Yağmurlar yağar, verimli topraklar için rahmet olur, suyu tutup bol bol ot bitirir. Bazı yerler vardır, ot bitirmezler, ama suyu bir havuz gibi tutarlar. Bu sudan insanlar, hayvanlar faydalanır, sulamada kullanırlar.
Öyle yerler de vardır ki düz ve kaygandır; ne ot bitirir, ne de suyu tutarlar. Ne kendisi faydalanır, ne de başkaları faydalanırlar.
Buharî ve Müslim’de yer olan (Riyazü’s-Salihin, 1; 201) bir hadis-i şeriflerinde bu örneği veren Peygamberimiz (a.s.m.) getirdiği hidayet ve ilimden faydalanma durumuna göre insanları bu üç örnekle anlatır.
Hz. Ebu Bekir’ler, Hz. Ali’ler Efendimizin (a.s.m) tebliğini duyduklarında hemen iman ederlerken, Ebu Lehep ve Ebu Cehil gibiler onca mucizeye rağmen iman etmeye yanaşmamışlardır. İlmin, aklın ön plâna geçtiği çağımızda da her şey ayan beyan ortadayken bir kısım meseleleri bahane edip inanmamakta direnenler eksik olmuyor. Bazen de gerçeği arayan bir ruh kalbini, aklını mest eden bir hakikati gördüğünde iman etmekte tereddüt etmemektedir.
İmtihan dünyası! Adam İslâm dünyasında, Müslüman bir ana babadan- doğduğu halde İslâma bütün bütün zıt bir anlayış ve yaşayış içerisine girebilirken, diyelim ki, Rusya’da doğan birisi araştırmaları sonucunda akıl ve fıtrat dini İslâmı yakından tanıdığında ona dört elle sarılmaktadır.
İnsanları kendine celbeden bu doğru ve güzel İslâm’da her şeyden önce, Ensarın Efendimize (a.s.m.) verdikleri sözde de belirtildiği gibi “Zorluk ve kolaylık onlarında, neşeli ve neşesiz durumlarda itaat etme, nerede bulunurlarsa bulunulsun kimseden çekinmeksizin doğruyu söylemeyi” (Buharî ve Müslim’den; Riyazü’s-Salihin Terc, 1; 229 (Hadis no: 185) gerektiriyordu.
Demek dinin belkemiğini Allah’a ve Resûlene itaati gerektiriyor. Her hal ü kârda teslim olunup itaat edilecektir.
Dünya ve âhirette mutluluk esaslarını getirin, ruh, kalp ve hissiyatı doyuran, her türlü aşırılıktan uzak dengeli yaşamayı emreden bir dine elbette akıl ve mantık da itaati gerektirecektir.
Bu hakikatlerden gerektiği gibi faydalanabilmek için ise her şeyden önce kişinin gönül kapılarını açık tutması gerekiyor.
26.08.2007
E-Posta:
[email protected]
|