Psiko-biyo-sosyolojinin tesbitlerindendir: Kanunların etkin olması için beşer üstü etkin bir güce ihtiyaç vardır. Zira, beşer, kendi cinsinden olanların yaptığı kanunları pek kaale almıyor. Şöyle düşünüyor: “O da insan, ben de insanım. Neden onun kendinden yana yonttuğu kanunlara uyayım, o benim kanunlarıma boyun eğsin!”
Buna binaen psikolojik bir tesbit olarak, “Şeriatın kestiği parmak acımaz!” denmiştir. Demek, dinden başkasının kestiği parmak acır! Dinin, kestiği parmağın acımamasının sebebi, meselelere üst makamdan bakmasıdır. Din hissinin yerini başka bir şey tutamaz. Çünkü, fıtrî olan hak dinin sözü daha faydalı, hükmü daha yüce, tesiri daha etkilidir.1
Öte yandan, vicdanımıza yol gösteren, emreden, onu teşvik eden dinden başka bir olgu yoktur. Din, vicdanın istikameti; mutluluğun ışığıdır. Hak din mutluluğun fihristesidir.2
Test edilmiş gerçeklerdendir: Çirkin, kötü, menfî haslet ve duyguların yegâne törpüsü din/imândır. Yine, olaylar göstermiştir ki, dinsiz insan en bedbaht bir yaratıktır.3 Dinsizlik medeniyetin tahribatçısıdır.4 Diyanetsizliğin sonucu ise, merhametsizliktir.5 Bu hakikate binaendir ki, eğer Hak din olmazsa dünya bir zindan olur.6 Kalbin sadefinde Hak dinin cevheri bulunmazsa beşerin başında maddî-mânevî kıyametler kopacağı;7 ve koptuğu açık.
İnsanlık kâinatın hücumlarına karşı dayanacağı ve sınırsız isteklerini yerine getirecek Hak dini elde etmezse, yani iman etmezse yaşayamaz. Çünkü, dinsiz bir millet yaşamaz. Öyle ise, beşer dinsiz, imansız olamaz.8
Dipnotlar:
1. Münazarat, s. 45.; 2. Lem’alar, s. 130.; 3. Sözler, s. 38.; 4. Divân-ı Harb-i Örfî, s. 70.; 5. Muhakemat, s. 38.; 6. Sözler, s. 38.; 7. Hutbe-i Şâmiye, s. 31.; 8. Münazarat, s. 86.
31.08.2006
E-Posta:
[email protected]
|