"Gerçekten" haber verir 20 Kasım 2008
Anasayfam Yap | Sık Kullanılanlara Ekle | Reklam | Künye | Abone Formu | İletişim
ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET ve ŞÛRÂDIR

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi

adresine bekliyoruz.

 

Ali FERŞADOĞLU

Sosyal uyum davranışları ve ispat



İnsanlara iman ve İslâm esasları anlatılırken dikkat edilmesi gereken bir takım prensipler vardır.

Uyma; ferdin, davranışlarını, düşünce ve görüşlerini gerçek veya var kabul edilen bir baskı vasıtasıyla değiştirmesi ve baskı yönüne göre uyum göstermesidir. Şöyle de ifâde edebiliriz: Başkası öyle davrandığı için biz de aynı davranışı gösterebiliriz. Yanlış düşünce ve hareketler için de aynı durum söz konusudur.

Uyma davranışı göstermemizin çeşitli sebepleri vardır. Bâzıları şunlardır:

* Yüz yüze bulunma: Yüz yüze etkileşim, iletişim çok daha fazla ve tesirlidir. Cemaatle namaz, bir arada ders, hizmetlerin ferden ferdâ yürütülmesindeki harika sonuçların alınması gibi. “Göze bakıp akla ve kalbe hitap” diye formule edilmiştir.

* Kitle/grup/cemaatin büyüklüğü de davranışları etkiler: Meselâ, büyük bir kalabalık caddede yürürken; kişi niçin yürüdüğünü bilmeden onun tesirine kapılır, onlarla yürümeye başlar.

* Grup/cemaatin sözbirliği yapması: Bu da ferdlerin uyma davranışını etkiler. Bu tecrübelerle sabittir: Birçok kişi bir şeyi iddiâ etse; bir ferd bu iddiânın yanlışlığını bile bile onlara uyarak o iddiâya katılır. Buna kuvve-i mâneviye, şahs-ı mânevî de denir.

* Hürmet/saygınlık ve güvenirliliğin de uyma davranışı üzerinde önemli bir tesiri vardır: Grup/cemaatin itibar ve güvenilirliği nisbetinde ferdlerin de uyma davranışları fazlalaşır.

Uyma davranışı; gönüllü/isteyerek, ikna olarak, itaat etme, özdeşleşme/aynîleşme, benimseme şeklinde ortaya çıkabilir:

* İkna; uyma/ittibâ etmede önemli rol oynar ve üç esas söz konusudur: “Tebliği verenin, mesajın mahiyetinin ve mesajı alanın” özellikleri.

Tebliğci; sahasında otorite, güvenilir ise; güzel/düzgün, hoş bir görünümdeyse tebliğ daha etkili olur.

Mesaj; akla yatkın, ispat edilir, kalb ve vicdanları tatmin ediciyse ve ayrıntılı bilgiyi ihtivâ edip tekrarlanırsa tesiri daha da artar.

Mesajı alan da; mevzuyla alâkalı, hâlet-i rûhiyesi müsait ise sosyal etkinin gücü daha büyük ve kalıcı olur.

* İtaat: Kişi, kendi arzusuyla değil de, başkalarının isteklerine göre bir davranışta bulunursa bu “itaat/boyun eğme” olur. Eğer aklına yatar, kendi isteğiyle bir davranışta bulunursa, buna da “uyma” denir.

Aklî/mantıkî izâh ve ispat, kendi isteğiyle uymayı; mükâfat veya cezâlar, itaati artırabilir. Kur’ân, hem imân ve İslâm esaslarını ispat ederek; hem de Cennet ve Cehennemden söz ederek her iki unsuru kullanır.

* Özdeşleşme: Erkek çocukların çok sevdikleri babalarıyla, kızların anneleriyle veya kişilerin Peygamberimiz (asm), sahâbileri, ilim ve fikir ehliyle özdeşleşmeleri; onlar gibi davranmaları gibi. Pespâye bir hayata sahip olan aktör, şarkıcı, modacılarla özdeşleşme de mümkün.

* Benimseme/kabul etme: Kişi, bir fikri, kaideyi gerçekten inandığı için benimser, kabul eder ve o davranışa uyar. Meselâ, gençlerin, eve gelen misafire cân ü gönülden “Hoş geldiniz!” demeleri ve ilgilenmeleri gibi. Büyüklerin tenkitlerinden çekindikleri için alâka gösterirlerse “itaat”; değer verilen kişilere özenilerek yapılıyorsa “özdeşleşme/aynîleşme”dir.

20.11.2008

E-Posta: [email protected] [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (18.11.2008) - Risâle-i Nur, aklı ve kalbi tatmin ediyor

  (17.11.2008) - Zamanımız ispatı zarûri kılıyor

  (16.11.2008) - Kur’ân ispat eder ve ispatı emreder!

  (14.11.2008) - Hakikat mesleği ve ispatın lüzûmu

  (13.11.2008) - Kur’ân, herkese inanç, hatta inançsızlık hürriyeti tanır

  (12.11.2008) - Bediüzzaman çağı okur, teşhis eder

  (11.11.2008) - Hayatî tehlike ve Hz. Ammar (ra) örneği

  (10.11.2008) - İman hizmeti ve şeâir-i İslâmiyeyi gizlememek

  (09.11.2008) - Bediüzzaman'ın sivil itaatsizliğe dair prensip ve formülleri

  (08.11.2008) - Pasif direniş, Gandhi; müsbet hareket ve Bediüzzaman

 
Ufo ısıtıcılar, infrared ısıtıcı, kumtel ısıtıcılar.
GAZETE 1.SAYFA

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Ahmet ARICAN

  Ahmet DURSUN

  Ahmet ÖZDEMİR

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Atike ÖZER

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Davut ŞAHİN

  Elmira AKHMETOVA

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Fatma Nur ZENGİN

  H. Hüseyin KEMAL

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Kadir AKBAŞ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  Kemal BENEK

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Mustafa ÖZCAN

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Osman GÖKMEN

  Raşit YÜCEL

  Rifat OKYAY

  Robert MİRANDA

  Ruhan ASYA

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet BAYRİ

  Saadet TOPUZ

  Sami CEBECİ

  Selim GÜNDÜZALP

  Semra ULAŞ

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Ümit KIZILTEPE

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT

Sitemizle ilgili görüş ve önerileriniz için adresimiz:
Yeni Asya Gazetesi Gülbahar Cd. Günay Sk. No.4 Güneşli-İSTANBUL T:0212 655 88 59 F:0212 515 67 62 | © Copyright YeniAsya 2008.Tüm hakları Saklıdır