"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Siyasete talip olanların zaaflarını ortaya koymak gıybet midir?

Ali FERŞADOĞLU
05 Eylül 2024, Perşembe
Gıybet, başkalarının arkasından, onların hoşlanmayacağı şeyleri konuşmak; insanların zaaf, kusur, yanlışlarını anlatmaktır. Eğer anlatılanlar doğru ise, gıybet adını alır. Yalan ise, iftiradır.

Gıybet, yâni dedikodu; zâlimâne bir cinâyettir. Gıybet, İslâm âlimlerince, “âciz ve korkak insanların, başkalarına karşı kullandıkları alçak bir silâh” olarak gösterilmiştir. Gıybet, düşmanlık duygusunu, hemcinslerine, yâni bir arada yaşamak zorunda olduğu insanlara karşı kullanan, kıskanç insanların işidir. Onun için mü’min bu alçak silâha tevessül etmez. Kur’ân, gıybeti öylesine şiddetle men etmiştir ki, bu âyet karşısında vicdânlar titrer:

“Sizden biri ölü kardeşinin etini yemekten hoşlanır mı?” (Hucurât Sûresi, 12) Kur’ân’ın “ölü kardeşinin eti” tâbiri gerçekten düşündürücü. Gıybet edilen adam, âdeta insanların nazarında çiğ eti yenerek öldürülmüştür! Şöyle ki: Gıybet edilenin bütün zaafları ortaya dökülmüş. Uzun bir zaman içinde kendisinden sudûr olan eksik ve kusurları, sanki her zaman işlemiş gibi gösterilmiş. Gıybet edilen kişinin başına herhangi bir hastalık, musîbet geldiğinde, gıybetini dinleyenlere ilâç için müracaat etti. Kafalarda çizilen o kötü imaj, onu derhal reddettirir. 

Mektûbat’ın 267, 268.’ci sayfalarında şu hususların gıybet sayılmayacağı belirtilir:

• Kendisine yapılan haksızlığı gidermek için ehline ve vazifeli şahıslara durumu anlatmak,

• Herhangi bir iş için ortaklık kurmak isteyenlerin, sormaları halinde, sırf meşveretin hakkını vermek için-his ve duygularını karıştırmadan-gerekli bilgileri vermek, muhtemel zaaf ve zararlara dikkat çekmek. Buna göre, şahsi ve dünyevi iş için muhtemel zaaf ve zararlara dikkat çekmek caiz iken, “Hizmet birimlerine seçilmek isteyen ve istenen” kişilerin zaaf ve seçildiğinde vereceği muhtemel zararları anlatmak, nazara vermek neden gıybet olsun!?

• Tahkir ve teşhir için değil de, sırf târif için, insanları “kör, topal, kısa” gibi sıfatlarıyla tarif etmek,

• Yaptığı kötülüklerden sıkılmayıp alenen işleyen ve onlarla iftihar edenler hakkında yapılan uyarıcı konuşmalar, tarifler de gıybet sayılmaz.

“İşte bu mahsus maddelerde, garazsız ve sırf hak ve maslahat için gıybet caiz olabilir. Yoksa, gıybet, nasıl ateş odunu yer, bitirir; gıybet dahi a’mâl-i salihayı yer, bitirir.”

Okunma Sayısı: 1093
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • ahmet

    5.9.2024 10:48:25

    Yöneticiliğe talip olanlar aldıkları, almadıkları kararlar, hatta imaları, kişisel tercihleri ve hayat tarzlarıyla dahi yönettikleri kimselerin hayatlarını olumlu yada olumsuz etkileyebildikleri için gıybet zannedip insanlara söylemediğiniz bir bilgi birilerinin zarar görmesine sebep olabilir. Yönetime talip olmak meşveretin tam işlediği sistemler hariç hiç bir zaman erdemli bir davranış olmadı ki onların açıklarını yada zaaflarını insanlara söylemek gıybet olsun. Birileri yönetme hırsıyla hareket ederken diğerlerini herhangi bir sebepler susturduklarında toplumda güden ve güdülen iki sınıf oluşuyor. Meşveret tam işlese dahi İnsan hatadan hali olamayacağı için toplumun gözü (günümüzde medya aracılığıyla) yöneticilerin üzerinde olmalı ki amme hukuku korunabilsin.

  • A. Yılmaz

    5.9.2024 00:10:07

    Çok doğru tespitler. Allah razı olsun. Son dönemde malum cemaat üyeleri de bizim gıybetimizi yapmayın diyip duruyorlar. Ama yedikleri naneleri insanları bilinçlendirmek için özellikle anlatmak lazım. Cemaat adı altında devleti ele geçirmeye çalışmak hizmet değildir.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı