Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 08 Mart 2008

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
[email protected]
adresine bekliyoruz.
 

Kazım GÜLEÇYÜZ

Beyhude korku



Üniversitelerdeki başörtüsü yasağını anayasa ve kanun değişikliğiyle çözme girişiminin laikçi cenahta yol açtığı yoğun tepki, cumhuriyetin başından, hattâ Osmanlının son döneminden beri elit zümrenin bilinçaltına işlemiş olan “şeriat korkusu”nun yeni bir dışavurumu.

Dini ilerlemenin engeli sayan anlayışın etkisindeki aydınlar, bu “engel”i kaldırıp gelişme yolunu açmanın çaresini, şeriat hukukunun yerine modern hukuku ikame etmekte gördüler.

Evlilik-boşanma, miras, ticaret, ceza gibi alanları düzenleyen kanunlar bu düşünceyle Batıdan tercüme edilerek yürürlüğe konuldu.

Haddizatında bu süreç daha Osmanlı dönemindeyken başlamıştı, cumhuriyetle birlikte “sonuçlandırıldı” ve hukuk modernleştirildi.

Sıkıntının büyümesinde, gelişen ihtiyaçlara göre, değişmez ve temel esaslara uygun olmak kaydıyla şeriat hukukunu yenileme noktasındaki başarısızlığın da çok büyük payı vardı.

Osmanlıda Avrupa kanunlarını tercüme eğilimi başladığında Ahmet Cevdet Paşanın başlattığı Mecelle çalışması, şeriat hukukunu güncelleme yönünde yarım kalan bir girişimdi. Arkası getirilemeyince, hukuku Batılılaştırma, laikleştirme ve modernleştirme hareketleri güçlendi.

Cumhuriyetin tamamladığı “hukuk devrimi”ne yön veren en önemli unsur ise, kanunların yapımında din ve fetva referansını tamamen reddederken, sadece akıl ve bilimi esas alma iddiasına yaslanan laiklik anlayışıydı.

M. Kemal 1937’deki bir konuşmasında “gökten indiği sanılan kitaplardaki dogmalar”dan söz edip, “Biz ilhamlarımızı gökten ve gaipten değil, doğrudan doğruya hayattan alıyoruz” derken bu anlayışın rampaladığı son noktayı da ifade ediyordu.

“Laik hukuk”a ilişkin ısrarlı titizlenmelerin altındaki anlayış buralara dayanıyor. Şeriatın, kurallarına uygun doğru içtihadlarla güncellenememiş haline duyulan tepkinin ötesinde, kutsal kitapları inkâr çizgisine varan bir anlayış.

Bu kafaya göre, dinin yeri vicdanlarla ve ibadethanelerle sınırlı. Bunların dışındaki kamusal ve toplumsal alanlarda din referans olamaz...

Ancak toplum hayatının derunî gerçekleri, resmî ve formel düzenlemelerle, kanunlarla tanzim edilemiyor. Hele yasalar toplum gerçekleriyle örtüşmüyor, tersine çelişiyorsa, hayatla mer’î hukuk arasında boşluk doğabiliyor.

Hiçbir şey olmasa, asırların birikimiyle toplumların adeta genlerine işleyen, gelenekler halinde kökleşen din kaynaklı yaşayış biçimleri yasal tanzimlerle kolay kolay değiştirilemiyor.

Şerif Mardin’in “Medenî Kanun Mızraklı İlmihal’in yerini dolduramadı” tesbiti bu gerçeğin son derece çarpıcı ve düşündürücü bir ifadesi.

Kaldı ki, pozitif hukuk düzenlemelerinin kaynağında da, en azından temel prensipler cihetiyle, ilâhî dinlerin getirdiği mesajlar var. Dolayısıyla, laik hukuk ve bilim adına dine karşı alınan tavır, bile bile bu gerçeğe de gözünü kapatan bir nankörlüğün tezahürü ve yansıması.

Materyalist felsefenin rağmına toplumların dindarlaşması ve hayatın akışının buna göre şekillenmesi de bu kafayı zora sokan bir sebep.

Çünkü ilham kaynağı olan hayat, “gökten indiği sanılan” değil, semavî olduğuna akılla ve yürekten inanılan kitaplara göre şekil alıyor...

08.03.2008

E-Posta: [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (07.03.2008) - Org. Büyükanıt

  (06.03.2008) - Muhalefete muhtıra

  (05.03.2008) - Kısır döngü

  (04.03.2008) - Harekâttan kalanlar

  (02.03.2008) - Endişeli bir mektup

  (01.03.2008) - İkilemin mağdurları

  (29.02.2008) - Yazık...

  (28.02.2008) - On bir yıl sonra

  (27.02.2008) - İkinci Işımer vak’ası

  (26.02.2008) - Operasyon ve yasakçılar

 

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdurrahman ŞEN

  Ahmet ARICAN

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Davut ŞAHİN

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Gökçe OK

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hülya KARTAL

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Hüseyin YILMAZ

  Kadir AKBAŞ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  Kemal BENEK

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mahmut NEDİM

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Murat ÇİFTKAYA

  Mustafa ÖZCAN

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Nurettin HUYUT

  Osman GÖKMEN

  Raşit YÜCEL

  Rifat OKYAY

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet Bayri FİDAN

  Saadet TOPUZ

  Sami CEBECİ

  Sena DEMİR

  Serdar MURAT

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yasemin Uçal ABDULLAH

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Zeynep GÜVENÇ

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT


 Son Dakika Haberleri