İzmir’den okuyucumuz: “1- Gusül abdesti ne zaman alınmalıdır? 2- Gusül abdesti alması gereken birisi abdest almadan vücudundan herhangi bir şey koparabilir mi? Mesela tırnak gibi, tüy gibi... Cünüpken aynaya bakılır mı? 3-Bazı ilmihallerde cünüpken el ağız yıkandıktan sonra yemek yenir deniliyor. Bunu nasıl anlamalıyız? 4- Cünüp olan eşlerin yıkanma müddeti nedir? Bekleme müddeti içerisinde mesela tv seyretme, eşler arası sohbet etme gibi işler yapılabilir mi? Vereceğiniz cevaplar için şimdiden teşekkür eder işlerinizde başarılar dilerim.”
Efdal olan, gusül abdestini—mümkünse—gerektiği anda almaktır. Fakat farz namazlara zarar vermemek şartıyla bir süre geciktirmeye cevaz vardır. Meselâ eğer yatsı namazını kıldıktan sonra gusül gerekmişse, bu gusül en geç teheccüt namazına kadar, teheccüt namazı kılınmışsa en geç sabah namazına kadar geciktirilebilir. Nihayet sabah namazından önce gusül abdesti almalıdır. Gusül alabilirken almayıp, hadesten taharet gerçekleşmediği için bir namazı vakti dışına çıkarmak caiz değildir.
Gudayf bin el-Haris (ra) bildiriyor: Hazret-i Aişe’nin (ra) yanına vardım ve:
“Resulullah (asm) gecenin erken saatlerinde mi, yoksa sonunda mı guslederdi?” diye sordum.
Hazret-i Aişe validemiz (asm):
“Her iki vakitte de guslederdi. Bazen gecenin erken saatlerinde, bazen de sonunda guslederdi” dedi.
“Dinde kolaylık tanıyan Allah’a hamd olsun” dedim.1
Bu hadisten, Resulullah’ın (asm), cünüplük gecenin ilk vakitlerinde meydana geldiğinde ilk vakitlerinde, son vakitlerinde meydana geldiğinde de son vakitlerinde guslettiği anlaşılabilir. Fakat Gudayf bin el-Haris’in “Dinde kolaylık tanıyan Allah’a hamd olsun” sözüne Hazret-i Aişe’nin (asm) ses çıkarmamasından da guslü geciktirmenin mubah olduğu anlaşılabilir. Bir diğer hadiste ise Hazret-i Ömer (ra) Resulullah’a (asm) sordu:
“Ya Resulallah! Herhangi birimiz cünüp olduğu halde uykuya yatabilir mi?”
Resulullah Efendimiz (asm) buyurdu ki:
“Evet! Abdest alırsa…”3
Anlaşılıyor ki, cünüp kişinin yemek yemesi, çay içmesi, oturup eşiyle sohbet etmesi, birisiyle musafaha yapması, aynaya bakması, uyuması veya hadesten taharet istemeyen muhtelif işler yapması mubah davranışlardandır. Fakat bunları yapmak için mümkünse abdest alması, en azından elini ve ağzını yıkaması sünnet bulunmaktadır.
Ebu Hüreyre (ra) anlatıyor: “Cünüp iken Resulullah (asm) ile karşılaşınca, ben geriledim. Gidip yıkandım ve sonra geldim. Resulullah (asm):
“Nerede idin?” buyurdu. Ben:
“Cünüp idim ya Resulallah!” dedim.
Resulullah Efendimiz (asm) buyurdu ki:
“Müslüman necis olmaz.”4
Cünüp birisinin vücudundan saç, tüy, kıl, tırnak gibi bir şey koparmaktan sakınması daha doğru olur. Çünkü haşirde bu sayılan kısımlar da iade edilecektir. Fakat tahkik mesleğine göre ise haşirde insan bedeni, insanın kendi tohumu hükmünde olan kuyruk sokumundaki acbü’z-zeneb üzerine diriltilecektir.6
Dipnotlar:
1-Nesai, Taharet, 142,
2-Tirmizi, Taharet, 88,
3-Tirmizi, Taharet, 89,
4-İşaratü’l-İcâz, s. 60,
11.12.2006
E-Posta:
[email protected]
|