Tarihçe-i Hayat - page 1158

1158 |
BED‹ÜZZAMAN SA‹D NURSÎ
fi
AHIS
B
‹LG‹LER‹
getirdi. Bilmediklerini ve anlayamad›klar›n› sormaktan çekinmeyerek her türlü cevab› kayna¤›n-
dan ö¤renme flans›na sahip olmas›, olgunlafl›p derinleflmesini netice verdi. Peygamber Efendimi-
ze soru sorar ve onunla müzakere ederdi.
Peygamber Efendimizin Hz. Aifle’yi çok sevmesinin hikmetleri vard›r. Hz. Hatice’den (r.a.) sonra
en çok onu sevdi¤ini izhar etmesi sebepsiz de¤ildir. Bunun en güzel cevab›, “han›mlar› aras›nda
sadece Hz. Aifle’nin yan›nda bulundu¤u zaman vahiy geldi¤i” ifadelerinde yer almaktad›r. Bu ifa-
de ayn› zamanda Hz. Aifle’nin di¤erlerinden daha faziletli oldu¤unu da göstermektedir. Kendisi de
Hz. Muhammed’i çok sever ve emirlerine uymada büyük titizlik gösterirdi. Onunla beraber ibadet
eder, gece namazlar›n› onunla beraber k›lard›. Günlerinin ço¤unu oruçla geçirirdi. Kimsenin aley-
hinde konuflmaz, mütevazi ve cömert idi. Bir çok köle ve cariyeyi azat etti.
Hazreti Muhammed, kendisine çok de¤er verir kimseye söylemedi¤i fleyi Hz. Aifle’ye anlatt›¤›
olurdu. Meselâ, Mekke seferi haz›rl›klar› yap›l›rken sefer yap›lacak yeri gizli tuttu ve bunu sadece
Hz. Aifle’ye anlatt›. Hz. Ebubekir seferin Mekke üzerine oldu¤unu k›z›ndan ö¤rendi. Hz. Aifle muh-
telif seferlere kat›ld›. Bu seferlerden bir tanesi Beni Mustalik seferidir. Sefer dönüflü gerdanl›¤›n›
kaybetti¤inin fark›na varan Hz. Aifle, bunu aramaya ç›k›nca ordunun hareket etti¤ini gördü. Çün-
kü, konak yerinden ayr›ld›ktan sonra kafileden ayr›ld›¤›ndan haberdar olunmad›¤› gibi, hareket
esnas›nda kafile ile beraber oldu¤u san›l›yordu. Kendisini almaya gelmelerini beklerken orduyu
geriden takip etmekle vazifeli Safvan b. Muattal onu devesine bindirip orduya yetifltirdi.
Bu olay, savafla kat›lm›fl bulunan münaf›klar›n lideri Abdullah b. Selül taraf›ndan bir iftira flek-
linde kullan›larak çeflitli dedikodular ortaya at›ld›. Bu iftiraya fark›nda olmadan baz› Müslümanla-
r›n da alet olmas› neticesinde Hz. Aifle ve ailesi büyük s›k›nt› çektiler. Nazil olan Nur Suresinin on
bir ve on ikinci ayetleriyle Hz. Aifle’nin masumiyeti bizzat Cenab-› Hak taraf›ndan bildirilmifl oldu.
Hz. Aifle’nin üstün flahsiyetiyle ilgili baflka bir olay; kardefli Esma’dan ödünç ald›¤› gerdanl›¤› kay-
betmesi s›ras›nda cereyan eder. Bulunulan yerde arama yap›l›rken suyun olmamas›ndan dolay›
namaz›n geçme tehlikesi karfl›s›nda Hz. Ebubekir ve baz› Müslümanlar›n Hz. Aifle’ye k›zmalar› son-
ras›nda yafland›. ‹flte bu s›rada teyemmüm ayetinin nazil olmas› üzerine kendisine k›zanlar›n, ha-
y›rl› bir ifle sebep olmas›ndan ötürü kendisine dua etmeleriyle neticelendi. Bu iki zor olayda
Kur’ân-› Kerîm’in onu zor durumdan kurtarmas› üzerinde büyük bir önemle durulmas› gerekti¤i-
ni tüm Müslümanlara gösterdi.
Peygamber Efendimiz son nefesini onun yan›nda verdi ve burada defnedildi. Bunun üzerine on
sekiz yafl›nda dul kald›. Kur’ân’›n hükmüne uyarak bir daha evlenmedi ve k›rk yedi y›l bu flekilde
yaflad›. Vefat› büyük üzüntüye sebep oldu (678). K›skanç olarak bilinmesine ra¤men; Peygamber
Efendimizin di¤er han›mlar›, k›z› Hz. Fat›ma, Hz. Ali ve di¤erlerinin faziletlerini nakletti¤i hadislerle
tan›nmalar›n› sa¤layacak flekilde alicenap bir kiflili¤e sahipti.
Peygamber Efendimizin vefat› s›ras›nda henüz on sekiz yafl›nda olmas›na ra¤men kendisini çok
iyi yetifltirmifl ve çok önemli bilgilere sahip olmufltu. Ayn› zamanda hitabeti de çok güzel olup
Arap dili ve edebiyat›na da vak›f idi. Arapçay› çok iyi kullan›rd›. Dolay›s›yla çok etkileyici konufl-
ma yapan bir hatipti. Babas›n›n vefat›ndan sonra kabri bafl›nda yapt›¤› dua ile Cemel olay›nda
yapt›¤› konuflma hatipli¤inin önemli örneklerini teflkil eder. Di¤er yandan, Arap tarihi, cahiliye dö-
neminin sosyal durumu, örf ve âdetler konusunda da önemli bilgilere sahipti.
‹lme afl›r› merak› önemli bilgilere sahip olmas›n› sa¤lad›. Peygamber Efendimizden ald›¤› feyzin
de etkisiyle ‹slâmî esaslar›n ö¤renilmesinde dikkate de¤er bir mevkiye sahip oldu. Kur’ân-› Kerîm’i
hem tefsir etti, hem de daha iyi anlafl›lmas› gayesiyle flerh etti. ‹çtihat ve fetvalar›yla müçtehit ve
bir fakih olarak kabul edildi. Çok say›da fetva veren yedi Sahabe aras›nda yer ald›. ‹slâm hukuku
dal›nda yetifltirdi¤i talebeleri vas›tas›yla, bu alandaki görüflleri ümmetin aras›nda yay›lm›fl oldu.
1...,1148,1149,1150,1151,1152,1153,1154,1155,1156,1157 1159,1160,1161,1162,1163,1164,1165,1166,1167,1168,...1390
Powered by FlippingBook