Maalesef bunu da gördük: Artık bazı ‘gazete’ler alkollü içki/rakı zarfının içinde satışa sunuluyor!
Biz “alkollü içkilerin gazetelerde de reklâmı yapılmasın” diye ‘kampanya’lar açmaya ya da açılan kampanyaları desteklemeye çalışırken; bazı gazeteler alkollü içki reklâmlarını daha da ileri götürdü.
12 Nisan 2009 Pazar günü bir gazetenin ‘rakı zarfı’nın içinde okuyucuya sunulduğunu görünce alkollü içki üreticilerinin ‘barajı aştığı’ kanaatine vardık.
Soruları tekrarlamakta fayda var: Alkollü içki içmek sağlığa ‘faydalı’ mı? Zararlı olduğu ilmen ve tıbben kesin olan alkollü içkilerin reklâmına nasıl ve niçin göz yumuluyor? Aynı içkilerin TV’lerde reklâmları yasak olduğuna göre, daha tesirli ve kalıcı olan ‘gazete’ ve ‘sokak afişi’ reklâmları nasıl devam edebiliyor? İhtilâl anayasasına göre de gençleri her türlü ‘kötü alışkanlık’lardan korumak için çalışma yapması gereken ‘devlet’ bu konuda niçin sessiz kalır?
Son yıllarda ‘kanuna karşı hile’ yoluna başvuran alkollü içki üreticileri azar azar başlattıkları reklâmları iyice çoğalttılar. Güya reklâmlar ‘teşvik edici’ olmayacak. Peki şu reklâm metni teşvik edici değil mi: “Rakı dünyası alt üst olacak. Yeni Rakı’dan, rakı ezberini bozacak yepyeni bir rakı! (...) Zengin tadı ve kolay içimi ile sofranıza geldi!”
Bu reklâm metni, Radikal gazetesinin (12 Nisan 2009) içine konularak satıldığı “Yeni Rakı Zarfı”nda yazıyor! (Belki başka gazeteler de bu şekilde satılmıştır, bilemiyoruz.) Bu ciddî tehlike karşısında bu güne kadar uyanmayan “idarecilerimiz” bari bu reklâm üzerine uyansın, insafa gelsin ve görevlerini hatırlasın!
Güya ‘fikir gazetesi’ olan bir yayın organının ‘rakı zarfı’nın içine konularak satılmasına en başta gazetecilerin meslek kuruluşları karşı çıkmalıdır. Bu da yetmez, halkın sağlığını ve her türlü ‘hak’kını korumak için kurulmuş olan sivil toplum kuruluşları ve dernekler de bu uygulamaya ciddî tepki göstermelidirler. Bu tepkiyi, “Paramız yok, tepki gösterecek faaliyet düzenleyemiyoruz” diyen; alkol ve uyuşturucularla mücadele için kurulan dernekler de göstermeli, bu bahane arkasına sığınmamalıdır.
Yıllardan beri devam eden bu yanlışa, her imkân ve fırsatta dikkat çekmeye çalışıyoruz. Ama ne hikmetse bu güne kadar herhangi bir ‘yetkili’ çıkıp “Bu reklâmlar yasaklanmalıdır. Bunun için adım atacağız, atıyoruz” demedi, diyemedi. “Rakı mahallesi baskısı”nın bu derece şiddetli olduğunu tahmin etmiyorduk. Daha da kötüsü, geçmiş yıllarda bu konuyu gündeme taşıdığımızda bazı ‘vekil’lerimizin; gazetelerde devam eden alkollü içki reklâmlarından habersiz olduğunu görmüştük. Belki rakı zarfı içinde satılan gazeteyi gördükten sonra uyanırlar! “Rakı reklâmıyla süslü zarf içinde satılan” bu gazetenin, ‘müze’ye kaldırılması ve gazetecilik bölümlerinde ‘kötü örnek’ olarak gösterilmesini teklif ediyoruz!
Geçen aylarda; “bazı gazeteler içki şişesine sarılır” anlamına gelen reklâm üzerine bu ve benzeri gazeteler itiraz etmişlerdi. Rakı zarfı içinde satılan bu gazete buna örnek olmuş oldu...
Gazeteler bu tuzağa düşmemeliydi. Radikal, çok çok ‘kötü’ bir örnek oldu. Bu reklâmdan sonra “gençler bataklığa sürüklenmesin” şeklinde yayınlayacakları haberlerin samimî olduklarına kim inanır?
15.04.2009
E-Posta:
[email protected]
|