Tarihçe-i Hayat - page 1163

TAR‹HÇE-‹ HAYATI
| 1163
fi
AHIS
B
‹LG‹LER‹
ATIF:
‹smi risalelerde At›f, Kürt At›f, Ayd›nl› Hasan, Ayd›nl› Hasan At›f olarak da geçmektedir.
Aslen Sinopludur. Birinci Dünya Savafl› vatan savunmas›na kat›lan Hasan At›f Sinop’ta tahrirat kâ-
tipli¤inde görevliydi. Daha sonra telgrafç›l›¤a bafllad› ve bu büyük savaflta telgrafç›l›k yaparak as-
kerlik görevini tamamlad›.
Hasan At›f risalelerle tan›flt›ktan sonra güzel el yaz›s›yla yazmaya bafllad›. Onun bu flekilde ri-
saleleri yaz›p ço¤altmas›n› be¤enen ve takdir eden Bediüzzaman Hazretleri yazd›¤› bir risalenin
alt›na flu notu düflmüfltü: “Hadsiz barekâllah, hadsiz maflaallah, hadsiz es’adekümullah.”
Üstat ve talebelerinin 1943 y›l›nda Denizli Hapsine sevk edildikleri günlerde, Hasan At›f Sand›k-
l›’da on yedi gün hapiste kald›. Daha sonra Dazk›r›, Çivril, Isparta; oradan da Denizli’ye götürüldü.
Bir gün sonra da Bediüzzaman Hazretlerini getirmifllerdi. Hapishaneden mahkemeye Üstatla bir-
likte gidip geliyorlard›. Risalelerde kendisinden Kürt At›f olarak bahsedilmesini ise Son fiahitler’in
ikinci cildinde flu flekilde anlat›r: “1933’den evvel hastalanm›fl, 45 kiloya düflmüfl, kendime s›cak
bir yer ar›yordum. Sand›kl›’ya, daha sonra ise Nazilli’ye gelmifltim. Sand›kl›’n›n K›z›lören köyündey-
dim. Çivril kaymakam› bizimle alâkadar olmufl, Ankara’ya aleyhimize telgraf çekmifl, bu telgrafta
‘Bir kürt varken, bafl›m›za bir kürt daha ç›kt›’ diye benden ‘Kürt’ diye bahsetmiflti. Bu sebepten
Kastamonu Lâhikas›nda ‘Kürt At›f’ diye geçmektedir.”
AZRA‹L (A.S.):
Dört büyük melekten biri olup Cenab-› Hak taraf›ndan insanlar›n ruhlar›n› al-
makla görevlendirilmifltir. Ölüm mele¤i de denilmektidir.
— B —
BEK‹R (BARLALI HACI BEK‹R):
Risalelerde pek çok yerde kendisinden Bekir Bey, Bekir Efen-
di olarak bahsedilen Barlal› Hac› Bekir’in as›l ismi Bekir Dikmen’dir. Barlal› bir tüccar olan Bekir Dik-
men 1898 senesinde Barla’da do¤mufl, 1954 senesinde ‹stanbul’da vefat etmifltir. Mezar› Edirne-
kap› fiehitli¤indedir.
Bekir Bey Bediüzzaman Hazretlerinin talimat› üzerine Haflir Risalesini (Onuncu Söz) matbaada
bast›rarak risalelerin ilk defa matbaada bast›r›lmas›na vesile olmufltur.
Hizmette kusur eden Nur Talebelerinin yedikleri flefkat tokatlar›n›n zikredildi¤i Onuncu Lem’a-
da Bekir Beyin yedi¤i bir flefkat tokad›ndan da bahsedilir. Bediüzzaman Hazretleri Bekir Beye ye-
ni harfler ç›kmadan önce matbaada bas›lmas› için Yirmi Beflinci Sözü gönderir. Matbaa fiyat›n›n
daha sonra gönderilece¤i söylenmesine ra¤men fiyat›n yüksek oluflu, Bediüzzaman’›n fakr-› ha-
linden dolay› bu fiyat› ödeyemeyece¤i, kendisi bu fiyat› ödese Bediüzzaman’›n buna raz› olmaya-
ca¤› gibi düflüncelerle Bekir Bey risaleyi bast›rmaz. Daha sonra harf inkilâb› olur ve risalenin bas›l-
mas›n›n gecikmesinden dolay› Kur’ân hizmetine mühim bir zarar olur. Bekir Beyin bu hatas›ndan
iki ay sonra bast›r›lmayan risalenin fiyat›n›n yaklafl›k iki kat› paras› çal›n›r. Bu durumun bir “flefkat
tokad›” oldu¤unu belirten Bediüzzaman Hazretleri çal›nan paras›n›n sadaka hükmüne geçti¤ini
belirterek Bekir Beyi teselli eder.
BERGSON (HENRY BERGSON):
Musevî bir ailenin çocu¤u olan Bergson Paris’te 1859’da do¤-
du 1941 senesinde öldü. Lisan yetene¤i kuvvetli, canl› ifadeleri seven, genifl bir hayal gücüne sa-
hip, ilim adam› kafas›nda flair ruhu tafl›yan bir insand›. Son ça¤›n en önemli filozoflar›ndan olan
Bergson önceleri zaman›nda geçerli olan materyalist (maddeci) görüfllerin etkisinde kald› ve ate-
ist (tanr› tan›maz) olarak tan›nd›. Daha sonralar› flüpheci olan Bergson bir süre sonra onu da terk
ederek sezgicili¤e yöneldi. Ak›l yerine sezgiyi ön plâna ç›kard›. Dikkatleri ruhçulu¤a çekerek me-
tafizi¤i güçlendirmeye çal›flt› ve materyalizme karfl› ç›kt›. Bergson, sezgicili¤e yöneldikten sonra
ömrünün sonuna kadar pozitivizm ve komünizmle mücadele etmifltir.
1...,1153,1154,1155,1156,1157,1158,1159,1160,1161,1162 1164,1165,1166,1167,1168,1169,1170,1171,1172,1173,...1390
Powered by FlippingBook