Banu YAŞAR |
|
Çocuğunuz argo kelimelerkullanıyorsa... |
Çocuklar her yaş döneminde farklı şeylere ilgi duyarlar. Bir yaş önce hiç ilgilerini çekmeyen bir konu, bir yaş sonra çok fazla dikkat çekici olabilir. Özellikle de okul öncesi dönemde bu durum çok belirgindir. Anneler çocuklarındaki bu hızlı değişime alışmakta güçlük çekerler. “Bu çocuğa ne oldu anlamıyorum, geçen sene böyle huyları yoktu” diye şikâyet ederler. İşte bu yüzden her yaşa ait gelişim özelliklerini bilmek oldukça kolaylık sağlayacaktır. Aynı şekilde çocuklarda özellikle dört yaş civarında görülen, argo ve küfürlü kelimelere ilginin artması da gelişimle ilgili bir durumdur. Dört yaş civarında çocukların kelimelere ilgisi oldukça artar. Özellikle de yeni duydukları kelimelere karşı özel bir merak duyarlar. Anlamını bilmeseler bile bunları tekrarlamak çok hoşlarına gider. Küfür ve argo kullandıkları zaman çevrelerindeki insanlar arasında, gülümseme ve muzip bakışlar fark ederlerse, doğru bir şey yaptıklarını düşünüp bunu tekrarlarlar. Aslında küfürlü sözün gerçek anlamından çocuk habersiz olarak kullanır. Yetişkinler ise, hem anlamını bildiğini düşündükleri, hem de çevrelerine karşı mahcup oldukları için sinirlenirler. Bazen de çocuklar dikkat çekmek için küfür ve argo kullanırlar. Evde yaramazlık yapmadığı sürece çocukla ilgilenilmiyorsa, sürekli seslendiği halde bakılmıyorsa ve çocukla kaliteli zaman geçirilip oynanmıyorsa, çocuk fark edilmek ve kendini göstermek için anne babanın hoşlanmadığı davranışları ve sözleri tekrar etmeye başlar. Çocuklar sözle ifade edemediklerini ve ihtiyaç duyduklarını davranışlarıyla göstermeye çalışırlar. Sevgi ve ilgi ihtiyaçları karşılanmadığında olumsuz tutum ve davranışlarla bunu ifade etmeye ve göstermeye çalışırlar. Bu sebeple çocuğumuz küfürlü kelimeler kullanmaya başladıysa, hemen kızıp, bağırmak ve cezalandırmak yerine önce sebebini ve kaynağını bulmamız daha sağlıklı olacaktır. Sürekli uyarıldığı ve kızıldığı zaman çocuk inatla ve anne babasının gözünün içine bakarak söylemeye devam edecektir. Çocuğun argo ve küfür kullandığını fark ettiğinizde, bu kelimelerin hoş ve güzel sözler olamadığını, bunları söylemesinden dolayı rahatsız olduğunuzu ve başkalarının yanında söylendiğinde insanların da rahatsız olacağı söylenmelidir. Sonrasında çocuk tekrarlamaya devam ederse, sürekli uyarmak yerine ilgilenmemek çocuğun ısrarını azaltacaktır. Seyredilen her oyunun sahnelenmeye devam etmesi gibi, çocukların olumsuz davranışlarının birkaç defa dışında sürekli uyarılması, bu davranışların inatla yapılmasını sağlayacaktır. Çocuklar özellikle de istekleri yapılmadığında ve anne babalarına tepkili oldukları zamanlarda, evde başkaları da varken, onları mahcup edecek şekilde bu sözleri sık sık tekrar etmeye başlarlar. Bu sebeple sürekli uyarmak hiçbir fayda sağlamayacaktır. Önemli olan kaynağını bulup, tedbir almaktır. Evde kullanılıyorsa, daha kalıcı bir şekilde çocuk tarafından taklit edilerek öğrenilir. Ama evde kullanılmıyor ve çocuk bunu dışarıdan duyduysa, kalıcı olmayacaktır. Çocuğun seyrettiği film, dizi ve tv kahramanlarına dikkat ve özen gösterilmelidir. Tv’de sevdikleri ve seyrettikleri kişilerin kullandıkları argo ve küfürler de çocuk tarafından kopyalanarak alınacak ve kullanılacaktır. Çocuğun seyrettikleri konusunda seçici olmak gerekir. Çocuğu kontrolsüzce tv karşısında bırakmak ve oyalanmasını istemek, çocuğun yaşından önce birçok şeyle karşılaşması anlamına gelmektedir. Çocuğun duyduğu farklı kelimelere ilgisinin arttığı dört ve beş yaşlarında ona tekerlemeler, kelime oyunları öğretilebilir. Sayışma tekerlemeleri (portakalı soydum, başucuma koydum ya da komşu komşu hu hu gibi..) çok hoşlarına gidecektir. Ayrıca çocuğa yatmadan önce kitap okumak, kitabın resimleri üzerinde onunla konuşmak kelime hazinesi açısından faydalı bir yönlendirme olacaktır. Çocukla kurulacak sağlıklı iletişim ve birlikte oyun oynamak bazı olumsuz davranışların aşılmasında çok yardımcı olacaktır. 14.07.2010 E-Posta: [email protected] |