"Gerçekten" haber verir 15 Nisan 2009
Anasayfam Yap | Sık Kullanılanlara Ekle | Reklam | Künye | Abone Formuİletişim
ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET ve ŞÛRÂDIR

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi

adresine bekliyoruz.

 

Ali FERŞADOĞLU

Batı medeniyeti üzerine



Dünkü yazımızda, hayat görüşleri açısından Batı’yı ikiye ayırmış, birinci Batı’dan örnekleriyle bahsetmiş, bugün ‘İkinci Batı’ya değineceğimizi söylemiştik. İkincisi Batı, aslı değişmiş Hıristiyanlık, eski materyalist Yunan felsefesinin tâlimiyle, beşerî akıl ve düşünce ile yola çıkan; sefahet ve rezâleti terviç eden, insanın süflî duygularını, hevâ ve hevesini besleyen ve dünyayı fesada verip kirleten Batı’dır. İşte bizim tenkit edip hücum ettiğimiz, Batı’nın bu çirkin yüzüdür.

Batı felsefesi ile değiştirilmiş Hıristiyanlık; insanı ve hayatı, yalnız maddî ve nefsî arzular yönünden, daha doğrusu beşerî bir akıl, mantık ve sistemle ele alıyor. Halbuki, beşerin, ömrü gibi aklı ve fikri de kısadır. Nazarı istikbâli ihata edemediğinden, insanı bütün yönleriyle göremiyor; tanıyamıyor; ihtiyaçlarını karşılayamıyor. Dolayısıyla, ortaya koyduğu ahlâkî prensipler, cezâî müeyyideler veya kanûnî tedbirler kısa zamanda çürüyor; geçerliliğini yitiriyor.

Bir başka husus: Hz. İsâ (as) sadece dinin esaslarını va’z etmiş. Bu dinin içini, azizler ve felsefeciler doldurmuştur. Efsaneler, hurafeler, tahrifatlar, indî ve beşerî yorumlar girince, bütün bütün özünden uzaklaşmıştır. Bu noktadan da bakıldığında beşeriyet kokar.

Yunan ve Roma felsefesinin Hıristiyanlığa hulûl ettiğini de biliyoruz. Eşyanın ve hayatın sırrını çözmeye çalışan ilk Yunanlı filozoflar, maddeci bir dil kullanır. Helen düşüncesi efsanevî ve hayâlî bir yapıdadır. Bu filozoflar, eşyanın menşeini unsurlar ile açıklarlar. Tales’e göre ilk unsur “su”, Anaksimenes’e göre “hava”, Örfikler’e göre “aşk ve sevgi”, Empedokles’e göre ise var olan her şeyin anası ve sultanı “savaş ve kavga”dır. Hepsi de “maddede” yâni materyalizmde buluşmaktadır.

Grek’in ilk filozoflarından Lösip ile Demokrites, materyalist olduklarını açıkça ilân etmişlerdir. Onlara göre dünya, çok küçük parça ve moleküllere bölünen atomdan meydana gelmiştir. Önce cisimler, sonra da akıl veya ruh, bu hareketli atom parçalarından oluşmuş. Hattâ “tanrılar” da atomlardan yapılmıştır.

***

Bu arada, Yahudîliğin de Hıristiyanlığa “açık Hıristiyan, gizli Yahûdî”lerin vasıtasıyla sızdığını da belirtelim. Çünkü Yahûdîler, dağıldıkları Avrupa’da tutunabilmek için—toprağa bağlı olmadıklarından, daha doğrusu olamadıklarından—teşkilâtlanıyor, ticârete el atıyor, çeşitli oyun ve dolaplar çeviriyor, fitne ve fesat çıkarıyorlardı. Bunun üzerine, Avrupa’da ya tartaklanıyor veya kovuluyorlardı. Mal ve servetlerini kurtarmak, sürgüne gitmemek için de “takıyye” yapıp Hıristiyan olduklarını söylüyorlardı. Fakat, gerçekte gizli birer Mûsevî idiler. Böylece fikirlerini, Hıristiyanlığa mal ettiler. Maarifin himmetiyle taassup ve cehâlet, gün be gün eridi. Hıristiyanlık akla, düşünceye, keşif ve îcadlara karşı takındığı sert tavırdan dolayı eleştirildi. Materyalizm, “muharref ve nesh edilmiş Hıristiyanlığa” karşı üst üste zaferler kazanmaya başladı. Gün geçtikçe kuvvet buldu. “Bâtıl” fikirlere “Hıristiyanlıktır” diye karşı çıkıldı. Bu defa da ayırım yapılmaksızın, “din” ve dinî görüşler “aforoz” edilmeye başladı. Böylece ateist pozitivizm, tabiat ilimlerinin, keşif ve îcadların da yardımıyla yayılma fırsatı buldu.

