“Mal istersen kanaat yeter. Evet, kanaat eden iktisat eder; iktisat eden bereket bulur.”1 Bediüzzaman’ın odasında bir levha-i hikmet olarak astığı, “Her sabah ve akşam ona bakarım, dersimi alırım” dediği levhada yazılı cümlelerden biri de buydu. Demek istisat ve kanaat insanın gerçek sermayesi, bereket sebebi. İktisat ve kanaati, iki bitmez tükenmez bir hazine olarak gören2 Bediüzzaman, “Tevekkül, kanaat ve iktisat öyle bir hazine ve bir servettir ki, hiçbir şeyle değişilmez. İnsanlardan ahz-ı mal edip [mal alıp] o tükenmez hazine ve defineleri kapatmak istemem,”3 “Maişet cihetinde kanaat ve iktisat beni ihtiyaçtan kurtarıyor”4 der.
Bunun için Rabbine yüz binlerce şükreder Bediüzzaman: “Rezzâk-ı Zülcelâle yüz binler şükrediyorum ki, küçüklüğümden beri beni minnet ve zillet altına girmeye mecbur etmemiş. Onun keremine istinaden, bakiye-i ömrümü de o kaideyle geçirmesini rahmetinden niyaz ediyorum”5 demeyi kendine bir vazife bilir. Çünkü o kanaati ticaretli bir şükran; hırsı hasâretli bir küfran; iktisadı nimete güzel ve menfaatli bir saygı, israfı ise nimete çirkin ve zararlı bir istihfaf, yani nimeti hafife alma olarak görür.6
Ona göre iktisat ve kanaat mutluluk ve saadet sebebidir; bir nev'î ibadet ve rızık için fiilî bir duâdır. Onun için bahtiyar insan şükrederek, minnet duyarak o ihsanı kabul edip hayatını mutlulukla geçirir. Bedbaht insan ise şikâyet, zarar ve acıya sebep olan israf ve hırs ile helâl kazancı bırakarak her kapıya başvurur; tembellikle, zulümle, şikâyetle hayatını geçirir, belki öldürür.7
Dünya devlerinin bir bir yıkıldığı küresel malî krize yıllar önce bu ölçülerle meydan okuyan Bediüzzaman, bizzat yaşayarak ortaya koyduğu bu prensiplerin bugün de hayata geçirilmesiyle insanlığın sıkıntılardan nasıl kurtulmaları gerektiği formülünü vermiş olmuyor mu?
Risâle-i Nur Enstitüsünün düzenlediği IV. Ulusal Risale-i Nur Kongresinin konusu da Küresel Malî Kriz ve Bediüzzaman’ın İktisat Görüşü idi. Elli civarındaki ilim adamı, Bediüzzaman’ın tesbitleri ışığında Din ve İktisat; Toplum, Ahlâk ve İktisat; Siyaset, İdeolojiler ve İktisat; Felsefe, Medeniyet ve İktisat; Çevre ve İktisat gibi beş farklı konuda tartıştı. Her masa, kendi tebliğlerini tek metin hâlinde özetleyip sundu. Ayrıca her masa, tesbitlerini on ana maddede topladı.
Kongrede takdim edilen bu on madde ve ilim adamlarınca yapılan konuşmalar, Bediüzzaman Said Nursî’nin dünyanın içine düştüğü birçok probleme olduğu gibi malî krize de çok etkili çözümler getirdiğini gösterdi.
Gerek Risale-i Nur Enstitüsünü böyle bir çalışmaya ön ayak olduğu için, gerekse kongrede görev alan ilim adamlarımızı tebrik ediyoruz.
DİPNOTLAR: 1. Mektubat, 23. Mektup, 7. Suâl. 2. Emirdağ Lâhikası, s. 79. 3. Mektûbât, 2. Mektup. 4. Barla Lâhikası, s. 164. 5. Mektûbât, 2. Mektup. 6. Mektubat, (24. Mektub, 1. Makam, 1. Remiz), s. 277. 7. Şuâlar, s. 158.
24.03.2009
E-Posta:
[email protected]
|