Hidayet Caran: “Kontak lens kullanmaktayım. Bu lensler saklanması için bildiğiniz gibi kontak lens solüsyonunun içine konuluyor. Bu lens suyunun içeriğine baktım ve içinde mikrop ve bakterileri öldürmek için alkol içerikli bazı sıvıların kullanıldığını gördüm. (tromethamine gibi) Namazımın bir kısmını gözümde lens varken abdest alarak kılıyorum. Şimdi şüpheye düştüm; acaba bu alkol namazıma mani midir? diye. Bu lensi kullanmadan önce gözlüğüm birkaç kez kırıldı ve neredeyse gözüme batıyordu. Bu yöntem benim için zarûret. Ama namaz çok önemli. Eğer onun üzerinde en küçük bir şüphe bile olacak ise kullanmak istemem. Bana yol gösterir misiniz?”
1- Öncelikle, geçmiş olsun diyor, şifa diliyorum.
2- Kontakts lensin koruyucu suyundaki alkol namaza hiçbir şekilde zarar vermez. Namazınızı, gözünüzde lens olduğu halde gönül rahatlığı içinde kılabilirsiniz. Allah kabul etsin.
***
Mehmet Tayip Arslan: “1. Yatsı namazından sonra kılınan vitir namazlarının kazası var mı, yoksa sadece farz namazlarının mı kazası var? 2. Öğle namazından hemen önce camiye gittiğimizde tahiyyatü’l-mescid namazını kılabilir miyiz, yoksa kerahet vakti olduğundan kılınmaması mı gerekir?”
1- Vitir namazı vacip bir namaz olduğundan kazası vardır. Yatsı namazı kaza edildiğinde, hemen ardından vitir namazı da üç rekât olarak kaza edilir. Eğer sadece vitir namazı kazaya kalmışsa, sadece vitir namazının kazası kılınır.
2- Camiye gelindiğinde eğer her hangi bir namaz vakti ise, zaten kılınacak olan (farz olsun, sünnet olsun) vakit namazı ile tahiyyetü’l-mescid namazı da kılınmış olmaktadır. Fakat eğer vakit namazından sonra veya önce camiî ziyareti yapmışsak, bu durumda iki rekât tahiyyetü’l-mescid namazı kılınır. Eğer bu vakit kerahet vakti ise, tahiyyetü’l-mescid namazı sebepli bir namaz olduğundan, Şafiîlere göre iki rekâtı aşmamak şartıyla yine kılınır. Ancak diğer üç mezhep (Hanefiler, Hanbeliler ve Malikiler) kılınamayacağına hükmediyorlar.1
Unutmayalım ki, efdal olan, amelimizde dört mezhebin de görüşünü birleştirebilmemizdir. Bu sebeple mümkünse kerâhet vaktinin çıkmasını beklemek evlâ olur.
Bununla beraber: Bir kerâhet vaktinde camie girdiğimizde eğer kerâhet vaktinin çıkmasını bekleyemeyecek derecede zaman darlığı içindeysek, Şafiî mezhebinin hükmüne ittibâ ederek tahiyyetü’l-mescid namazı kılabiliriz. Fakat eğer vaktimiz varsa, kerâhet vaktinin çıkmasını beklememiz daha makbul olacaktır.
***
Eyüp Karabay: “Camiye ait bahçeden meyve yemek helâl midir? Siteye ait bahçeden site sakinlerinin yediği meyveler helâl midir? Dinen hükmü nedir?”
Camiye ait bahçenin meyveleri konusunda varsa caminin derneği veya vakfı söz sahibidir. Dernek veya vakıf yoksa cami cemaati veya köy ya da mahalle tüzel kişiliği bu konuda söz söylemeye yetkilidir. Siteye ait bahçede bulunan meyveler konusunda da site sakinleri veya yetkilileri genel kurulundan çıkan sonuca göre işlem yapmalıdır.
***
Ömer Temur: “Akşam namazını mazeret olsun veya olmasın yatsı okunmadan ne kadar önce kılabiliriz?”
Hangi namaz olursa olsun, bir vakit namazı için efdal olan, vaktin mümkün mertebe evvelinde kılmaktır. Vakit namazını sebepsiz yere son dakikalara kadar geciktirmek mekruhtur.
Bununla beraber; eğer takip eden vaktin ezanı okunmadan içinde bulunduğumuz vaktin namazı için, iftitah tekbirini alıp namaza başlayabilmişsek, söz konusu vakit namazını vakti içinde kılmışız demektir.
Akşam namazı için de durum böyledir. Yatsı okunduğunda, nihayet, akşam namazının iftitah tekbirini almış ve namaza başlamış durumda olmamız gerekiyor. Akşam namazı en son bu haliyle vakti içinde kılınmış sayılır. Ancak bir namazı bu derece geciktirmek mekruhtur.
***
Ferhat Öğmen: “Üstad Hazretleri, Cuma Hutbesinin Arapça okunması gerektiğini söylüyor. Bugünün şartlarında bunu nasıl izah edebiliriz? Açıklar mısınız?”
Cuma Hutbesinin “Elhamdülillahi nahmeduhu……” diye başlayan başlangıç ve bitiş kısımları vardır ve bu kısımlar Arapça’dır. Arapça hutbe olarak bu kısımları okumak yeterlidir. Allah kabul etsin. Âmin.
Dipnotlar:
1- A. Ceziri, 2/518
07.08.2007
E-Posta:
[email protected]
|