kadılığı da yaptı. Hakim’in kuşkusuz hadis sahasında yazdığı en ünlü eseri el-Müstedrek
ale’s-Sahihayn’dır.
HakkI eFeNDİ:
Asıl ismi Hakkı Tığlı olan Hakkı Efendi 1875’te doğdu. Bediüzzaman Hazretlerinin ilk
talebelerindendir. Eğirdir müftüsü Hüsnü Efendinin kardeşi ve Bediüzzaman’a karşı olan ve sıkıntı
veren öğretmen Tevfik Tığlı’nın amcasıdır. 1935 senesinde sevk edildikleri Eskişehir Hapishanesinde
Bediüzzaman’la birlikte kaldı. Hakkı Efendi ömrünün en mesut anlarının Üstadıyla birlikte Eskişehir
Hapishanesinde geçirdiği anlar olduğunu söylerdi.
HaLİMe-İ Sa’DİYe:
Peygamber Efendimizin (
ASM
) süt annesidir. Hevazin kabilesinin Sa’d bin Bekir
koluna mensuptur. Ümmü Kebşe künyesiyle ve Halime-i Sa’diye ismiyle tanınmıştır. Mekkeli aileler
yeni doğan çocuklarını, çölün sağlıklı havasında büyümeleri ve fasih Arapçayı öğrenmeleri için bedevî
kabilelerinden bir süt anneye verirlerdi. Bu adete binaen Peygamberimiz (
ASM
) 5 yaşına kadar Halime-i
Sa’diye’nin yanında kalmıştır. Halime-i Sa’diye ve ailesi Peygamberimizi yanlarına aldıktan bereket ve
bolluğa kavuşmuştur. Kaynaklarda, şakk-ı sadr hadisesinin yani melekler tarafından Peygamberimizin
göğsünün yarılmasının Halime-i Sa’diye’nin yurdunda meydana geldiği belirtilmektedir. Halime-i
Sa’diye, Peygamber Efendimize (
ASM
) peygamberlik verildikten sonra Müslüman olmuştur. Vefat tarihi
kesin olarak bilinmemektedir.
HaLİD bİN SİNaN:
Halid bin Sinan’ın doğum tarihi ve yaşadığı dönem hakkında kesin bilgiler
yoktur. Hangi tarihte yaşadığına dair farklı nakiller mevcuttur. Ancak, oğlunun veya kızının
Peygamber Efendimiz (
ASM
) ile görüştüğünü esas alan kaynaklar, bu bilgiden hareketle, Peygamber
Efendimizin doğumundan kısa bir süre önce yaşadığına hükmetmişlerdir. Diğer taraftan Milâttan evvel
yaşadığını ileri sürenler olduğu gibi, Milâttan sonra dördüncü yüzyılda yaşamış olduğunu belirten
kaynaklar da mevcuttur. Kesin olan husus ise, İsa Aleyhisselâm ile Peygamber Efendimiz arasında
geçen dönemde yaşamış bir nebi olmasıdır.
Halid bin Sinan, Arap Yarımadasında yaşayan önemli kabilelerden biri olan Gatafan kabilesine
mensuptur. Ailesi bu kabilenin büyük kollarından biri olan Beni Abs’a dayanmaktadır. Kabilenin bu
kolu kahramanlık ve cengâverlikleriyle meşhur olmuşlardır. Kabilenin bu kolu yani Abslılar, daha
sonraki dönemde, tevhit inancını ikame etmeye çalışan ve Peygamber Efendimizin geleceğini
müjdeleyen ataları Halid bin Sinan ile iftihar etmişlerdir. Peygamber Efendimiz ile görüşen Halid bin
Sinan’ın çocukları ve mensubu bulunduğu Abs kabilesi mensupları ile ilgili bazı rivayetler yapılmıştır.
Bu rivayetlerden birine göre; Halid bin Sinan’ın kızı Peygamber Efendimizi Medine’de ziyaret etmiştir.
Peygamber Efendimiz de kendisini ziyaret edeni, “Merhaba ey kardeşimin çocuğu” mealindeki
ifadelerle karşılayıp iltifat etmiştir. Ayrıca, Halid bin Sinan’ın kızının Peygamber Efendimizden İhlâs
Suresini dinlediği ve aynı şeyi babasından da daha önce duyduğunu ifade ettiği, nakledilmiştir. İkinci
bir rivayete göre; Peygamber Efendimiz ziyarete gelen Abs kabilesi mensuplarına, Sinan’ı sormuş ve
hakkında bilgi almıştır. Abslılar, Halid bin Sinan ile aynı kabileye mensup olduklarını ve nebi olarak
gönderildiğini belirtmişlerdir. Bunların dışında muhtelif rivayetler olmakla birlikte, sahih hadis
kitaplarına geçmemişlerdir.
HaLİD bİN VeLİD:
Müslüman olduktan sonra, Peygamber Efendimiz (
ASM
) tarafından “Seyfullah”
(Allah’ın kılıcı) unvanı verilen Halid, Hicretten yaklaşık 35-40 yıl önce Mekke’de doğdu. Peygamber
Efendimiz ile aynı soydan gelir. Babası Velid bin Muğire, annesi Lübabe es-Suğra Asma bint Haris’tir.
Künyesi; Ebu Süleyman Seyfullah, Farisü’l-İslâm Halid b. El-Velid b. El-Muğire el-Mahzumi el-Kureyşi
şeklindedir. Koyu bir kabile taassubuyla yetiştirilen Halid, İslâmiyete koyu düşman olan babası ile
beraber hareket etti. Peygamber Efendimizin (
ASM
) kendisinden söz ederek; “Halid gibi bir insanın
İslâmı tanımaması ne tuhaf! Keşke o, gayret ve kahramanlıklarını Müslümanların yanında müşriklere
karşı gösterseydi; bu kendisi için çok daha hayırlı olurdu. Biz de onu başkasına tercih ederdik”
Mektubat | 899 |
ş
aHıS
B
ilgileri