Kötüye kullanılan pratik bir ilim olan sihir, sebebi gizli; hakkı batıl, batılı hak, hakikati hayal, hayali hakikat gösteren; hakikatin sûistimali, içerisinde şarlatanlık ve hilekekârlık taşıyan; kötülük yapmak, zarar vermek ve çıkar sağlamak için yapılan şer bir san'attır.
Kur’ân bize, ilk defa yeryüzünde Harut ve Marut isimli iki meleğin insanları imtihan için öğrettikleri, kötüye kullanıldığında şer olan bu ilimden söz eder. Meleklerin, “Biz ancak ve ancak sizi denemek için gönderildik. Sakın sihir yapıp da kâfir olmayın” dediklerini, bunu söylemedikçe kimseye öğretmediklerini, insanların o meleklerden öğrendiklerini kötüye kullanarak karı ile koca arasını açabildiklerini, Allah izin vermedikçe kimseye zarar veremeyeceklerini, onu öğrenip yapan kimsenin ahiretten nasibi olmayacağını anlatır.1
Bu âyetten sihri yapanın kâfir olduğu, böylelerinin Cehenneme girecekleri açıkça anlaşılmaktadır. Yine âyetten, ekmek kesilen, meyve soyulan bıçağın adam öldürülerek kötüye kullanıldığı gibi Harut ve Marut tarafından öğretilen ilimlerin ancak kötüye kullanılmasıyla sihrin gerçekleştirileceğini, böylece insanların küfre gireceklerini, bu sûistimalle karıyla koca arasını açabilecek kadar etkili olabileceklerini, bunun da ancak Allah izin verirse gerçekleştirilebileceğini öğreniyoruz.
Evet, sihir kötüye kullanılan şer bir ilimdir, insanlara zarar vermeyi hedef aldığı için büyük günahlardandır. Şirktir, küfürdür. İmtihan sırrı gereği şeytanı yarattığı gibi, Cenâb-ı Hak rızası olmadığı halde sihre de müsaade eder.
Bazıları sihrin hayal ürünü olduğunu söylerler. İbn-i Kayyim böyle söyleyenlere şöyle çatar: “Sihrin gerçeği olmadığını, sadece hayal ürünü olduğunu ve kandırmacadan başka bir şey olmadığını söylemek; Sahabeden ve Selef-i Salihten gelen mütevatir delillere ve aynı şekilde fıkıh, tefsir, hadis ve tasavvuf âlimleri ile akıl sahiplerinin çoğunun kabulüne zıttır. Çünkü hasta eden, ağırlık çöktüren, bağlatıp ayıran, sevdirip buğz ettiren sihir vardır. İnsanlar onun varlığını açıkça görmekte ve bilmektedirler”2 der.
Peki, sihrin özelliği nedir? İmamlar bunu nasıl karşılarlar? Bunu da bir sonraki yazımızda görelim.
Dipnotlar:
1- Bakara Sûresi: 102.
2- Bedâiü’l-Fevaid, 2: 227.
25.02.2009
E-Posta:
[email protected]
|