kavmi tarafından öldürüldüğünü söyler. Zemahşerî ve Fahreddin er-Râzî ise Hac Suresinin 45. ayetini
tefsir ederken Hanzele’den aynı şekilde bahsederler.
HaRİS İbNİ ebî ŞÜMeRİ’L-GaSaNî:
Hıristiyan bir kabilenin reisi olan Haris İbni Ebî Şümeri’l-Gasanî,
Peygamber Efendimiz (
ASM
) döneminde yaşadı. Kendi kutsal kitaplarında yer alan son peygamberle
ilgili sözleri Peygamber Efendimizde (
ASM
) gördüğü için İslâmı kabul etti.
HaRİS İbNİ HİŞaM:
Ebu Cehil’in kardeşi ve Halid ibni Velid’in (
RA
) amcasının oğludur. Bedir ve Uhud
savaşlarında müşriklerin yanında yer aldı. Mekke’nin fethi sırasında Müslüman oldu. Daha sonra
Huneyn Savaşına katıldı. Hz. Ebu Bekir döneminde Suriye’de Bizans’a karşı yapılan seferde bulundu.
Bu savaşta bütün mal varlığını savaş için harcadı. Cihad için Şam’a gitti ve geri dönmedi. Hicrî 18.
yılında vefat edinceye kadar cihadı terk etmedi.
HaSaN (
RA
):
Hz. Peygamberin torunu, Hz. Fatıma ile Hz. Ali’nin büyük oğludur. Hicri 3. yılda
Medine’de dünyada geldi. İsmini bizzat Hz. Peygamber vermiştir ve kulağına ezan okumuştur. Hz.
Hasan babasının hilâfetinde yanında bulunmuş, babası şehit edilince Küfelilerin biatıyla halife
seçilmiştir. Resul-i Ekrem’in torunu Hz. Hasan, Muaviye’nin davasında ısrarlı davranması karşısında
Müslüman kanının dökülmesini istemeyerek hilâfetten feragat etmiştir. Resullullah, o ve kardeşi için
“Cennetin Efendileri” diye haber vermiştir. Hz. Hasan’ın soyundan gelenlere “Şerif” unvanı verilmiştir.
Hicrî 49/669’da Medine’de vefat eden Hz. Hasan Hz. Peygamberden 13 hadis rivayet etmiştir. Hz.
Hasan kardeşi Hz. Hüseyin’le birlikte Hz. Peygamberin neslini günümüze kadar devam ettiren iki
kişiden biridir.
HaSaN-I baSRî (642-728):
Büyük İslâm âlimi ve Tabiinin önemli temsilcilerinden biridir. Hazreti
Ömer’den (
RA
) itibaren üç büyük halife ve Emevi dönemini yaşamış olmasından ötürü, hadiseler
karşısında fikirlerini açık bir şekilde beyan eden, ancak isyan hareketlerine sıcak bakmayan ve
desteklemeyen bir çizgiye sahiptir. Risale-i Nur’da; “Ulema-i zâhir ve bâtının Tâbiîn zamanında en
büyük reisi ve İmam-ı Ali’nin mühim ve sadık bir şakirdi” olarak tavsif edilmektedir. Künyesi Ebu Said
Hasan bin Yesar el-Basrî şeklindedir. Hasan Basrî, 642 yılında Medine’de doğdu. Irak’ın fethi sırasında
Basra’dan Medine’ye getirilen bir aileye mensup olup, bilahare azat edilmişlerdir. Hasan’ın annesi
Hayre de Peygamber Efendimizin (
ASM
) hanımı Ümmü Seleme’nin azat edilmiş hizmetkârıdır. Ömrünün
büyük bir kısmını ilim ve irfanla geçirdikten sonra 728 yılında Basra’da Hakkın rahmetine kavuştu. İyi
bir hatip olarak yetişen ve çok etkili bir vaiz olan Hasan-ı Basrî, fesahat ve belâgat alanında âdeta
doruk noktasına ulaştı. Akıcı üslûbu, derin bir tefekküre sahip oluşu, ilmî meselelere vukufiyeti gibi
meziyetlerinden ötürü hem kendi, hem de daha sonraki dönemlerde de insanlar üzerinde büyük bir
etki yaptı. Bediüzzaman, maddî ve manevî sahadaki derecesine temas ederek, “Ulema-i zâhir ve
bâtının Tâbiîn zamanında en büyük reisi ve İmam-ı Ali’nin mühim ve sadık bir şakirdi olan Hasan
Basrî” şeklindeki ifadelere yer vermektedir. Dünya malına gereğinden fazla önem vermeyerek,
elindekileri muhtaçlara dağıttı. Halkı, İslâmiyetin ibadet ve ahlâk prensiplerini samimiyetle
benimseyip yaşantılarına aksettirmeye ve her konuda ihlâslı davranmaya davet etti.
HatIb İbNİ ebİ beLtea (?-650):
Peygamber Efendimizin (
ASM
) Mısır hükümdarı Mukavkıs’a
gönderdiği ünlü elçidir. Mekke’de İslâmı seçenlerin ilklerindendir. Peygamber Efendimize son derece
bağlı kalmış ve emirlerini harfiyen yerine getirmeye çalışmıştır. Bedir Savaşından itibaren bir çok
savaşa katılmış, anlaşmalarda hazır bulunmuştur. Kur’ân-ı Kerim’in Mümtehine Suresinin birinci
ayetinin nüzulüne sebep olduğu nakledilmiştir. Risale-i Nur’da, Mekkelilere mektup göndermesi ve
bunun Peygamber Efendimiz tarafından bildirilmesi vesilesiyle adı zikredilmiştir. Künyesi Ebu
Muhammed Hatıb ibn Ebi Beltea Amr bin Umeyr bin Seleme el-Lahmî şeklindedir.
HatİCe-İ kÜbRa:
Hz. Hatice, Hz. Peygamberin ilk hanımıdır. Hz. Hatice’nin Milâdî 556 yılında
Mekke’de doğduğu anlaşılmaktadır. Soyu dedelerinden Kusay’da Resul-i Ekrem’in soyu ile birleşir. Hz.
Mektubat | 901 |
ş
aHıS
B
ilgileri