Yanlışta ısrar edenleri gördükçe şaşıyoruz. Meselâ, ‘alkollü içki’lerin hem insan sağlığı, hem de ‘toplum sağlığı’ açısından zararlı olduğu tartışma götürmez bir durumdur. Böyle olduğu halde, gerek ‘çağdaş’lık, gerekse başka bahanelerle bu yanlış savunulmaya çalışılıyor.
Tabiî ki alkollü içkilerin zararlarını saymaya ihtiyaç yok. Çünkü aksini, yani alkollü içkilerin hem insan sağlığına, hem de toplum sağlığına faydalı olduğunu ifade edeni duymadık. Buna rağmen, insanlar yanıltılmaya ve aldatılmaya çalışılıyor. Neymiş, alkollü içki kullanmak ‘çağdaş’lık göstergesiymiş! İyi de insanın aklını devre dışı bırakmak ne zamandan beri çağdaşlık göstergesi oldu? Alkollü içkilerin başka hiçbir zararı olmasa bile, sadece ‘aklı devre dışı bırakıyor’ olması, ondan uzak durmak için yeterli sebep olmalı.
Çelişkiye bakın ki, hem ‘aklı ön planda tutmayı’ savunurlar, hem de aklı devre dışı bırakan alkollü içkileri savunurlar...
Bir kısım medya, ‘bütün kötülüklerin kaynağı’ olan alkollü içkileri savunmak uğruna, bir anlamda ayağına ateş etmeyi de göze alıyor. Biliyorsunuz, gazetelerde sigaranın reklamı yapılamıyor, ama daha zararlı olan alkollü içkilerin reklamı serbest! Belki kanunen ‘yasak’, ama uygulamadaki bazı ‘gedik’ler sebebiyle fiilen yasak uygulanmıyor. Gazetelerin, bilhassa hafta sonu ekleri alkollü içki üreten firmaların rekabet alanı haline gelmiş bir durumda. Bir kısmı ‘gel de içme’ diyor, bir kısmı da başka şekillerde milletin aklını çelmeye çalışıyor. Bu reklamlar yayınlandıkça ‘Şimdi Türkiye’yi idare edenlere kızma!’ demekten kendimizi alamıyoruz.
Alkollü içki üretenler sadece gazeteleri değil, ‘sanal âlem’i de bir mecra olarak kullanıyorlar. Teknolojiyi kötüye alet etmek bu olsa gerek. Bir ‘tık’la, aklını devreden çıkaracak olan alkollü içki kapında olsun! Yazık, çok yazık...
‘Sanal âlem’deki bu yanlışa dur demek için yeni bir kanun teklifi hazırlandığı ifade ediliyor. Buna göre, sigara ve alkollü içkileri internet üzerinden elektronik ticaret araçları ile satanlara ağır para cezası verilecekmiş. Ayrıca bunların reklam ve tanıtımı da yapılamayacakmış.
Medyanın, millet menfaatine olan bu gelişmeyi desteklemesi beklenirken, bazıları “Sanal âleme ‘kırmızı sokak’ kriteri” demek suretiyle bu teklife karşı çıkıyor. (Hürriyet, 27 Mart 2008)
Eğer bu teklif Meclis gündemine gelir ve kabul edilirse, takdir etmek lâzım. Ancak hemen hatırlatalım: Sadece kanun çıkarmakla işler hallolmuyor. Bu kanunları uygulayabilmek lâzım.
Daha da önemlisi, alkollü içkilerin reklam ve tanıtımına sadece ‘sanal âlem’de yasak getirmek kesinlikle çare olamaz. İlgili yasak, en başta ‘yazılı medya’ya uygulanmalı. Aksi halde ‘sanal âlem’de reklamı yapılamayan alkollü içkilerin, gazete sayfalarındaki reklamları tam hız devam eder ve arzu edilen fayda temin edilemez.
28.03.2008
E-Posta:
[email protected]
|