Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 17 Temmuz 2007

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
[email protected]
adresine bekliyoruz.
 

Mustafa ÖZCAN

Dünyevîleşme ve dünyevîleştirme



1980 yılından itibaren dinî kökenden iktidara gelen partiler tükenen sisteme kan verdiler, ama bu kan dayandıkları sosyolojik zemini çürüttü. Sistemin ömrünü uzatırken kitleleri deforme etti. Ahlâk ve maneviyatlarından kopardı. Bu süreç ANAP ile başladı ve kısmen Refahyol ile yola devam etti, AKP ile de tavan yaptı.. 1994 yılında sistemin partileri tükenmişlerdi ve kenarda duran taze kanla sistem takviye edildi. Sisteme verilen taze kana mukabil kitleler sisteme entegre edilmiş ve özlerini kaybetmiş oldular. Daha önce su ile zeytinyağı gibi duran sistem ve dindar kitleler bu süreçle birlikte suyla su veya zeytinyağıyla zeytinyağı gibi bir karışıma dönüştüler. Veya karşı cephe izin verse neredeyse dönüşmek üzereler. Bu arada son insan unsuru da kirletilmiş oldu. Ülkenin son insan rezervi de tüketildi. Bunun nedeni siyaset yoluyla kitlelerin dünyevîleştirilmesiydi.

İktidara gelerek dünyevîleşen dinî kökenli muhafazakâr kitleler kendileri dönüştükleri gibi kitleleri de dönüştürdüler. Halbuki merkezden gelen partiler eskiden bunu başaramıyorlardı. Zira insanlar onları sıradan bir siyasetçi olarak görüyor ve dinî önder olarak örnek almıyordu. Dönüşüm veya istikamet sapmasına rağmen kitleler dinî kökenden gelen parti liderlerini ve kadrolarını örnek almaya devam ettiler ve bu da iktidara bulaşan dünyevîleşme virüsünü halka bulaştırdı ve yansıttı. Sari bir kan hastalığı böylece iktidar üzerinden kitlelere bulaşmış oldu.

Yöntem sorunu ve tıkanma, çıkış arayışıyla birlikte başka bir noktada uç verdi. Bu da esasatı terk etme ve referansları reddetme noktasıydı. Kitleleri sevk ve idare edenler bu inceliğin veya tehlikenin farkında olmadılar. Hep “bizden ve onlardan” hesabı üzerine gittiler ve böylece kendi dönüşümlerini sorgulayamadan kimliklerini kaybettiler. Şimdi hocaları, gelinen süreçte eski talebelerini Bizans çocuklarına benzetebilmektedir. Halbuki bu sürecin kalkış noktası orasıdır. Yöntem yanlışı, esasta kırılmayı beraberinde getirmiştir. Kitleler ise hiçbir şey olmamış gibi davranıyor. Halbuki bu dönüşüm sosyolojik zeminimizi çürütüyor. Bir nesil sonra geleceğimiz yok. Siyaset veya üst yapı uğruna altyapımızı çürütmüş olacağız. Siyasî kazanımlar elde etme yolunda sosyal kazanımlarımızı kaybettik. Dimyat’a pirince giderken evdeki bulgurdan olduk. Bu kaybedilen rezerv aslında ülkenin geleceğiydi.

***

Ne yazık ki İslâmî kesimler olan biteni sağlıklı değerlendirmekten aciz ve mahrum. El Müctema dergisi son sayısında AKP’yi kapak yapmış ve siyasî çizgisinden sitayişle bahsediyor. Onlar AKP’yi hâlâ hocanın bir devamı olarak nitelendiriyorlar. Arap dünyasındaki siyasî tıkanmışlık nedeniyle İslâmî kesimlerin AKP’ye gıpta ile bakmalarına şaşmamak lâzım. Bu destekte haklı oldukları noktalar da var. Sözgelimi, Fatih Ali Haseneyn bir iki hafta önce Adapazarı’ndayken cepten aradı ve seçim kampanyalarını sordu. Tekrar AKP’nin iktidara gelip gelemeyeceğini soruyor ve Saadet ile AKP’nin münasebetlerini merak ediyordu. Onun bakış açısı şuydu: Dindar kesimler birbirleriyle çekişerek güç ve kan kaybetmesinler. Özellikle de AKP’nin iktidarı Sudan için önemliydi. Darfur meselesi gibi meselelerde yalnızlıklarını AKP ile paylaşıyorlar veya gideriyorlardı. AKP’den sonra bu ilişkiler ihmale gelsin istemiyorlardı. Bu açıdan Fatih Ali Haseneyn haklı. Bununla birlikte, Fatih Ali Haseneyn’in görmediği bir nokta var. AKP’nin sosyolojik ifrazatına derinlikle bakamıyor. Bu da elbette mazereti. Erbakan Hoca’nın salvolarına rağmen; yine de AKP’nin Ortadoğu politikaları kendisini kuşatan şartlara rağmen kötü değildi. Bu da başka bir mesele. Hartum’dan mesele böyle görünüyor.

