"Gerçekten" haber verir 13 Aralık 2008
Anasayfam Yap | Sık Kullanılanlara Ekle | Reklam | Künye | Abone Formu | İletişim
ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET ve ŞÛRÂDIR

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi

adresine bekliyoruz.

 

Ali FERŞADOĞLU

Tenkidin psikolojisi ve mihenk



Ferdleri, toplumu, cemaati kemiren, zaafa uğratan en büyük problemlerden birisi, cerbezeye dayanan dâhilî tenkit hastalığıdır. Tenkit, aşk ve şevki öldüren muzır bir haslettir.

Bir ailede eşler birbirini, çocuklar anne-babalarını tenkit edebilir mi?

Halbuki, tenkit değil, her aile ferdi, diğerlerinin kusurlarını örter, eksiklerini tamamlar, işine yardımcı olur.

Cemaat de büyük bir ailedir. Onlar da bu prensipleri uygulamalıdır.

Toplum ise, daha geniş bir dairedir. Ferdler, tenkitle değil, birbirine yardım etmekle görevlidirler.

Bir ferd, içinde bulunduğu cemaati tenkit edebilir mi?

Hayır! Neden? Çünkü, tenkit ettiği hususlardaki en büyük pay kendisinindir. Suçluluk psikolojisini üzerinden atmak için tenkide yönelir.

Şuna da işaret edelim: Tenkit ayrıdır, mihenge vurmak ayrıdır. Yani, bir insana, “Şu hareketin Kur’ân’a, Sünnete ve onların tefsiri olan Risâle-i Nur’a uymuyor!” demek ayrıdır, “Zaten yapamıyorsun, beceremiyorsun, hep böyle yapıyorsun, sende iş yok, sen adam olmazsın!” demek ayrıdır. Birincisi mihenge vurmak, ikincisi tenkittir.

Bediüzzaman, Sünûhat isimli eserinin başında, insanın duygu ve hasletlerini tahlil ederken ve hangi haslet ve duygunun, ne zaman, nerede, nasıl bir mâhiyet aldığını açıklarken; tenkit, yermek ve iftihar konusunda şu muhteşem ölçüyü verir:

Bir insan kendi nâmına hazm-ı nefs eder (kendini yerer), gururlanmaz; millet (ve cemaat) nâmına iftihar eder; asla hazm-ı nefs edemez, yeremez. Yani, “Bende iş yok, ben bittim!” denebilir, ama “Bu millet, bu cemaatte iş yok!” denemez.

Halbuki, olumlu anlamda eleştiri, bir kültür ve hatta bir san'attır. Gerçeği bulmaya hizmet ettiği nisbette meşrû ve makbuldür.

Tenkidin sâiki, psikolojisi, “ya nefretin teşeffisi (rahatlaması), ya şefkatin tatminidir”1

Tenkitte insafın ölçüsü nedir ve nasıl yapılmalı? Münekkidde, gerçeği bulma, ifâde etme aşkı olmalı. Eğer eleştiriyi insaf işletirse, gerçeği parlatır.2

Cerbeze ve gurura dayanan tenkit ise, müthiş bir hastalık ve musîbettir.3 Hem hakikati incitir, hem de gayret ve şevki kırar.

Ancak, gurura, benliğe, kıskançlığa dayanmayan insaflı tenkit faydalı olabilir: Kendimize yapılan tenkitleri hazmedebilme maharetini gösterdiğimiz takdirde, eksiklerimizi tamamlar, hatâlarımızı telâfi eder, olgunlaşabiliriz. Zaten, eleştirilerimizin hedefi geçmişe takılıp kalmak değil; ondan ders alıp geleceğe uzanmaktır.

Eleştiri, aynı zamanda oto-kontrolü sağlar.

Ancak, tenkit, sathî bir nazarla yapılmamalı. Mü’minlerin, ilim adamlarının lüzumsuz şeylerde birbirini tenkit etmeleri gayet zararlı. İlim ve fikir ehli, mal satın alan bir müşteri gibi yalnız kusurları göremez.4

Meseleye çok yönlü bakarak, önce iyi ve güzel taraflar dikkate sunulur. Kıskançlık, ele geçirememe, aşağılık kompleksinden kaynaklanan tenkidin zararları zâhirdir.

En müthiş maraz ve mûsibetimiz, cerbeze ve gurura istinad eden tenkittir. Tenkidi eğer insaf işletirse, hakikati rendeçler/parlatır. Eğer gurur istihdam etse, tahrip eder, parçalar.5

Dipnotlar:

1- İctimâî Reçeteler, 1: 200; 2- Hutbe-i Şâmiye, s. 147.; 3- A.g.e., s. 147.; 4- Muhakemât, s. 105.; 5- Hutbe-i Şamiye, s. 147.

13.12.2008

E-Posta: [email protected] [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (11.12.2008) - Bende gerçek Alevîyim!

  (10.12.2008) - Olumsuz duygular müsbete kanalize etmek

  (09.12.2008) - Bayramlar, temel duygular

  (08.12.2008) - Müsbet hareket ve barış: Hudeybiye örneği

  (05.12.2008) - YAŞ’ın “irticâî faaliyet” dediği şeyler ne; açıklanmalı!

  (04.12.2008) - Müspet hareket, susmak veya nötr kalmak değildir

  (03.12.2008) - Risâle-i Nur’da müsbet hareketin temeli

  (02.12.2008) - Müsbet düşünce ve bakış

  (01.12.2008) - Müsbet hareketin inanç boyutu

  (28.11.2008) - Müsbet ve menfî hareket nedir?

 
Ufo ısıtıcılar, infrared ısıtıcı, kumtel ısıtıcılar.
GAZETE 1.SAYFA

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Ahmet ARICAN

  Ahmet DURSUN

  Ahmet ÖZDEMİR

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Atike ÖZER

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Davut ŞAHİN

  Elmira AKHMETOVA

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Fatma Nur ZENGİN

  H. Hüseyin KEMAL

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Kadir AKBAŞ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  Kemal BENEK

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Mustafa ÖZCAN

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Osman GÖKMEN

  Raşit YÜCEL

  Rifat OKYAY

  Robert MİRANDA

  Ruhan ASYA

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet BAYRİ

  Saadet TOPUZ

  Sami CEBECİ

  Selim GÜNDÜZALP

  Semra ULAŞ

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Umut YAVUZ

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Ümit KIZILTEPE

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT

Sitemizle ilgili görüş ve önerileriniz için adresimiz:
Yeni Asya Gazetesi Gülbahar Cd. Günay Sk. No.4 Güneşli-İSTANBUL T:0212 655 88 59 F:0212 515 67 62 | © Copyright YeniAsya 2008.Tüm hakları Saklıdır