Sema kapılarının açılıp feyiz ve bereketin yağmur yağmur gönderildiği Mi’rac, yükselmek demektir. Bizim için Mi’rac, tüm süflî arzulardan, duygulardan, beşerî hislerden arınarak kulluğa, en yüce mertebeye bir yükseliştir. Mi’rac mu’cizesi, Resûlullahın (asm) şahsında insanlığın ufkuna açılmış seyr ü sülûk (manevî gezi ve gözlem), bir terakkîdir.
Bu İlâhî yolculuğun ilk merhalesi olan Mescid-i Aksâ’ya kadarki safha Kur’ân’da şöyle anlatılır:
“Âyetlerimizden bir kısmını ona göstermek için kulunu bir gece Mescid-i Haram’dan alıp çevresini mübarek kıldığımız Mescid-i Aksâ’ya seyahat ettiren Allah, her türlü noksandan münezzehtir. Şüphesiz ki O her şeyi hakkıyla işiten, her şeyi hakkıyla görendir.”1
İkinci merhalesi de Mescid-i Aksâ’dan başlayarak semanın bütün tabakalarından geçip tâ İlâhî huzura varmasıdır. Bu safha da Necm Sûresi’nde şöyle anlatılır:
“O ufkun en yukarısında idi. Sonra indi ve yaklaştı. Nihayet kendisine iki yay kadar, hatta daha da yakın oldu. Sonra da vahyolunacak şeyi Allah kuluna vahyetti. Onun gördüğünü kalbi yalanlamadı. Şimdi onun gördüğü hakkında onunla mücadele mi edeceksiniz? And olsun ki Onu bir kere daha hakikî sûretinde gördü. Sidre-i Müntehâ’da gördü. Ki, onun yanında Me’vâ Cenneti vardır. O zaman Sidre’yi Allah’ın nuru kaplamıştı. Gözü ne şaştı, ne de başka bir şeye baktı. And olsun ki Rabbinin âyetlerinden en büyüklerini gördü.”2
Namaz mü’minin miracıdır. Hergün beş defa, maddî, nefsî, süflî arzulardan arınıp, kâinatın Sahibine yönelmek, ona muhatap olmaktır. Şu halde;
* Hayatta olduğumuza,
* Sayısız nimetlerle kuşatıldığımıza,
* Bunlara karşı vicdanî teşekkür şart olduğuna,
* Acz ve fakrımız devam ettiğine,
* En büyük duâ ve şükür, namaz olduğuna,
* Mi’rac’ın da en büyük meyvesi namaz olduğuna göre; öyleyse mü’min için mi’rac süreklilik ifade eder. Mü’min her gün, beş defa veya daha fazla maddeden, dünyadan kopup metafizik âlemlere dalmak zorunda.
Ve, Mi’rac gecesi sabaha kadar devam ettirdiğimiz namaz, duâ, tesbih, zikir (Kur’ân okuma) ve fikri (tefekkürü) sürekli kılarak hayatımızın bir parçası haline getirmeli. Çünkü, dönüş O’nadır. Eğer namaza devam edersek, dönüşümüz Mi’racvârî olabilir…
Dipnotlar:
1. İsrâ Sûresi: 1.
2. Necm Sûresi: 7-18.
22.08.2006
E-Posta:
[email protected]
|