"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

‘Tehcir’deki doğrular-yanlışlar (2)

M. Latif SALİHOĞLU
23 Nisan 2015, Perşembe
Mâzi filmini geri çevirmek mümkün değil. Fakat, yaşanan acıları kısmen de olsa dindirmek mümkün.

İşte, 1915’te Osmanlı Ermenileri ile Müslüman nüfus arasında yaşanan derin acılar da bu türden.

Ermeniler, Avrupa’da yetiştirilen ve Çarlık Rusyası tarafından tepe tepe kullanılan Taşnak ve Hınçak (bilâhare Asala) gibi Ermeni terör örgütü militanlarının yakıp yıktıklarını tereddütsüzce reddetmeli. Buna mukabil, Türkiye de, bozuk İttihatçıların, özellikle başını Talat Paşa’nın çektiği insanlık dışı icraatlardan ve bilhassa büyük felâkete sebebiyet veren Tehcir Kànunundan dolayı insanlık nâmına özür dileme cihetine gitmeli.

İnanıyoruz ki, iyi niyetle hareket ederek acılardan ders çıkarma yönüne gidilirse, taraflar arasında bir orta yol, bir insanî formül bulunur ve bu asırlık acı—kısmen de olsa—dindirilmiş olur.

İşin bu tarafını siyasîlere ve diplomatlara havale ederek, fevkalâde önemli bulduğumuz bir başka noktaya temas etmek istiyoruz. Şöyle ki:

Hiç tereddüt etmeden şuna inanıyoruz ki: Şayet, 1915’te “Tehcir”e zorlanan bir milyon civarındaki Ermeni nüfus ile 1924’te “Mübadele”ye zorlanan bir buçuk milyon civarındaki Rum nüfus hâlen Türkiye sınırları içinde yaşıyor olsaydı, 55 senedir AB’ye tam üye olmak isteyen Türkiye, şimdi çoktan bu hedefine varmış olurdu. Dahası, üstün medeniyet nimetlerine sahip olmada, refah seviyesini yükseltmede, sanayi ve teknolojide en ileri ülkelerle boy ölçüşmede, şimdiki vaziyetten çok daha iyi, çok daha ileri bir noktada olacaktı.

Çünkü, bu toprakların aslî unsuru olan bu vatandaşlarımız, dünyanın her tarafındaki medeniyet tohumlarını toplayıp getirmede ve bunları toprağımızda ekip yeşertmede bizden daha maharetli oldukları gibi, bizden çok daha avantajlı durumda olacakları da muhakkaktır. Zira, onlarla aynı dini paylaşan, onları kendi parçası olarak gören Avrupalılar, hiçbir nimeti Türkiye’den esirgeme cihetine gitmezlerdi.

Ama sen tutup Hıristiyanları burada yaşatmaz veya rahatça hayatını idame edemez duruma getirirsen, onların dindaşları da size karşı bazı rezervleri koymaktan imtina etmezler.

Kezâ, 80 milyonluk bir Türkiye, şayet 3-4 milyonluk bir Hıristiyan nüfusu kendi içinde barındırır ve onların temel hak ve hürriyetlerini koruma altına almış olsaydı, Hıristiyanların tahakkümü altında bulunan 300-400 milyonluk Müslüman nüfus da bugünkü vaziyetten çok daha iyi bir durumda olacakları kuvvetle muhtemeldir. 

Üstad Bediüzzaman’ın bakışıyla “Üç verip üç yüz kazanmak” bu olsa gerektir.

Öte yandan, gayr-ı Türk unsurlar son yüz yılda değişik sebep ve bahanelerle bu vatandan kovulmamış, yahut kaçırtılmamış olsaydı, bütün ümmetin muzdarip olduğu şu Türkçülük-Turancılık belâsına da bu derece maruz kalınmayacaktı; yani, bu illet, bu millete bu kadar hasar veremeyecekti.

Bu genel değerlendirmeden sonra, şimdi de Tehcir’e kadar sürüp gelen Ermenilerle ilgili gelişmelerin tarihî seyrine kısaca bir nazar gezdirelim.

