Mektubat - page 908

Beytülmal idaresini verdi. Hz. Ömer’in vefatından sonra Medine’ye döndü. Daha sonra halife Hz.
Osman tarafından tekrar eski görevine gönderildi. Abdullah (
RA
), vefatına yakın hastalandı. Hz. Osman
(
RA
) ziyaretine giderek herhangi bir ihtiyacının olup olmadığını sordu. Allah’ın rahmetinden başka bir
şeye ihtiyacı olmadığını bildirdi. 653 yılında Medine-i Münevvere’de Hakkın rahmetine kavuştu.
Cenaze namazı halife Hz. Osman tarafından kıldırıldı
İbNİ NatÛR:
İbni Natur, Kudüs (İlya) yöneticisi ve Şam Hristiyanları Piskoposu idi. Elindeki dinî
kaynaklardaki bilgilerden hareketle beklenen ahirzaman Peygamberinin geldiğini haber vermiştir.
İbNİ RÜŞD:
Meşhur İslâm bilginlerinden İbni Rüşd (1126. 1198), mütefekkir, doktor, astronom ve
matematikçidir. Aristo yorumlayıcısı olmakla meşhur olan İbni Rüşd’ün eserleri yüzyıllarca Avrupa’da
okutulmuştur. Avrupalılarca Averroes olarak bilinen İbni Rüşd’ün fikirleri İbni Rüşdçülük (averroisme)
diye tanınan felsefî ceryanlarda asırlarca devam etmiştir. 1126’da Endülüs’ün Kurtuba şehrinde doğan
ve asıl adı Ebu Velid Muhammed bin Ahmet bin Muhammed olan İbni Rüşd, ilk öğrenimini Kurtuba’da
yaptı. Kelâm, fıkıh, edebiyat ve tıp öğrendi. Şiirle de ilgilenen İbni Rüşd, Sevil (Sevilla) kadılığı yaptı.
Daha sonraları Farabî, Gazalî ve İbni Sina’nın eserlerini okuyan İbni Rüşd, çağdaşı olan İbni Zuhur ve
İbni Tufeyl’in yakın dostu oldu. Aristo’nun eserlerini iyice tetkik eden İbni Rüşd Aristo’nun eserlerine
şerhler yaptı ve Aristo ile Eflatun’un felsefesini uzlaştırmaya çalıştı. Eserleri: Külliyat;
Tehafetü’t-Tehafüt; Kitabü Ma Ba’be’t-Tabia; Faslü’l-Makal ve’l-Keşfan Menahici’l-Edille.
İbNİ SeYYİDİ’N-NÂS (1273-1334):
Kahire’de yetişmiş İslâm âlimlerindendir. Hadis, fıkıh, tarih, dil
ve edebiyat alanlarında eserler vermiş ve otorite olmuştur. Çok küçük yaştan itibaren ilim meclislerini
takip etmiş ve erken yaşta icazet alarak mezun olmuştur. Kaleme aldığı siyeriyle, kullandığı yöntem
ve kaynakları itibarıyla çok önemli bir eser vücuda getirmiştir. Medreselerde ders verdiği gibi,
hatipliğiyle insanlara hizmet etmiştir. Yazdığı şiirleriyle dikkat çekmiş, dil ve edebiyat alanındaki
birikiminden ötürü zamanın otoritelerinden biri olarak kabul görmüştür. Önemli özelliklerinden bir
tanesi de istinsahtaki, yani mevcut eserlerin nüshalarının çoğaltılmasındaki seriliğidir. Risale-i Nur’da,
siyer ve aynı zamanda bir hadis kitabı hüviyetini de taşıyan eserine atıf yapılmakta, eserinde
Mucizat-ı Ahmediye ile ilgili verdiği bilgi hatırlatılmaktadır. Asıl adı Fethuddin Muhammed’dir.
Ebü’l-Feth künyesi hocası tarafından kendisine verilmiştir. Tam künyesi Ebü’l-Feth Fethuddin
Muhammed bin Muhammed bin Muhammed el-Ya’merî şeklindedir.
İbNİ SİNa:
Ebu Ali el Hüseyin bin Abdullah (980-1037). Garp Ortaçağında Avicenna diye tanınan İbni
Sina, ilk tahsilini Buhara’da gördü ve on yaşında iken Kur’ân’ı ezberledi. Değişik hocalardan hesap, fıkıh
ve kelâm tahsil ettikten sonra Nâtili adlı bir âlimden mantık ve felsefe öğrendi. Felsefî bilgilerinin
temellerini Farabî’ye borçlu olan İbni Sina, metafiziği Farabî’nin el-İbana adlı eserinden öğrenir.
Aristo’yu ancak Farabî’yi okuduktan sonra anlayabildiğini ifade eden İbni Sina’nın fikir inkişafında
müdürlüğünü yaptığı Şivan el-Hikma adındaki Samanoğulları Saray Kütüphanesinin büyük rolü
olmuştur. Samanî hükümdarının vefatından sonra, memlekette meydana gelen siyasî karışıklıklar
yüzünden Buhara’dan çıkmaya mecbur olan İbni Sina, sırasıyla Harizm, Irak-ı Acem, Cürcan ve Rey’e
gitmeye mecbur oldu. Büyük bir filozof olduğu kadar ünlü bir hekim de olan İbni Sina, tıp alanındaki
eserleriyle İslâm dünyasının yanı sıra, Avrupa’daki tıp ilmini de derinden etkiledi. Eserleri Avrupa
üniversitelerinde 600 sene temel kitap olarak okutulan İbni Sina’nın tıp, mantık, felsefe, fizik, tabiiyat,
psikoloji ve birçok ilme dair 270 kadar eseri vardır. 1037 yılında vefat etmiştir ve kabri İran’ın
Hemedan şehrindedir.
İbNİ teYMİYe:
Ahmet Takıyüddin Ebu’l Abbas. İbni Teymiye Hicrî 661 yılında Harran’da doğmuştur.
Adı, Ahmet Takıyüddin Ebu’l Abbas bin Şihabüddin Abdulhalim’dir. Ailesine nispetle İbni Teymiye diye
anılır. İbni Teymiye’nin ailesi Şam’a gelerek oraya yerleşen ilim ehli bir ailedir. Teymiye’nin babası
Harrani diye anılan büyük bir âlimdir. Sükkeriye’deki Darü’l Hadis’in şeyhliğini de üzerine alan babası,
İbni Teymiye’nin yetişmesinde önemli rol oynamıştır. İbni Teymiye kuvvetli bir hafızaya sahipti.
ş
aHıS
B
ilgileri
| 908 | Mektubat
1...,898,899,900,901,902,903,904,905,906,907 909,910,911,912,913,914,915,916,917,918,...1086
Powered by FlippingBook