02 Aralık 2009 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Gün Gün Tarih
Dergilerimiz

Ali FERŞADOĞLU

“Gerçek Atatürk hangisi?”


A+ | A-

Milliyet’ten Can Dündar, “Gerçek Atatürk hangisi?” diye soruyor: Herkesin kendi meşrebine çevirdiği Atatürk’ü irdeliyor. Dündar, Atatürk’ün 1920’lerde gücü ele alıncaya kadar herkese farklı davrandığını anlatıyor:

“Meclis’in açılışında eller açıldı, duâlar edildi, Kürtler’e özerklik vaat edildi… Ulus olma sürecinde din yerine tutkal olarak Türklük ruhu gerekiyordu; bozkurtlu bayrak düşünüldü. Ancak bunlar 1920’lere özgü geçici tedbirlerdi; hiçbiri bugün Atatürkçülük adına savunulamayacak kimliklerdi. O yüzden zaman zaman birbiriyle çelişen bu sözler, tavırlar, tutumlar kargaşasını, Atatürk’ün olgunluk dönemine ait notlarının, konuşmalarının, eylemlerinin süzgecinden geçirmek şart... Bu yapılmayıp da 1920’lerin kargaşasından rastgele bir fotoğraf çekince Atatürk, herkesin kullanımına açık ‘Binbir surat’lı bir lidere dönüşüyor ve ‘bunca yalancı’ içinde kimin doğruyu söylediğini bulmak, hepten güçleşiyor.”1

Star’dan Fadime Özkan’a konuşan Doç. Dr. Cemil Koçak ise, “Atatürk’ün dinle bir ilgisi olduğu kanısında değilim. Atatürk’ün ve Atatürkçü ideolojinin asıl arzuladığı şey, dinin emrettiği herşeyden âzâde olmuş bir toplum” demişti. Koçak, Balıkesir hutbesi, dinî referanslar, Meclisin Cuma günü duâyla açılması gibi konuları ise: “Atatürk’ün dine ilgisinden değil, o dönemin gereklerine göre uyguladığı politikalar. Aydınlanmacılara göre din zımbırtıdır, ilkel insanlara mahsustur. İnsanlık bilim, eğitim ve aydınlanma sayesinde bir gün öyle bir hâle gelecek ki dine gerek kalmayacak. Atatürk aydınlanmacıydı. İsterdi ki Türkiye’nin büyük kısmı aydınlanma felsefesine inansın, ona göre yaşasın. (Soru: Ateist miydi?) Bilmiyorum. Ama gençliğinde Ali Fuat Cebesoy bir kitap vermiş Ruh ve Madde diye. O zamanki ateistlerin popüler el kitaplarından. Atatürk de altını çizerek okumuş, etkilenmiş. Hatıratında var... Ama o kitaptan ne çıkardı, dine değilse de var oluşa inanıyor muydu, bilmemiz mümkün değil” şeklinde cevaplıyordu.2

Aslında, ciddi akademisyen ve araştırmacılara göre; din, iman, ibadetle ilgisi olmayan M. Kemal’i dindar gösterme çabaları, 12 Eylül 1980 darbe-i münafıkanesinden sonradır. Daha önce, resmi söylemler ve uygulamalar, onun “dinsiz” olduğu şeklindeydi.

Dr. Ahmet Faruk Kılıç, M. Kemal ile ilgili yazdığı kitapta, gençlik yıllarına dair bir takım örnekler verir.3 Zaman gazetesi, 6 Ağustos 2009 tarihinde “Kim demiş Atatürk dinsizdir diye!” manşet atar. Halbuki, aynı gazeteden, M. Armağan şu tesbitlerde bulunuyor:

“Öldüğünde cenaze namazı bile tartışma mevzuu olmuş, camide kılınmamış. Ailesinin talebi ile büyük ölünün namazı kılınmak sûretiyle hususi merasim yapılıyor. Tekbir Türkçe verilmiş, namazı İslam Tetkikleri Enstitüsü direktörü Ord. Prof. Şerafettin Yaltkaya tarafından kıldırılmıştır.”

Hakkı Tarık Us ise, kendi çıkardığı “Kurun” gazetesindeki yazısında ilginç bir ayrıntıya yeniden dikkatimizi çekiyor. “Atatürk’ün çok sevdiği bilinen Hafız Yaşar, sandukanın başında ‘Türkçe ezan’ okumuştur. Muhtemelen namaz sonunda da Türkçe telkin verilmiş ve yine Türkçe tekbirler getirilmiş olmalıdır. Atatürk’ün cenaze namazı kılındı mı? Kılındıysa, Atatürk’ün cenaze namazı neden camide kılınmadı? Neden bir fotoğraf yok.”4

Neşe Düzel’in Taha Akyol’a sorduğu sorular ve aldığı cevaplar ise şöyle:

“(Soru: Atatürk’ün dinle ilişkisi nasıldı?)

