Esra Çelik: “Ramazan’daki kaza borçlarımı tuttum. Bittiğinin ertesi günü Şevval ayı için 6 günlük oruca başlamıştım. Ama ilk günü bilerek orucumu bozdum. Kefaret gerekir mi? Ya da sadece o orucun bir günlük kazası yeterli olur mu? Bir de günah boyutu nedir?”
Şevval ayında altı gün oruç tutmak sünnettir. Sünnet olan bir oruç tutulduktan sonra bilerek veya bilmeyerek bozulursa, bir gün kaza etmek vacip olur. Ve bu yeterlidir. Kefaret gerekmez.
Nafile bir orucu bozmak günah değildir. Fakat kazası vacip olduğundan ihmal etmeden kazasını yapmak gerekir.
***
Volkan Sağlam: “Kur’ân-ı Kerim internetten abdestsiz olarak okunabilir mi?”
Kur’ân-ı Kerim’i okuma esnasında değil, dokunma esnasında abdestli olmak farzdır. Dokunmak söz konusu olmadığından, internet üzerinden abdestsiz Kur’ân okunabilir. Fakat eğer bir zorluk yoksa abdestli okumak şüphesiz faziletlidir.
***
Esma Guz: “Akika kurbanını ikiz kızlarımız için, ayrı ayrı adlarına, doğumlarından bir yıl kadar sonra kestik. Fakat saçlarını traş etmedik ve saçları ağırlığınca altın ve gümüş tasadduk etmedik, bir de kurban etlerinin kemiklerini kırdık, et dağıttığımız insanlara da kemiklerini kırmamalarını söylemedik, sizce bunları yapmadığımız için kurbanımız zayi olmuş mudur ya da bu diğer belirttiğim şeyler ne kadar önemlidir? Bir akika kurbanının nasıl olması gerektiğini gösteren kesin hüküm var mıdır?”
Akika kurbanı kesmek sünnettir. Çocuğu tıraş etmek ve saçı ağırlığınca sadaka vermek sünnettir. Fakat bu sünnetleri yapmamak günah değildir. Yapan sünnet sevabı alır.
Kemik kırmak veya kemik kırılmadığında kurban zayi olur tarzında bir hüküm yoktur. Bu hurafedir. Yaşatmayıp öldürmek lâzımdır.
***
Osman Uslu: “1. Geçmişteki namazlarımızı kılarken yatsı namazından sonraki vitir namazını bir günde iki defa kılınmaz diye söyleniyor aslı var mıdır? 2. İkindi namazının sünneti bazen kılınmayabilir onun yerine kaza farzımızı kılabilir miyiz? Onun için de iki farz üst üste kılınmaz diyorlar.”
1- Vitir namazının kazası yapılır. Çünkü vacip bir namazdır. Bir günde iki defa vitir kılınmaz diye bir hüküm yoktur. Hüküm, art arda aynı namazın “edası” yoktur şeklindedir. Biri eda, biri kaza olursa kılınır. Vitir namazının kazası, günlük vitir namazından sonra veya önce kılınabileceği gibi, diğer vakitlerde de kılınabilir.
2- İkindi namazının sünneti kılınmadığında onun yerine kaza farzımızı kılabiliriz. İki farz üst üste kılınmaz diye de bir hüküm yoktur. Nitekim bu farzların konumları farklıdır: Biri edadır; vaktin farzıdır. Diğeri kazadır; geçmiş bir namazın farzıdır.
***
Hatice Güner: “Tedavi sebebi ile tutulamayıp fidyesi verilen oruçların tedavi bittikten sonra kaza edilmesi gerekir mi? Gerekirse fidyenin hükmü ne olur?”
Tedavi sebebi ile tutulamayıp fidyesi verilen oruçlar, tedavi bitip sıhhate kavuşunca yeniden kazaen tutulur. Fidye, hasta sıhhate kavuşmaması durumunda farz olarak orucu karşılar. Fakat bu farz, hasta sıhhate kavuşunca orucu kaza etme yükümlülüğünden kurtarmaz.
Çünkü oruç bedenî bir ibadettir. Bizzat tutulması esastır. Sıhhat söz konusu olunca da, oruç günlerinde beliren engel kalkmış olmaktadır. Bu durumda yeniden ve bizzat orucu tutmak gerekmektedir.
Verilmiş olan fidye zayi olmaz şüphesiz. Malı farz olarak vermek gibi bir sevabı kazanmak ancak şükrü gerektirir.
***
Rabia Sağlam: “Kaza orucu tutarken unutarak bir şey yiyip içmek orucu bozar mı? Bozarsa yiyip içmeye devam mı etmek gerekir, yoksa yememek mi gerekir?”
Kaza orucu tutarken unutarak bir şey yemek veya unutarak bir şey içmekle oruç bozulmaz. Derhal ağızdakini tükürüp oruca devam etmelidir.
***
Turan Bey: “Nafile oruç için sabah kalktığımızda hiçbir şey yememişsek niyet edebilir miyiz? Bunun bir süresi var mı?”
Nafile oruç için sabah kalktığımızda eğer oruç bozucu bir davranışımız olmamış ve hiçbir şey yememişsek niyet edebiliriz. Kaba kuşluğa kadar bu şekilde (oruç bozucu bir davranışta bulunmamak şartıyla) niyet edilebilir.
30.10.2007
E-Posta:
[email protected]
|