***

Türkiye’de de Hayrettin Karaman, Mehmet Niyazi Özdemir veya Abdulkadir Badıllı gibi isimler benzeri mülahazalardan dolayı AKP’yi tercih ediyorlar. Elbette, AKP denkleminde bu faktörler de var. Bununla birlikte Türkiye’nin önündeki en büyük tehlike ahlakî yozlaşma ve beraberinde getirdiği sosyolojik çözülme ve içtimai kırılmadır. 12 Eylül’den beri de bunda muhafazakâr partilerin tuzu biberi olmuştur. Tabii ki bunun da ötesinde küresel faktörler de var. Bu föktörlerin en büyüğü SSCB’nin ateist sistemine mukabil İkinci Dünya Harbi’nden onra ABD’nin sefahati küreselleştirmesidir.

17.07.2007

E-Posta: [email protected]


 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Yazıları

  (16.07.2007) - Desecration

  (15.07.2007) - Siyaset çadırının direği

  (13.07.2007) - Referans sisteminin iptali

  (12.07.2007) - Evrim ve devrim çıkmazı

  (11.07.2007) - Dinle dünyayı tamir etmek

  (09.07.2007) - Din ve tasavvuf

  (08.07.2007) - Hilâfet ve İttihad-ı İslâm

  (06.07.2007) - Kara Eylül'den Lal Mescid'e

  (05.07.2007) - Keith Dayton

  (04.07.2007) - Taşeron

 

Bütün yazılar

YAZARLAR

  Abdil YILDIRIM

  Abdurrahman ŞEN

  Ali FERŞADOĞLU

  Ali OKTAY

  Cevat ÇAKIR

  Cevher İLHAN

  Davut ŞAHİN

  Faruk ÇAKIR

  Gökçe OK

  Habib FİDAN

  Hakan YALMAN

  Halil USLU

  Hasan GÜNEŞ

  Hasan YÜKSELTEN

  Hülya KARTAL

  Hüseyin EREN

  Hüseyin GÜLTEKİN

  Hüseyin YILMAZ

  Kazım GÜLEÇYÜZ

  Kemal BENEK

  M. Ali KAYA

  M. Latif SALİHOĞLU

  Mahmut NEDİM

  Mehmet KARA

  Meryem TORTUK

  Mikail YAPRAK

  Murat ÇETİN

  Murat ÇİFTKAYA

  Mustafa ÖZCAN

  Nejat EREN

  Nimetullah AKAY

  Raşit YÜCEL

  S. Bahattin YAŞAR

  Saadet Bayri FİDAN

  Sami CEBECİ

  Sena DEMİR

  Serdar MURAT

  Suna DURMAZ

  Süleyman KÖSMENE

  Vehbi HORASANLI

  Yasemin GÜLEÇYÜZ

  Yasemin Uçal ABDULLAH

  Yeni Asyadan Size

  Zafer AKGÜL

  Zeynep GÜVENÇ

  İslam YAŞAR

  İsmail BERK

  Şaban DÖĞEN


 Son Dakika Haberleri
Kadın ve Aile Dergisi Çocuk Dergisi Gençlik Dergisi Fikir Dergisi
Ana Sayfa | Dünya | Haberler | Görüş | Lahika | Basından Seçmeler | Yazarlar
Copyright YeniAsya 2004