“Başta beri emsallerine göre din anlayışı daha mesafelidir ama dinin toplumsal ve siyasi açıdan öneminin de farkındadır. Atatürk dini siyaseten kullanmayı çok iyi başardı. Atatürk’ün şeriatı öven sözleri vardır. Mesela ‘Bizim kanun-i esasimiz (anayasamız) Kur’an-ı Kerim’dir’ dedi. ‘Allahın emirlerine uymadığımız için geri kaldık’ da dedi. Ayrıca, ‘Hz. Muhammed’in yüce şeriatı’ diye yaptığı konuşmalar var. ‘Cenab-ı Hak insanları yaratırken’ diye bir konuşması var. Bu konuşmalar hep Milli Mücadele sırasında oldu. Atatürk, ‘antiemperyalizm’ sözlerini de hep Milli Mücadele sırasında söyledi.

“ (Soru: Milli Mücadele’den sonra nasıl değişti?)

“Milli Mücadele’den sonra ise laiklik yolunda ilerledi. Zaten ‘Anayasamız Kur’ân’dır’ diyerek laiklik olur mu? Olmaz. O zaman da, ‘Biz gökten indiği zannedilen kitaplara göre değil, hayatın gerçeklerine göre politika yapıyoruz’ dedi. 1937’de Meclis’i açış konuşmasında, ‘Tabiat insanı yarattı’ dedi.”5

Evet, birkaç M. Kemal ile karşı karşıya bulunuyoruz. Bunların analizini psiko-sosyalciler yapacak, tarihçiler yapacak. Zor bir iştir, ama bunun altından kalkmalılar ve M. Kemal kimdi, nasıl bir şahsiyetti, neden öyle davrandı, gerçek cephesi ne idi, inancı ne idi, ortaya koymak zorunlu!

Dipnotlar:

1-Can Dündar 9/11/2003.; 2-Fadime Özkan/Star, 24.11.2008.; 3-Zaman/6 Ağustos 2009.; 4-Mustafa Armağan/Zaman/9 Kasım 2008. 5-Neşe Düzel, Taraf/18.11.2009.

02.12.2009

E-Posta: [email protected] [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (02.12.2009) - “Gerçek Atatürk hangisi?”

  (01.12.2009) - Şefkat duygusunun sapması ve kurban

  (30.11.2009) - İneğe kurban olanlar, ineği kurban edenler!

  (29.11.2009) - Kurbanı tartışmayalım, kurban!

  (26.11.2009) - “İlke ve inkılâplar” halka mı sorulmuş?

  (25.11.2009) - İman, hayatın bütün safhalarına nüfûz eder

  (24.11.2009) - Meşrû daire keyfe kâfî

  (23.11.2009) - Stresin keskin ilâcı ve tedavisi: İman ve tevekkül

  (22.11.2009) - Edep çerçevesindeki eğlence

  (21.11.2009) - Hoca, şeyh, tarikat ve cemaatleri de satın alabilirler!

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdullah ERAÇIKBAŞ

  Ahmet ARICAN

  Ahmet DURSUN

  Ahmet ÖZDEMİR

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Atike ÖZER

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Elmira AKHMETOVA

  Fahri UTKAN

  Faruk ÇAKIR

  Fatma Nur ZENGİN

  Gökçe OK

  Gültekin AVCI

  H. Hüseyin KEMAL

  H. İbrahim CAN

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Kadir AKBAŞ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mehmet C. GÖKÇE

  Mehmet KAPLAN

  Mehmet KARA

  Mehtap YILDIRIM

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Nejat EREN

  Nurullah AKAY

  Osman GÖKMEN

  Osman ZENGİN

  Raşit YÜCEL

  Recep TAŞCI

  Rifat OKYAY

  Robert MİRANDA

  Ruhan ASYA

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet BAYRİ

  Saadet TOPUZ

  Said HAFIZOĞLU

  Sami CEBECİ

  Selim GÜNDÜZALP

  Semra ULAŞ

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Umut YAVUZ

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yasemin YAŞAR

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Ümit KIZILTEPE

  İbrahim KAYGUSUZ

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  İsmail TEZER

  Şaban DÖĞEN

  Şükrü BULUT

Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu

Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.
Kurumsal Linkler: Risale-i Nur Kongresi - Bediüzzaman Haftası - Risale-i Nur Enstitüsü - Yeni Asya Vakfı - Demokrasi100 - Yeni Asya Gazetesi - YASEM - Bizim Radyo
Sentez Haber - Yeni Asya Neşriyat - Yeni Asya Takvim - Köprü Dergisi - Bizim Aile - Can Kardeş - Genç Yaklaşım - Yeni Asya 40. Yıl