Tehcir’den önce yaşananlar

1877-78 yıllarında Rusya ile yapılan büyük savaşta, Osmanlı tarafı çok büyük kayıplar verdi. Toprakla birlikte hem büyük asker zayiatı verdi, hem de tarihte ender rastlanan pek büyük bir muhacerete mâruz kaldı. Osmanlı'nın Rusya karşısında gerilemesine paralel olarak yaşanan üzücü en büyük vak'alardan biri de, 'sâdık tebaa' diye isimlendirilen Ermeni tebaasından çıkan tedhişçi örgütlerin dahilde çıkartmış olduğu bir dizi patırdı ve kıpırdanmalardır. 

Başını Hınçak (Çan sesi) ve Taşnak (Birlik) komitasının çektiği ve tabanın da lojistik destek verdiği bu kıpırdanmaların, yer yer açık isyan ve hatta katliâm raddesine kadar çıktığını tarihler kaydediyor: Hükümet merkezi İstanbul başta olmak üzere, Erzurum, Maraş, Trabzon, Amasya, Merzifon, Tokat, Sivas, Diyarbekir, Muş, Van, Sason, Urfa, Adana, Tarsus ve sâir merkezlerde kanlı çatışmalar yaşandı. 

Bu hadiselerin gitgide büyümesi karşısında, Sultan Abdülhamid, özellikle Doğu Anadolu'da düzenli ordu birlikleri olan 'Hamidiye Alayları'nı teşkil etmeye mecbur kaldı. Tabiî, bu yaptıklarının bir bedeli olarak da, Sultan Hamid, onlarca kişinin canına mal olan (26 ölü, 58 yaralı) meşhûr 'bombalı sûikast'ın yegâne hedefi oldu. Her ne ise, şimdi 'tehcîr vak'asına' kadar gelen kritik süreçte yaşanan çok acı ve üzücü kanlı isyanlardan birkaç nümuneye bakalım. 

Ermeniler'in 1890'da Erzurum'da başlattıkları büyük kalkışma hareketini, 1894'teki Sason isyanları takip etti. Aynı hadisenin bir benzeri 1895'te Maraş Zeytun'da (Süleymanlı) tekrarlandı. 

Bu vak'adan bir sene sonra, yani 1896'da İstanbul'da iki hadise ardı ardına yaşandı. Birincisi 30 Eylül günü oldu: Ermeniler, başta Rusya olmak üzere bazı Avrupa hükümetlerinden gördükleri destekle, Doğu'da 'vilayat-ı sitte' denilen altı vilayette ekseriyeti teşkil ettikleri gerekçesiyle buralarda kendilerine 'muhtariyet' verilmesini isteyerek gösteri yaptılar. 

İkincisi ise, aynı yılın 26 Ağustos’unda oldu. Birinci teşebbüsleri neticesiz kalan Ermeni militanlar, Osmanlı Bankasına baskın düzenleyerek seslerini duyurmaya çalıştı.

1909'un 14 Nisan'ında başlayıp üç gün devam eden, dokuz gün sonra ise yeniden alevlenen kanlı çatışmaların en büyüğü Adana merkez ve çevre mahallerde yaşandı. 

Orada hadisenin patlak verdiği gün, meşhûr '31 Mart vak'ası'nın (13 Nisan) tam da ertesi günüydü. Hükümet merkezindeki otorite boşluğundan istifade eden Ermeniler, şehir merkezi ile çevresinde öylesine büyük bir ayaklanma çıkardılar ki, ortalığı kan-revan içinde bıraktılar. Uzun süren iç çatışmalar neticesinde, iki taraftan da yüzlerce insan vefat etti. 

Her defasında olduğu gibi, yine dışardan kışkırtılıp destek gören Ermeniler'in gayesi, bölgede özerk bir 'Kilikya hükümeti'ni teşkil etmek idi. 

O zamanlar hükümet merkezinde de ağırlığı olan ve Hareket Ordusuna destek veren Ermeniler, bu desteğin karşılığı olarak, Talat ile Cemal Paşa’dan teminat aldılar ve aldıkları teminatla da Adana'da bir tek Ermeniye mukabil, toplam 47 Müslümanı idam ettirmekle bir nevi intikam almış oldular. 

(Bkz: İki paşanın 'Hâtırât'ı ile Dânişmend’in Osmanlı Kronolojisi, 4/373.) 

