23 Kasım 2010 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Gün Gün Tarih
Dergilerimiz

Ahmet BATTAL

Yasama faaliyetlerinin kalitesi


A+ | A-

Önümüzde seçim var. İktidar partisi, bakanların ve Meclisin çok çalıştığını, muhalefet ise verimli çalışma yapılmadığını söyleyecek.

İlgili herkes, daha iyi bir Meclisin ve daha iyi bir hükümetin nasıl ve kimlerden oluşabileceğini düşünecek.

Bu düşünce üretiminde en önemli malzeme, mevcut ve önceki Meclislerin çalışma biçimi ve ürünleri hakkında bilgilenmektir. Meclisin içinden çıkan yürütmenin faaliyetlerinin denetimi dahi buna bağlıdır.

Bendeniz, yasama faaliyetlerinin kalitesi konusunda öncelikle sistemik bir değişiklik yapılması gerektiğini düşünüyorum. (Bu sebeple bu yazı bir mânâda bir anayasa değişikliği teklifidir).

Dünya demokrasilerinde, demokrasinin bir gereği olarak, yasama faaliyetinde son söz halkın temsilcilerindedir.

Ancak halkın, temsilcisini seçerken, önündeki partilerin ve adaylarının kanun yapma ve tatbik etme süreci hususunda uzman olup olmadığı ile ilgilenmesi gerekmez.

Esasen, milletvekilinin, kanun yapma tekniği ve devlet yönetimi hususunda uzman olması da gerekmez. Uzmandan yararlanmayı bilmesi yeterlidir.

Zira demokrasilerde meşveret “işin uzmanı”yla yapılmaz. Uzmana sadece “danışılır”. Meşveret ise konunun ilgilileri arasında yapılır.

Nitekim bu günkü yasama sistemimiz milletvekilinin uzman ve danışman istihdam etmesine imkân sağlıyor: Her milletvekilinin kendisine yardımcı olan bir danışmanı var. Ayrıca grubu bulunan partilerin grup danışmanları var. Yine ayrıca Meclisin kadrolu uzmanları ve araştırmacı danışmanları da var.

Ama kanaatimce yasama faaliyetinin verimli olması için bunlar yeterli değil.

Verimlilik için, milletvekillerinin hem bütün partilerin siyasî görüşleri ve programları hakkında bilgili olması ve bu bilgiyi ve tecrübeyi yasama çalışmalarına yansıtması ve hem de devlet geleneği ve mevzuat hakkında bilgi ve irade sahibi olması gerekir.

Bunu yapabilecek ehliyetteki siyasetçiler ise genellikle, yasama çalışmalarının uzmanı olmak isteği ile yerel siyasetle ilgilenme ihtiyacının çatışmasından kaynaklanan ikileminin kurbanı olmaktadır. Yani Mecliste sıkı çalışırsa gelecek dönem seçilememekte, yerelde sıkı çalışırsa yasama faaliyetine faydası sınırlı kalmaktadır.

Oysa idarî siyasetin felsefî planında ve fiilî tatbikatında uzman olan kanun yapıcıların çoğalması, yasama faaliyetlerinin kalitesine ciddi katkı yapacaktır.

Bu ihtiyacın karşılanması konusunda bilinen iki yöntem vardır: Senato sistemi ve merkez milletvekilliği sistemi.

Ülkemizdeki 1876 ve 1961 anayasalarında çift meclis sistemi uygulandı. 1961 Anayasasında halk temsilcilerinden oluşan 300 kişilik Millet Meclisi, devlet tecrübesine sahip olmaları beklenen ve en çok 150 kişi olabilen Senatonun teknik ikazından ve danışmanlığından da faydalanarak, son sözü söylüyordu.

12 Eylül 1980 ihtilali sonrasında 1982 Anayasasını yazanlar yasama faaliyetleri hususunda Anayasa Mahkemesinin teknik denetimini yeterli gördüklerinden çift meclis sistemini kaldırdılar.

Sonrasında, siyasetin de darmadağın edilmesi sonucunda, Özal’la başlayan ve “prensler” sistemi denilen fiilî sisteme geçildi. Başbakan olacak olanı halk seçiyordu. Ama onun uzmanlarını, halk, bırakın seçmeyi, tanımıyordu dahi.

Bu yanlışlığın düzeltilmesi adına 1995 yılında anayasa ve Seçim Kanununda değişiklik yapıldı. 450 kişilik TBMM 550’ye çıkarıldı. İlâve 100 vekillik Türkiye Milletvekilliği olarak tasarlandı.

Kanundaki adı “ülke seçim çevresi milletvekili” olan bu yüz kişinin, partilerin merkez yönetimi tarafından halkın onayına sunulan uzmanlar yan “prensler” olacağı açıktı. Böylece halkın teveccühünü kazanan ve barajı geçen partilerin üst yönetiminin, “prenslerini” de seçimle halka tasdik ettirmesi sağlanmış olacaktı.

Ancak Anayasa Mahkemesi bu kanunu iptal etti. Gerekçeden de açıkça anlaşılacağı üzere iptalin sebebi, değişikliğin ana hatlarının anayasaya yazılmasını sağlayacak meclis çoğunluğuna ulaşılamamış olmasıydı. Bu basit eksiklik sonraki aşamada da giderilemediği için bu gün siyasî uzmanlıktan ve uzmandan hakkıyla yararlanamayan 550 kişilik bir Meclisimiz var.

Bu durum TBMM’nin ürününün kalitesini ciddî biçimde etkiliyor.

Kanaatimce, başka birçok konu gibi bu konu da Anayasanın ve Seçim Kanununun acilen yeniden yazılmasını gerektiriyor.

23.11.2010

E-Posta: [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (18.11.2010) - Hakkı kötüye kullanmak mı?

  (16.11.2010) - Bir kurban yazısı

  (09.11.2010) - Bitlis’te beş gökdelen!

  (04.11.2010) - Anayasal ordinans

  (02.11.2010) - Kanun yazmak ve devrim yapmak

  (31.10.2010) - Adalet ve başörtüsü hakkı

  (26.10.2010) - Sadece ölüler, kanun değiştiremez

  (21.10.2010) - Kim daha kabahatli?

  (19.10.2010) - Ya terbiye kimin görevi?

  (14.10.2010) - Rektör nasıl seçilir?


Son Dakika Haberleri

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdullah ERAÇIKBAŞ

  Abdullah ŞAHİN

  Ahmet ARICAN

  Ahmet BATTAL

  Ahmet DURSUN

  Ahmet ÖZDEMİR

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Ali Rıza AYDIN

  Atike ÖZER

  Baki ÇİMİÇ

  Banu YAŞAR

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Elmira AKHMETOVA

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Fatma Nur ZENGİN

  Gökçe OK

  Gültekin AVCI

  H. Hüseyin KEMAL

  H.İbrahim CAN

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Hakan YILMAZ

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Kadir AKBAŞ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Mehmet YAŞAR

  Mehtap YILDIRIM

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Muzaffer KARAHİSAR

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Osman GÖKMEN

  Osman ZENGİN

  Raşit YÜCEL

  Recep TAŞCI

  Rifat OKYAY

  Robert MİRANDA

  Ruhan ASYA

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet BAYRİ

  Saadet TOPUZ

  Said HAFIZOĞLU

  Saliha FERŞADOĞLU

  Sami CEBECİ

  Selim GÜNDÜZALP

  Semra ULAŞ

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Umut YAVUZ

  Vehbi HORASANLI

  YENİ ASYA NEŞRİYAT

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yasemin YAŞAR

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Ümit KIZILTEPE

  İbrahim KAYGUSUZ

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT

Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu
Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.