Latif Karaer: “Sabah, öğle ve akşam sünnetlerini zaruri de olsa terk etmek doğru mudur?”
Sünnetleri terk etmemek lâzımdır. Fakat zarûret olunca durum değişir.
Zarûretin derecesi önemlidir. Çoğu zaman zarûret zannettiğimiz şey boş bir evhamdan, zandan veya korkudan öteye geçmiyor. Bu durumda sünnetleri mümkün mertebe terk etmemek şüphesiz daha doğru olacaktır. Fakat ölüm veya hastalık gibi ağır zarûretler olunca farzı kılmak yeterli olur.
Diğer yandan sabah, öğle ve akşam namazlarının sünnetleri sünnet-i müekkededirler. Yani kuvvetli sünnettirler. Her meşgalemizde zarûret var diye terk edecek olursak, çok sevap zayiâtımız olur.
***
Hatice Hanım: “Kur’ân-ı Kerimdeki secde âyetlerini okuduğumuzda yapmamız gereken secde ile ilgili bilgi verir misiniz? Aynı âyeti üst üste birkaç defa okuduğumuzda her defasında secde yapmamız gerekir mi? Meselâ üst üste 21 defa, 40 defa vs. okuma sayısınca mı yapmak gerekiyor? Toplu okumalarda bir defa yapmak yeterli olur mu?”
Aynı mecliste olmak şartıyla, aynı secde âyetini üst üste birden fazla okuyunca bir secde yeterli olur. Üst üste 21 veya 40 defa okuyunca bir defa secde edilir.
Tilâvet Secdesi şöyle yapılır: Secde için niyet edilerek “Allahü Ekber” denilir ve secdeye varılır. Secdede namaz secdesinde olduğu gibi üç defa “Sübhane Rabbiye’l-A’lâ” denilir. Ardından “Allahü Ekber” denilerek ayağa kalkılır. Ayağa kalkılırken “Semi’nâ ve ata’nâ ğufraneke Rabbena ve ileyke’l-masîr” denilir ve secde böylece tamamlanmış olur.
Tilavet secdesi namazın içinde, namazın dışında, yalnız başımıza veya cemaat halinde bir imama uyarak yapılabilir. Secde âyeti namaz dışında okunduğunda imkânı varken secdeyi geciktirmek tenzîhen mekruhtur. İmkân bulunamaz ise, secde ilk fırsata kadar geciktirilebilir. Unutulursa, hatırlandığında yapılmalıdır.
Namazda iken secde âyeti okunduğunda, üç âyet okuma süresinden fazla secdeyi geciktirmemelidir. En faziletli olanı secdeyi hemen yapmaktır. Eğer secde âyeti, sûrenin sonunda okunmuşsa veya en fazla üç âyet daha okunarak rükûa varılacaksa, rükû esnasında tilâvet secdesine de niyet edildiği takdirde, yapılan rükû ile tilâvet secdesi de yapılmış olur. Rükû ile beraber tilâvet secdesine niyet edilmediğinde, namaz secdesi ile bu secde yapılmış sayılır.
Namazda eğer secde âyetinden sonra üç âyetten fazla âyet okunacak ise, tilâvet secdesi geciktirilmez, hemen yapılır (bu durumda hemen yapmak vacip olur); secdeden sonra kıraate kalındığı yerden devam edilir.
Secde âyetini işitenin, dinleme kastı ve niyeti olmasa bile tilâvet secdesi yapması gerekir.
Peygamber Efendimiz (asm) secde ettiği zaman şöyle duâ ederdi: “Allahümme leke secettü ve leke eslemtü ve bike amentü ve ente Rabbi secede vechî lillezî halakahû ve şakka sem’ahü ve basarahû fetebârekallahü ehsenü’l-Hâlıkîn.”1
Meâli: (Allahım! Sana secde ettim. Ve Sana teslim oldum. Ve sana iman ettim. Ve Sen benim Rabbimsin. Yüzüm kendini yaratanına, kulağını ve gözünü açana secde etti. Halk edenlerin en güzeli olan Allah ne yücedir.”
Peygamber Efendimiz’in (asm) secde ettiği zaman yaptığı diğer bir duâ da şöyledir:
“Allahım! Hışmından rızana, cezandan affına, Senden Sana sığınırım. Seni hakkıyla sena edemem.”2
***
Serhat Tokar: “İçki içen bir kişi namaz kılabilir mi?”
Cenâb-ı Allah buyurur ki: “Ey iman edenler! Sarhoşken ne söylediğinizi bilinceye kadar namaza yaklaşmayınız.”3 Dikkat edilirse âyet, sarhoşluk geçtikten sonra tövbe etmiş birisinin namaz kılmasını yasaklamıyor. Tövbekâr birisi elbette namaz kılabilir.
***
Abdullah Ese: “Turistik bölgede bir dükkânım var. İçkili bir bara kiraya verebilir miyim?”
İçki içilmek üzere dükkân kiraya vermekte mesuliyet vardır. Allah size meşrû iş yapacak müşteri nasip etsin. Âmin.
Dipnotlar: 1- Tirmizî, 3/52 2- Tirmizî, 3/52 3- Nisa Sûresi: 43
14.01.2007
E-Posta:
[email protected]
|