Kaderin garip cilvesine bakın ki, Ermenileri memnun etmek için onlarca Müslümanın idamına yeşil ışık yakan bu her iki paşa da, Ermeni teröristlerin nâmert kurşunlarıyla can verdiler. 

(Devamı var)

Okunma Sayısı: 4060
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Kadir

    23.4.2015 21:53:00

    Türkiye elindeki resmi delillerini dünyaya sunmakta gecikti.

  • MUSTAFA TEOMAN ATAN

    23.4.2015 18:33:30

    Doğudaki kardeşlerimizi hunharca kesen Ermenilerle;Aydın ve İzmir'in işgaline kadar "Biz Osmanlıyız "deyip de işgallerin aynı günü müslüman komşusunun ırzına ,namusuna ve malına saldıran Rumlarla, o gün için aramızda ortak bir yaşama devam etme duygusu kalmış mıydı acaba?Hem de bu unsurlar tüm bu melanetleri Avrupanın fitillemesi ile yapmışken.Yazınızda AB ye giriş ile ilgili yaptığınız değerlendirmede zikrettiğim hususları değerlendirmeye katmadığınızı düşünüyor sonraki yazılarınızda tafsilini istirham ediyorum.Allah muvaffak etsin.Selamlar.

  • Nadir Hatipoğlu

    23.4.2015 11:46:20

    Osmanlı Ermeni ve Rumlarının Müslümanlardan medenileşmede ve ilerlemede "bizden daha maharetli oldukları" tezi çok yanlış ve tamam geri kalmışlık kompleksinin ve kendine güvensizliğin bir ürünü. İstediğiniz kadar şartlarla, zaman ve zeminle açıklamaya çalışın genel olarak yanlış bir iddia. Tehcir ve mübadele fikrine karşı olduğumu baştan ifade ettikten sonra yanlış bulduğum ikinci iddianız, sizin Avrupalıların yani İngiliz, Fransız, İtalya, vb Avrupalı işgalci ve sömürgeci güçlerin Hiristiyan nüfustan dolayı " hiçbir nimeti Türkiye’den esirgeme cihetine gitmeyecekleri" iddiasıdır ki bu da çok safça ve yanlış bir fikirdir. Öyle olsaydı zaten bu Hiristiyan tebaya sahip Osmanlıyı bölüp parçalamaya ve yıkmaya çalışmazlardı. Size göre o Hiristiyan tebanın yüzü suyu hürmetine bizim de payımıza üç beş nimet düşerdi. Biz Müslümanlar dilenci miyiz yada nimeti veren Avrupalı mı ki böyle yanlış düşüncelere kapılıyorsunuz.

  • kamil dağıstanlı

    23.4.2015 11:13:20

    Sn. Salihoğlu; senin memleketin Kozluk, Sason'a çok yakın. Senin yakınlarından Ermeni katliamlarına maruz kalan olmadı mı? Benim babaannem ve ailesi Ermenilerin Van'ı ateşe vermesi üzerine, Ermeni katliamlarından kurtulmak için, kuş uçumu 1500 km katederek, Van Edremit'ten, Balıkesir'in Edremit Körfezi sahillerine göç etmişler. Ki üstad Bediüzzaman Said Nursi de Ermeni katliamlarından tarihçe-i hayatında bahsediyor.

  • ahmed said

    23.4.2015 10:30:23

    Latif bey Ermeni milletinin bilhassa şarki anadoluda Müslüman halka yapmış olduğu zulmü anlatsak ciltler dolusu kitap tutar.hele kadınlarımıza tecavüz,küçük çocukları boğazlama....daha neler neler.Lütfen şu tehcirmiş ermeni katliamı imiş gibi aslı olmayan konuları dile getirmeyin.Yeni asya cemaatinden ve güney doğulu olan bir kardeşiniz olarak Ermenilerden özür dilenmeli gibi pek de hazzetmediğimiz ve hakketmediğimiz bir meseleye gönlümüz razı olmuyor.Ruslarla beraber bir olup vatanımıza ve milletimize kasdeden millet-i hainaneye gerekli dersi atalarımız vermiştir iyide yapmışlardır.geçmişimizde bizi lekedar edecek bir efalimiz olmamıştır vesselam

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı