Lem’alar (30. Lem’a) isimli eserinde Cenâb-ı Hakkın altı İsm-i Âzam’ını anlatan Bediüzzaman Said Nursî, bu Lem’a’nın Birinci Nükte’sinde kâinattaki muazzam, harika temizliği detaylarıyla açıklıyor ve bunun İsm-i Kuddus’ün tecellîsi olduğunu söylüyor. Kuddüs ismi sayesinde kâinat güzelleşiyor, sevimlileşiyor.
Allah kâinatta sergilediği bu temizliğe inananların da ayna olmasını, onu yaşayışlarıyla yansıtmalarını istiyor. Allah’ın sevdiği insanlardır temiz insanlar. Kur’ân buyurur ki: “Muhakkak ki Allah çok tevbe edenleri ve temiz olanları sever.”1
Tevbe Sûresi’nde de Efendimizin (asm) fitne maksadıyla yapılan mescidde değil, temiz niyetli insanların bulunduğu takvâ mescidinde namaz kılması emredilir, orada bulunan ruhen, kalben ve bedenen temiz insanlar övülür. Şöyle buyurulur: “O mescidde asla namaz kılma. Senin namaz kılmana lâyık olan mescid, ilk günden beri takva üzerine kurulu bulunan mesciddir. Orada maddî ve mânevî pisliklerden temizlenmeyi seven kimseler vardır. Allah da çokça temizlenenleri sever.”2 Evet, temizlik iki kısımdır. Biri maddî, diğeri manevî. Birinci temizlik bedenin, elbisenin, evin ve çevrenin temizliği; ikincisi de; ruhu, kalbi, aklı batıl inanç, kötü duygu ve düşüncelerden arındırmak şeklinde yapılan manevî temizliktir.
Şirkten, batıl inançlardan kalp arındırıldığı gibi maddeten de temiz olacaktır mü’min.
Demek Allah maddeten ve manen temizlenen kimseleri sevmektedir.
Hadis-i şeriflerde de temizliğe büyük önem verilmiş, Allah’ın sevdiği bu özellik, dinin temelini teşkil ettiği bildirilmiştir.
Resûl-i Ekrem (asm) İslâmın temizlik üzerine kurulduğunu bildirir.3 O kadar ki imanın yarısını teşkil eder.4 Bolluk ve bereket sebebidir aynı zamanda.5 Allah Resûlü (asm) ağız, yüz, kol ve beden temizliğine o kadar önem vermiştir ki, ağız temizliği için, “Eğer ümmetime farz olacağından korkmasaydım günde beş defa misvak kullanmalarını emrederdim”6 buyurmuştur. Gerekiyorsa günde beş defa alınan abdestte de elimizi, yüzümüzü, kollarımızı, ayaklarımızı temizlemiyor muyuz? Demek namaz kılan kişi otomatik olarak vücudunun belli bölümlerini temizlemektedir. En geç haftada bir defa da banyo yapmanın istenmesi de bedenin tümünü temizlemek noktasında büyük önem taşır. Şöyle buyurmuşlardır Resûl-i Ekrem (asm), “Her Cuma günü boy abdesti almak Cenâb-ı Hakkın kullarından istediği bir haktır.”7 Birgün de saçı sakalı karışmış, üstü başı pejmürde kıyafetli birini gördüğünde, “Saçını sakalını yıkayacak bir sabun bulamamış mı?” buyurarak uyarıda bulunmuştur.
Demek mü’minin üstü, başı, evi, barkı, işyeri, kısacası oturup kalktığı her yer pırıl pırıl olacaktır. Ne kadar temiz olursa Kuddüs, Tahir ve Mutahhir isimlerine ayna olmuş ve Allah’ın sevgisini kazanmış olur.
Dipnotlar:
1- Bakara Sûresi: 222.
2- Tevbe Sûresi: 108.
3- Keşfü’l-Hafa, 1:228.
4- Müslim, Tahare: 1.
5- Kenzü’l-Ummal, 16:128-129 (Hadis no: 44.154.)
6- İbni Mâce, Tahare: 7.
7- Buharî, Cuma: 12; Müslim, Cuma: 9.
08.05.2008
E-Posta:
[email protected]
|