediyor. 20 Haziran 2009 tarihli “Resmî Gazete”de yayımlanan ve 20 Temmuz itibarıyla yürürlüğe girecek olan yeni düzenlemeyle, alkollü içki reklâmlarında cinselliğin istismarı ile pornografi içeren ifade ve görüntülerin kullanılması yasaklanmıştı. (AA, 20 Haziran 2009) Elbette bu karar da müsbet bir adımdı, ama yeterli olduğu söylenebilir mi? Şunu anlamakta zorlanıyoruz: Sigaraya karşı cesaretle ‘yasak’ ilân edenler, aynı şeyi niçin alkollü içkiler için yapmıyor? Alkollü içkilerin daha masum olduğu söylenebilir mi? Üstelik bu noktada istenen, en azından alkollü içkilerin gazete ve benzeri mecralarda reklâmlarının yasaklanması, engellenmesidir. Televizyonlarda ya da açık alanlarda reklâmı yapılamayan ‘zararlı ürün/ alkollü içkiler’in reklâmları; gazetelerde nasıl devam edebilir? Alkollü içkilerin reklâmlarına getirilen kısmî sınırlama ne işe yarayacak? Hatırlanacak olursa alkollü içkilerin reklâmları bu derece ‘serbest’ değildi. Kamuoyunu ve hükümeti bu reklâmlara yavaş yavaş alıştırdılar. İş o noktaya geldi ki, gazetelerin bilhassa hafta sonu ekleri ‘alkollü içki reklâmlarını yayınlamak için mi çıkıyorlar?’ sorusunu hatıra getirdi. Daha önce hatırlatmıştı, tekrar hatırlamakta fayda var: Bir gazete, alkollü içki reklâmıyla ‘süslü’ bir zarf içinde okuyucularıyla buluşmuştu! Sigara yasağının yaygınlaşmasını fırsat bilerek, gazetelerdeki alkollü içki reklâmlarını da bir an önce ve kesinlikle engellemek lâzım. Başka türlü bu kötü alışkanlıkların önünü almak mümkün görünmüyor. Bugün için ‘kontrollü bir serbetlik’le devam eden alkollü içki reklâmları önümüzdeki yıllarda mutlaka yasaklanacak, ama o günün geç kalmamasını talep ediyoruz. Çünkü insanlık iyiyi ve doğruyu aramaya devam ediyor. Nasıl ki ‘dün’ el üstünde tutulan sigara, bugün için ‘yasaklı’ hale geldi, sıra alkollü içkilere de gelecek. Temennimiz, o günlerin gecikmemesi. Tabiî, daha sonra sıra başka yanlışları sona erdirmeye de gelecek... 19.07.2009 E-Posta: [email protected] |