İzmir’den okuyucumuz: “Soğan ve sarımsak yenilen yere melekler gelmez mi?”
1- Soğan ve sarımsak Allah’ın yeryüzünde bitirdiği nimetlerdendir. Şifalıdırlar. Kendilerine mahsus tatlarıyla, şifa verici özellikleriyle, Allah’ın birer ikramı ve hediyesidirler; hiç şüphesiz şükrü gerektirirler.
2- Bu demek değildir ki, soğan ve sarımsak yemenin bir âdâb-ı erkânı yoktur. Adapsız, erkânsız ne var ki, soğan ve sarımsak yemek adapsız olsun? Bu adaba riayet ettikten sonra, melekler gelmez mi diye kendimizi helâk etmemize gerek kalmaz. Çünkü melekler âdâb ve erkâna riâyeti severler.
Soğan ve sarımsak yemenin adabına gelince:
* Hazret-i Ömer (ra) bir Cuma hutbesinde Allah’a hamd ettikten sonra şunları söyledi:
“Ey İnsanlar! Siz, benim kokusunun çirkin olduğunu gördüğüm soğan ve sarımsak denilen şu iki yeşilliği yiyorsunuz. Hâlbuki Resûlullah Efendimiz (asm) hayattayken; mescitte kendisinden soğan ve sarımsak kokusu gelen adam görürdüm. Böyleleri Baki tarafına çıkarılıncaya kadar elinden tutuluyor, götürülüyordu. Şu halde kim soğan ve sarımsak yiyecek olursa, pişirmek sûretiyle kokusunu gidersin!”1
* Ebû Eyyûb el-Ensârî’nin muhtereme zevcesi Ümmü Eyyûb (ra) anlatıyor:
“Ben Peygamber Efendimize (asm) içinde soğan, sarımsak ve pırasa gibi çirkin kokulu yeşillikler bulunan bir yiyecek hazırladım. Fakat O (asm) bundan yemedi ve şöyle buyurdu:
“Ben arkadaşım Cebrail’e (as) eziyet etmek istemem!”2
Malûm; melekler rayiha-yı tayyibeyi, yani iyi ve hoş kokuları severler, kötü kokulardan ise hoşlanmazlar.
Bu durumda, soğan ve sarımsak yemenin adabı konusunda şunlar söylenebilir:
1-Soğan, sarımsak ve pırasa gibi ağızda koku yapan yeşillikler yendiğinde ağız kokusu giderilmelidir.
2-Bunun için dişlerin fırçalanması, ağızda karanfil… vs. gibi koku giderici baharat çiğnenmesi tavsiye edilmektedir.
***
İzmir’den okuyucumuz: “‘Gaflet şu üç şeyde olur: Allah’ı anma meselesinde, sabah namazını kıldıktan sonra güneş doğuncaya kadar geçen sürede ve kişinin ne derece borca girdiğini düşünmeden ödeyemeyecek kadar borç alması halinde’ (Câmiü’s-Sağîr, 3/2797) hadisini açıklar mısınız?”
Bu hadis-i şerifte Sevgili Peygamberimiz (asm) beşer olarak zafiyetimiz bulunan konuları zikretmiştir. Gaflet, zafiyetten gelir. Bu maddeleri sırayla görelim:
1- Allah’ı zikretmek: Şeytan Allah’ı anmaktan, Allah’ı zikretmekten ve Allah’a kulluk yapmaktan bizi her fırsatta alıkoymak ister. Bunun için bize gaflet verir, bizim ilgi ve alâkamızı dağıtır, bize sabırsızlık verir... vs. Bunu baştan peşinen bilirsek; kalbimizi pek fazla itham etmeden, düşman gördüğümüz makamı bilir ve ona göre duyarlı bulunuruz. Allah’ı anmaya ve ibadet yapmaya karşı içimizde bir isteksizlik meydana geldiğinde, buna aldırmadan ibadetimizi yaparız. Bu isteksizliğin şeytandan geldiğini bilir, düşmanımızı tanırız. Buna karşılık imanımızı takviye edici adımlarımıza hız veririz.
2- Sabah namazı kıldığımız saatler, sevabının yüksekliğinden olacak, uykunun en fazla bastırdığı, en fazla üzerimizde gaflet bulunan saatlerdir. Uyandığımızda eğer yatağı terk etmemişsek şeytanın fısıltıları hemen başlıyor. “Birazcık daha yatıver. Şu yana da bir dön. Ne olacak? Az sonra kalkarsın!” diyor. Oysa birazcık yatıverdin mi, yeni bir uyku perdesine gömülüyorsun ve artık güneş doğuncaya kadar uyanamıyorsun! Böylece şeytan ucuz bir hamleyle bizi tuzağına düşürmüş oluyor.
Sabah namazını vaktinde kılmış olduğumuzda da, güneş doğuncaya kadar uyumayıp zikir ve evradla meşgul olmamız sünnettir. Oysa bu sünnete karşı da yine içimizdeki gaflet ve bu gafleti kullanan şeytanla savaşmak zorundayız.
3- Güç yetirilmeyen borç ise, maddî ağırlığı gereği insana gaflet vermekte, hayatı ağırlaştırmaktadır.
Dipnotlar:
1- İbn-i Mâce, Et’ime, 59/3363
2- İbn-i Mâce, Et’ime, 59/3364
19.01.2007
E-Posta:
[email protected]
|