OKS'DE TERCİH TELÂŞI BAŞLADI…
Tercih süresi uzatıldı
Sınav sonuçlarının açıklanmasıyla birlikte hem öğrencileri, hem de velileri telâş sardı. OKS tercih işlemleri okullardan elektronik ortamda http://oks2007. meb.gov.tr internet sitesinden yapılabilecek. MEB, OKS 20O7 tercih başvuru süresini 28 Temmuz’a kadar uzattıklarını açıkladı. 1. yerleştirme sonuçları 3 Ağustos’ta açıklanacak ve kayıtlar 6–15 Ağustos tarihleri arasında yapılacak. Tercih dönemleri—özellikle de lise tercihi—öğrencilerin hayatında büyük önem taşımaktadır. ‘Keşke’ dememek için ne yapmak istediğimizi ve gelecekteki hedeflerinizi belirlemeniz gerekiyor. Farklı lise türlerinin özelliklerini öğrenmek için çevrenizde bu okullara gidenlerle görüşün, internetten araştırın ya da rehber öğretmenlerinize sorun.
Tercih listesi hazırlarken nelere dikkat edilmeli?
Okullara tercih listesinde yer vermeden önce okulun eğitim süresi, imkânları ve ikametgâh bölgesine yakın olup olmadığı ile ilgili özellikleri kontrol edin. Okulu tercih ederken, okulun puanına değil, geçen yıl en son kaçıncı öğrenciyi aldığını (başarı sırasını) dikkate alın. Çünkü bu sınav bir puan sınavı değil sıralama sınavıdır. Bu yıl puanlar hesaplanırken, İlköğretim Başarı Puanı (İBP) de eklendi. Seçtiğiniz okullarla ilgili bir liste hazırlayın. Bu listedeki okulları, Türkiye sırası üstte olanlardan başlayarak azalan biçimde sıralayın. Unutmayın en fazla 20 okul tercih etme hakkınız var. Bu yıl ikinci ek yerleştirme için öğrencilerden yeni liste istenmeyecek. Yani ikinci yerleştirme yapılırken önceki liste kullanılacak. Öğrenciler listelerini çok dikkatle hazırlamalı ve muhtemel yanlışları önlemek için aile ve rehberlik servislerinden yardım almalıdırlar. Tercih edilecek okullardan ikisinin puanları aynı ise bu okullardan kontenjanları fazla olan yazılmalıdır. Listenizin tamamına yüksek puanlı yerleri yazmak açıkta kalmanıza sebep olabilir. İlk 9 sıraya yüksek puanlı okulları, 10–15 arasına puanınıza uygun okulları, son 5 sıraya da düşük puanlı okulları yazarak listenizi oluşturabilirsiniz. Kazansanız bile gitmeyeceğiniz, okumaktan memnun olmayacağınız okullara listenizde kesinlikle yer vermeyin.
Hangi okulları tercih edebilirim?
Fen Liseleri, Sosyal Bilimler Liseleri, Anadolu Liseleri, Anadolu Öğretmen Liseleri, Anadolu Teknik Liseleri, Anadolu Meslek Liseleri, Anadolu Sağlık Meslek Liseleri, Sağlık Meslek Liseleri, Adalet Meslek Liseleri, Anadolu Tarım ve Tarım Meslek Liseleri, Anadolu Tapu ve Kadastro Meslek Liseleri, Anadolu İmam Hatip Liseleri tercih edilebilir. Öğrenciler tercih listelerinin tamamına aynı okul türlerini yazmak zorunda değildirler. Örneğin öğrenci tercih listesinin 6. sırasına Anadolu Ticaret Meslek Lisesini, 7. sıraya da Anadolu Öğretmen Lisesini yazabilir.
Türkiye genelinde özel yetenekleri belirlenen öğrenciler için yetenek sınavı ile öğrenci olan okullar (Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri, Devlet Konservatuarları, Spor Liseleri) vardır. Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi, merkezi giriş sınavıyla öğrenci almadığı için 2007 OKS kontenjan kılavuzunda yer almayacaktır. Öğrencilerin okullara bizzat başvurarak, okullarca yapılan sınavlara katılmaları gerekmektedir. Ayrıca, Erkek Teknik Öğretim Genel Müdürlüğüne bağlı okullar, Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğüne bağlı okullar, Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğüne bağlı okullar mülâkatla öğrenci almaktadır.
Hangi okul hangi puan türüyle öğrenci alıyor?
