Ali FERŞADOĞLU |
|
Nişanlılıkta dikkate alınması gereken püf noktalar |
Nişanlılık, evlenmenin nihâî kararı olmadığından, dikkatli ve ölçülü yaklaşım sergilemek zorundasınız. Ayrıca, ağır ve paha biçilmez hediyeler alma, masraflar yapma yoluna gitmeyiniz. Hukûkî bir bağlayıcılığı olmayan nişanlılık devresinde, birbirine paha biçilmez hediyeler, eşyalar, elbiseler almanın mahzurlu olduğu söylenebilir. Fakat bâzı yörelerimizde bir örf ve gelenek haline gelmiştir. Peygamber Efendimiz (asm) “Evliliği kolay tutunuz” 1 buyurmuştur. Şu halde, nişanlılığı çok daha kolay tutmak gerekir. Zirâ, henüz sözleşme devresidir. Şâyet karşılıklı eşya alınmış ise, nişan bozulduğunda bunlar istenebilir. Her iki taraf da zorluk çıkarmadan veya hırs göstermeden iâde etmelidir. İslâm hukukunda, nişanlılığın bozulması durumunda, maddî-mânevî tazminatın talebi diye bir madde sözkonusu değildir. Şu halde, birbirine alınan hediyelik eşyalarda çok masrafa gidilmemelidir. “Böyle bir gelenek ve örf var!” dendiği takdirde, kimin ne alacağı, ne hediye edeceği yazılı olarak ve şahitler huzurunda tesbit edilebilir ve taraflara teslim edilmeyebilir. Nikâhın gerçekleşmesi durumunda, eşyalar teslim edilebilir. Veya bir yed-i emîne bırakmak da mümkündür. Bu konuya bu derece eğilmemizin sebebi, pek çok nişanlılıklar, çok çeşitli sebeplerden, bazan “hissî ve basit” bir meseleden dolayı bozulmaktadır. Şu halde, tedbiri baştan alarak, muhtemel kavga, niza ve çekişmelere, hattâ mahkemelere düşmemek gerekir. Bu arada, nişanlanma ile “flörtü” birbirine karıştırmamak gerekir. Nişanlılık devresi, yine mahremiyet sınırları içinde, evlenecek adayların ve âilelerinin birbirini daha iyi tanıması, kaynaşması, anlaşması hazırlığıdır. Başkasının evlenme teklifinde bulunduğu adaya, kız veya kadının kabul etmesinden sonra, bir başkasının nişanlanma ve evlenme teklifinde bulunması doğru değildir. Peygamberimizin (asm) kesin ikazı var: “Bir erkek, din kardeşinin teklif ve nişanı üzerine evlilik teklifinde bulunmasın.” 2 Şâyet, yapılan teklif, kesinlikle kadın tarafından reddedilmiş ise, bu durumda teklif kapısı açık demektir. Nişândan hemen sonra nikâh yapmak, artık evlilik aktinin kesinlik kazanması demektir. Bu durumda, evlilere hiçbir engel konamayacağı gibi, ayrılmaları durumunda, “boşanma şartları” aynen uygulanır.
Dipnotlar: 1- Buhârî, Nikâh 10; Müslim, Nikâh 69.; 2- Buhârî, VI., 136.; Müslim, Nikâh 4, II, 2029. 31.08.2009 E-Posta: [email protected] [email protected] |