19 ve 20. yüzyıl fizikçileri, maddenin sonsuz olarak parçalanamayacağı ve maddenin asıl olduğu düşüncesini Demokrites’ten alarak materyalizmi tekrar hortlattılar. Ancak, atomun da parçalanabileceği fikri, 1940-45’li yıllarda, atom bombasının îcadıyla ispatlandı. Buna paralel olarak materyalizmin gerilemesi ve tekrar dinî hayata yöneliş süreci başlamış oldu. Ancak, asırlar süren yoğrulma, kavga ve mâceralardan sonra, teşekkül eden Batı medeniyeti ve kültürünün tahribatları, Batılıların dem ve damarlarına işleyerek kültürlerini oluşturdu. Bugün Batı toplumu, bu maddeci felsefesinin hastalıklarıyla pençeleşmekte, çalkalanmaktadır. Onlardan kurtulmak için çaresizlik içinde kıvranıyor ve kıvrandıkça da batıyor.

Dipnot:

1. Prof. Dr. Bünyamin Duran, Yeni Asya, 11.03.2008.

15.04.2009

E-Posta: [email protected] [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (14.04.2009) - Avrupa’yı saran şiddet

  (13.04.2009) - Avrupa’da boşanmalar

  (12.04.2009) - Ortalama bir Avrupalı’nın hayat şartları

  (11.04.2009) - Geri dönüşüm ve iktisat

  (10.04.2009) - İşkence Müzesi’nin bulunduğu turistik şehir: Rüdesheım

  (09.04.2009) - Avrupa’nın maddî kalkınmasının bir sebebi: Nehirler

  (08.04.2009) - Mainz-Gustavsburg Risâle-i Nur hizmetleri

  (04.04.2009) - Şahıslar fanî, dâvâ bakî

  (03.04.2009) - Gündüzalp’in meşveret sistemini tesisi

  (02.04.2009) - Bir sadakat zirvesi: Zübeyir Gündüzalp

 

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdullah ERAÇIKBAŞ

  Ahmet ARICAN

  Ahmet DURSUN

  Ahmet ÖZDEMİR

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Atike ÖZER

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Elmira AKHMETOVA

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Fatma Nur ZENGİN

  Gökçe OK

  H. Hüseyin KEMAL

  H. İbrahim CAN

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Kadir AKBAŞ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Osman GÖKMEN

  Osman ZENGİN

  Raşit YÜCEL

  Recep TAŞCI

  Rifat OKYAY

  Robert MİRANDA

  Ruhan ASYA

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet BAYRİ

  Saadet TOPUZ

  Sami CEBECİ

  Selim GÜNDÜZALP

  Semra ULAŞ

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Umut YAVUZ

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Ümit KIZILTEPE

  İbrahim KAYGUSUZ

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT

Sitemizle ilgili görüş ve önerileriniz için adresimiz:
Yeni Asya Gazetesi Gülbahar Cd. Günay Sk. No.4 Güneşli-İSTANBUL T:0212 655 88 59 F:0212 515 67 62 | © Copyright YeniAsya 2008.Tüm hakları Saklıdır

Kurumsal Linkler:
Bediüzzaman Haftası - Risale-i Nur Enstitüsü - Yeni Asya Vakfı - Demokrasi100 - Yeni Asya Gazetesi - YASEM - Bizim Radyo
Sentez Haber - Yeni Asya Neşriyat - Yeni Asya Takvim - Köprü Dergisi - Bizim Aile - Can Kardeş - Genç Yaklaşım - Yeni Asya 40. Yıl

Reklam Linkleri:
Risale Yorum- Risale Çocuk- Oktay Usta - Euro Nur - Fıkıh İnfo- Ahmet Maranki- Cevşen - Yeni Asya Barla - Makdis