Yerleşme için MF ve TM olmak üzere iki tür puan hesaplanmaktadır. TM puanıyla, Anadolu Liseleri, Sosyal Bilimler Liseleri, Anadolu Öğretmen Liseleri, sınavla öğrenci alan özel okullar, Anadolu Teknik ve Meslek Liseleri tercih edilmektedir. MF puanına göre Fen Liseleri, Özel Fen Liseleri, Sağlık Meslek Liseleri tercih edilebilir. Öğrenciler bulundukları ildeki okulları tercih edebilecekleri gibi farklı il ve ilçedeki okullara da aynı listede yer verebilirler. Bütün öğrencilerimize başarılar diliyoruz.
|
17.07.2007
|
|
Üniversite tercih kılavuzunda önemli yenilikler var
Değerli üniversite adayları; üniversite tercih dönemini doğru değerlendirmeniz okul seçiminizin dar zaman aralığına sıkışmasını engelleyecektir. Bu yıl fakülte ve yüksekokullardaki lisans programları ile ilgili bilgilerin yer aldığı Tablo 4’te bölüm yüzdelikleri yerine taban başarı sıralarına yer verilmektedir. ÖSYM bu yıl daha sağlıklı bir tercih için Tablo 4’teki taban puan ve başarı sıralarını geçen seneki değerleri yerine, dönüştürülmüş değerlere yer verdi. Tercih kılavuzu okullardan ve başvuru merkezlerinden alınabilecek, tercih kılavuzu http://www.osym.gov.tr internet adresinden de edinilebilecek. Öğrenciler 23 Temmuz- 3 Ağustos tarihleri arasında tercih işlemlerini tamamlayacaklar. Bu yıldan itibaren adaylara ÖSS yerleştirme sonuç belgesi gönderilmeyecek. Adaylar yerleştirme sonucunu ÖSYM’nin internet sitesinden öğrenebilecek. Yurt başvuruları tercih dönemi tamamlandıktan sonra yapılacak.
Üniversite adaylarının araştırma sürecine hemen başlaması gerekiyor. En kısa süre içinde tercih formunu edinin. Üniversitelerin tanıtım toplantılarına katılın, rehberlik sitelerini inceleyin yine televizyondaki programları takip edin. Rehber öğretmenlerinizden yardım alın. Böyle bir imkânınız yoksa pek çok dershane öğrencilere tercih döneminde ücretsiz rehberlik hizmeti vermektedir. Programlı bir tercih süreci sonucunda tercihlerinizi hazırlamanız kolaylaşacaktır.
|
17.07.2007
|
|
Yakında sınav birincileri de açıkta kalırsa şaşırmayın!
Geçen hafta eğitim sayfamız yayımlandığında henüz OKS ve ÖSS sonuçları açıklanmamıştı. Sonuçlar açıklandıktan sonra pek çok şey yazılıp çizildi. Gerçekten de hem sistem, hem de sonuçlar ile ilgili söylenecek çok şey var. Birincilikler en çok okul ve dershanelerin işine yaradı. OKS’de birinci olan öğrenci farklı gazetelerde farklı kurumların tişörtleriyle poz verdi; bir eğitim kurumu, bir dershane ve bir yayıncılık kuruluşunun reklâmında yer aldı ve bir basın toplantısından diğerine koşturdu. Bu yıl ÖSS’de 27 birinci çıktı. Diğer derecelerin çokluğunu da düşündüğümüzde, durumun ne kadar karışık olduğu daha iyi anlaşılıyor. Önceki yıllarda okul birincilerinin bir yere yerleşememesi günlerce konuşulurdu. Bu gidişle sınav birincileri de açıkta kalmaya başlayacaklar. Eskiden bir birinci çıkar, ikinci ve üçüncü olanların dershaneleri gazetelere tam sayfa ilânlar verirlerdi. Sonuçların açıklanmasından bir gün sonra gazetelere baktığımızda her dershanenin onlarca ikinci, üçüncüsü olduğunu görüyoruz. Belki de birinci olan bu öğrenciler istedikleri okula gidemeyip daha azıyla yetinmek zorunda kalacaklar. Bu sonuçlardan ziyade yerleşme puanındaki dereceler daha önemlidir. Çünkü yerleşme (Y-ÖSS-Söz 1, Y-ÖSS-Say 1, Y-ÖSS-EA 1, Y-ÖSS-Söz 2, Y-ÖSS-Say 2, Y-ÖSS-EA 2) puan türlerinde dereceye girenler, gazetelerde gördüğümüz kişiler değiller. Ailelere, sonuçlarla gençleri baskı altına almak yerine onlara anlayışla yaklaşmalarını öneriyoruz.
Türk işaret dili Parmak Alfabesine son hali verildi
Türkiye’deki 250 binin üzerindeki işitme engelli, artık ortak bir alfabeyle iletişim kurabilecek. Yaklaşık 3 yıllık bir projeyle Türk işaret dili sözlüğü ve dil bilgisi yayınlanacak. Bunun eğitim için önemli bir adım olduğunu özellikle belirtmek istiyorum. Birkaç yıl önce bir proje için işaret dili öğrenmeye başladığımda işaretlerin yörelere göre farklılık gösterdiğini fark ettim. Bu yeni çalışmada Türk işaret dilinde kullanılan farklı işaretler bir alan araştırmasıyla belirlenecek ve çoğunluğun benimsediği işaretler esas alınarak sözlük oluşturulacak. İşaret dili öğrenirken, bizimle iletişim kurmak için gelen işitme engelli öğrenciler de kendi aralarında farklı şekillerde iletişim kurabiliyorlardı. İşaret dili eğitiminde Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan bir kitaptan faydalandık. Bu konuda meraklılara bilgi veren web siteleri de bulunuyor. Öğretmenlere yönelik işaret dili hizmet içi eğitimlerinin de verilmesi gerekiyor.
[email protected]
|
Mustafa OĞUZ
17.07.2007
|
|
Eğitim çalışanları hizmet içi eğitim araştırması ve teklifler
Öğretmenlerin yanısıra eğitim çalışanlarının hizmet içi eğitimlerden ne ölçüde yararlandığı da büyük önem taşımaktadır. Eğitimciler Birliği Sendikası’nın (EĞİTİM-BİR-SEN) ‘Eğitim Çalışanları Sorunları Araştırmasının’ hizmet içi eğitim bölümü sonuç ve tekliflerine yer veriyoruz.
Çalışanların % 39’u hizmet içi eğitim faaliyetlerine katıldığını belirtirken, % 61’i herhangi bir hizmet içi faaliyete katılmadığını belirtmiştir. Hizmet içi eğitim faaliyetleri yönetim faaliyeti ve iş verimliliğinin geliştirilmesi için kullanılan önemli araçlardan biridir. Bilgi toplumlarının bir özelliği de hayat boyu öğrenme süreçlerinin yaygın olarak kullanılıyor olmasıdır. Dinamik örgütlerde işgücü geliştirme işlevi son derece önemlidir. Örgütsel performans artırımında nitelikli işgücüne yapılan yatırımın önemi bütün bilim ve yönetim çevrelerinde kabul gören bir husustur. Bu sebeple eğitim kurumlarında her düzeydeki çalışanın meslekî ve sürekli eğitim ihtiyaçları üzerinde önemle durularak mevcut aksaklıklar ve boşluklar giderilmelidir.
Günümüzde bilgi toplumlarında iş yönetimi faaliyeti bilgi yönetimi anlamında kullanılmaya başlamıştır. İş yapma süreçlerine daha fazla bilgi girdisinin katılması kurumların yönetim başarısı açısından son derece önemlidir. Türkiye’de kamu yönetimi faaliyetlerinde reform çalışmaları, bilgi toplumuna geçiş açısından son dönemlerde hız kazanmıştır. Bu sebeple kurumlarda örgütsel değişim yetkinliklerinin geliştirilmesine yapılacak yatırımların yüksek katma değerli çıktılar elde etmeye ve daha iyi çalışma şartları sağlamaya katkıda bulunacağı hususu tartışma götürmez bir gerçektir. Bu sebeplerle eğitim kurumları çalışanlarına yönelik hizmet içi eğitim faaliyetleri kurumların stratejik gelişme planlarının gereklerini karşılayacak düzeye getirilmelidir. Hizmet içi eğitim maliyetlerini düşürecek yapısal donanıma ve kaynaklara sahip bulunan eğitim kurumlarının bu faaliyetleri daha az yatırımla karşılanabileceği de düşünülürse işgücü geliştirmenin sanıldığından daha kolay olduğu anlaşılacaktır.
Üniversite ve yüksekokul mezunu çalışanlar hizmet içi eğitim faaliyetlerine yaklaşık % 60 oranında katıldıklarını belirtirken, ilköğretim mezunu çalışanların hizmet içi eğitime katılma oranı %19’dur, bu oran ortaöğretim mezunu çalışanlarda % 34’tür.
|
17.07.2007
|
|
Çocukları beslenme konusunda bilinçlendirin!
Ebeveynlerin, çocukların gelişimi için yoğun çaba harcadığı bir gerçek. Bu hafta siz değerli okuyucularımızın sağlık ve eğitimle ilgi bize yolladıkları sorulardan en çok merak edilen birkaçını seçerek cevapladık.
Glisemik indeks nedir?
Gıdalardaki karbonhidratlar sindirim sisteminden farklı hızda geçer ve emilirler. Besinler eşit miktarda karbonhidrat içerseler bile kan şekerini artırıcı etkileri birbirinden farklıdır. Glisemik indeks, gıdaların kan şekerini yükseltme hızıdır. Glisemik indeksi (0–100 arasında) 55’in altında olanlar ‘düşük’ glisemik indeksli yiyecekler (makarna, yoğurt, sebze ve meyve, bakliyat), 55–70’in aralığında ‘orta’ glisemik indeksli yiyecekler, 70’ten fazla olanlar ‘yüksek’ glisemik indeksli yiyecekler (burger, cips, gofret, puding, yağlı çerezler, patates, ekmek) olarak değerlendirilmektedir. Çocukların düşük glisemik indeksli yiyecekler tüketmeleri teşvik edilmelidir. Bu yiyecekler daha doyurucu olmanın yanında, aşırı yemek yemeyi de engeller. Yüksek glisemik indeksli yiyeceklerin tüketilmesi, kortizol düzeyinin yükselmesiyle iştahın artmasına ve kilo alımına sebep olmaktadır. Çocuklara tahıl (kepek ekmeği, bulgur, şehriye vb), meyve (kayısı, elma, portakal vb), süt ve süt ürünleri yedirilmesi gerekir. Bu besinler enerjiyi sabit tutar ve çabuk acıkmayı engeller.
Otizm sık görülen bir rahatsızlık mıdır?
Otizmin sebebi pek çok araştırma yapılmasına karşın kesin olarak bilinmemektedir. Yaklaşık 10 bin çocuktan 4’ünde otizm görülmektedir. Erkek çocuklarda daha sık görülüyor. Çocuk çevresine ilgisiz kalır ve iletişim kuramaz. Çocuğu tek başına bırakmamak ve gelişimi için destek olmak çok önemlidir. Hastalığın tedavisi ile ilgili ilâç yoktur. Ancak, Amerikan Gıda ve İlâç Dairesi (FDA), otistik çocuklardaki huzursuzluk, hırçınlık, saldırganlık, kendini ve çevreyi zedeleyici davranışları azaltan ve aşrı hareketliliği düzenleyen bir ilâca otizmde kullanılmak üzere ruhsat verildiğini açıkladı. Bu rahatsızlıkta mutlaka erken yaşlarda tedaviye başlanmalıdır. Otistik çocuklar; konuşmaları tekrarlar, saçma davranışlarda bulunabilir, eşyaları döndürmekten ve dönen objeleri izlemekten hoşlanırlar.
Çocuklara ilk yardım eğitimine nereden başlamalı?
Büyüklerin davranışları çocuklar tarafından hemen kabul edilir. Çocuklara basit ilk yardım kurallarını öğretmek çok önemlidir. Şu noktalar öncelikli olarak öğretilmelidir: İlk önce çocuğa evin adresini, itfaiye ve acil servis telefonunu çok iyi öğretmek gerekir. Çakmak, kibrit, kesici aletler, temizlik malzemeleri, naylon torbalarla oynamamalıdır. Olağanüstü bir durum ortaya çıktığında (burnuna yanık ya da gaz kokusu geldiğinde vb), hemen bir büyüğüne haber vermeli, camları açmalı ve ortamı terk etmelidir. Deprem, sel gibi tabiî afetlerde nasıl davranması gerektiği uygulamalı olarak gösterilmelidir. Kaza geçirdiğinde; burnu kanıyorsa burun kenarlarını sıkıp başını yaklaşık 5 dakika öne eğerek beklemesi, vücudunun herhangi bir yeri yandığında 10 dakika kadar suyun altına tutması, gözüne bir şey kaçtığında bol suyla yıkaması öğretilmelidir. Trafik kuralları da dikkatle anlatılmalıdır. Çocuklara küçük yaşlarda önemli ve basit ilk yardım kurallarını öğretmek, hem onların hem de diğer insanların hayatını kurtaracaktır.
|
17.07.2007
|
|
Çalışarak mutlu olmak
Bir yaz gecesi Edison, laboratuvarından evine döndüğü zaman, karısı ona şu teklifi yaptı: “Uzun zamandır istirahat etmeden çalışıyorsun, tatile çıksan iyi olur.” Edison karısına: “Ama nereye gideceğim?” diye sordu. Kadın: “Dünyada en çok gitmek, görmek istediğin yer neresi ise oraya git!” dedi. “Pekâlâ” dedi Edison, “Yarın oraya gideceğim.” Ertesi sabah yine laboratuara gitti.
|
17.07.2007
|
|
Cam...
Cam temizleyici çocuk, camları çok tozlu bir arabaya yaklaşır:
—Camları sileyim mi efendim?
—İstemez, camlar temiz.
—O halde izin verin de gözlüklerinizi sileyim.
|
17.07.2007
|