Yarıyıl tatilinin sona ermesiyle birlikte milyonlarca öğrenci yeniden okullara koştu. Böylece “kalıcı gündem” maddemiz olan eğitim yeniden gündeme geldi.
Eğitim sistemimizin problemleri sayılamayacak kadar fazla. Ancak temel bir problem var ki, bunu gündeme getirmek bile garip karşılanıyor: Karma eğitim!
Önce şunu ifade edelim: “Doğru” olan şey, inkâr etmekle “yanlış” olmaz. “Karma eğitim”in fayda değil, zarar verdiğini en başta eğitimciler bilir. Çünkü onlar karma eğitimin sonuçlarının şahitleridir. Buna rağmen, yapılan “reklâm” sebebiyle “karma eğitim” aleyhinde konuşmak “suç” kabul edilir. Nitekim, eğitimci Ali Erkan Kavaklı’nın, bir dergide yayınlanan konu ile ilgili yazısı medya tarafından suç unsuru sayılmış.
“Öğretmendeki kafaya bak!” başlıklı haberde ‘doğru’ tesbitleri dile getirmek özetle şöyle suçlanmış: “Eğitimci Ali Erkan Kavaklı, (...) Türkiye’de tüm okullarda uygulanan kız erkek karma eğitimini ağır bir dille eleştiriyor. Kavaklı (...) özetle şunları savunuyor: “(...)Türkiye bu ilkel eğitim anlayışı yüzünden hiçbir bilim dalında başarı gösteremedi. Peki, bakanlık bu kararı neden aldı? Çok sayıda veli karma eğitime karşı. (...) Kızlar, erkeklerin bulunduğu sınıflarda çekingenleşiyor, alay edilme korkusuyla içe kapanıyor. (...) Ya erkekler? Yanına mini etekli bir kız oturan delikanlı kaybetmiyor mu? O nasıl ders dinleyecek? Âşık olup dersleri tamamıyla boş verenlerin sayısı hiç de az değil. (...) Karma eğitim, pedagojik bir ham ölüdür. Matematik, kimya, fizik, bilgisayar, elişi, spor gibi derslerde kızlar, erkeklerle yarışamıyor, ikinci kategoride kalıyorlar. (...) Karma eğitim toplumda kadın-erkek eşitliğini sağlamaya katkıda bulunmuyor. Kadın ve kızların sözlü ve fizikî taciz edilmesine zemin hazırlıyor.” (Vatan, 1 Şubat 2007)
Doğruları dile getiren bir eğitimcinin bu şekilde suçlanmasının üzerinden fazla zaman geçmeden, suçlanan eğitimciyi doğrular bir haber Amerika’dan geldi. Meğer, dünyanın süper gücü Amerika, eğitimde ‘karma’ modeli değil, kız-erkek ayrı okutulan eğitimi teşvik ediyormuş!
İlgili haberi şöyle özetlemek mümkün: “Karma eğitimin birçok soruna yol açtığını tesbit eden (ABD) yönetim, kız ve erkek öğrencilere ayrı sınıflar açılmasını teşvik ediyor. Uygulamanın eğitimde kaliteyi yükselttiğini gören pek çok devlet okulu da ayrı sınıf açmaya başladı. 1995 yılında 3 devlet okulunda yürütülen ayrı eğitim uygulaması, günümüzde 253 okula çıktı. 51 okula ise tamamen kız ya da erkek öğrenciler alınıyor. 200 okulun daha kız-erkek ayrı eğitim yapmak için başvuruda bulunduğu öğrenildi.
“Yapılan araştırmalar, kız ve erkeklerin ayrı sınıflarda bulunmasının getirdiği faydaları gözler önüne serdi. Öğrencileri meşgul eden eğlence, kavga, suç işleme, vakti boşa harcama, taciz ve gebelik gibi olumsuzlukların ayrı eğitim veren okullarda en aza indiği gözlendi. (...)
“New York’ta 9 devlet okulu tamamen kız-erkek ayrı eğitim veriyor. Chicago, Dallas, Seattle ve Washington DC’de kız-erkek ayrı sınıfların bulunduğu devlet okulları var. Gelecek yıl, Miami, Atlanta ve Cleveland’da da bu uygulamaya geçilmesi planlanıyor. Wisconsin eyaletinde kız-erkek ayrı sınıfları olan 3 okul bulunurken, velilerden gelen talep üzerine bu sayının arttırılacağı kaydediliyor.” (Zaman, 12 Şubat 2007)
Tabiî ‘karma eğitim’e karşı çıkan sadece Amerikalı eğitimciler değil. İngiltere de aynı kanaatte: “(İngiltere’de) Okulları denetleyen ve eğitimleri inceleyen bir merkez olan Ofsted’in araştırmasına göre yapılması gereken ilk şey, kız ve erkek öğrencileri farklı sınıflarda okutmak.” (Sabah, 5 Ocak 2007)
Örnekleri çoğaltmak mümkün, ama gerekli mi? Bir ‘veli’ olarak ben de karma eğitimin yanlış olduğu kanaatindeyim. Lütfen, Türkiye’yi ‘idare edenler’ bu konularla da ilgilensin...
13.02.2007
E-Posta:
[email protected]
|