1186 |
BED‹ÜZZAMAN SA‹D NURSÎ
fi
AHIS
B
‹LG‹LER‹
1970 y›l›nda yap›lan genel seçimlere partisi Cemaat-i ‹slâmî de kat›ld›. Ancak, bu seçimde mil-
letvekili ç›kar›lamad›. Bir süre sonra sa¤l›¤›n›n bozulmas› üzerine cemaatin liderli¤ini b›rakt›. 1975
y›l›nda Cemaatin siyasetten çekilmesini tavsiye ettiyse de flûrada bu tavsiyesi kabul edilmedi. Da-
ha sonraki dönemde Zülfikâr Ali Butto’nun yönetimini fliddetle tenkit etti. Butto iktidar›na karfl›
darbe yapan Ziyaülhak yönetimine destek verdi. Tedavi için gitti¤i Amerika’da 1979 y›l›nda vefat
etti. Cenazesi Pakistan’a getirilerek Lahor’daki evinin bahçesine defnedildi.
Mevdudî ile ilgili Risale-i Nur?da herhangi bir bilgi ve de¤erlendirme yer almamaktad›r. Gerek
Bediüzzaman ve gerekse talebeleri taraf›ndan yaz›lan mektuplarda da ismi geçmemektedir. Sa-
dece, Pakistan’dan mektup gönderen M. Sabir ‹hsano¤lu’nun bir mektubunda ismi geçmektedir.
MEVLÂNA CELÂLEDD‹N-‹ RUMÎ:
Celâleddin Muhammed Rumî. Hicrî 604, Milâdî 1207’de Ho-
rasan’›n Belh flehrinde do¤du. Ünvan› Mevlâna’d›r. Babas› “Sultanü’l-Ulema” olarak bilinen Muham-
med Bahaeddin-i Veled’dir. Anadolu’ya hicret etti¤inde “Rumî” diye an›ld›. Konya’ya ailesiyle bir-
likte yerleflti. Hicrî 672 y›l›nda Konya’da vefat etti. Eserlerinden baz›lar›: Mesnevi, Divan-› Kebir; Fi-
hi Mafih; Mecalis-i Seb’a; Mektubat’d›r.
MEVLÂNA HAL‹D (K.S.):
Büyük ‹slâm âlimi ve asr›n›n müceddidi olan Mevlâna Halid-i Ba¤da-
dî 1778’de Ba¤dat’›n kuzeyinde bulunan Zur flehrinde dünyaya geldi. Soyu baba taraf›ndan Hz. Os-
man, anne taraf›ndan Hz. Ali’ye dayan›r. Babas› Ahmet bin Hüseyin’dir. Küçük yaflta aklî ve naklî
ilimlerden tefsir, hadis, f›k›h, tasavvuf, akaid ö¤renmifl, hatta Firuzabadi’nin Kamus’unu ezberle-
mifltir. Asr›ndaki bütün âlimlerden daha üstün bir ilme sahip ve Kur’ân-› Kerîm’in esrar›na vak›ft›.
1799 hocas› Seyyid Abdulkerim Berzenci’nin vefat›ndan sonra onun yerine ders vermeye bafllad›.
Böylece daha yirmi bir yafl›nda binlerce âlim ve talebeye hoca olmufl ve yedi sene ders okutmufl-
tur. 1805’te Hacca gitti, fiam’a dönüflünden sonra oraya gelen Abdullah Devlevi’nin bir talebesiy-
le Hindistan’a gitmeye karar verdi. Çeflitli flehirlere u¤raya u¤raya bir sene süren yolculuk sonun-
da Irak’›n Süleymaniye flehrine geldi. Ve oradan Ba¤dat’a giderek ders vermeye bafllad›. Burada
yetifltirdi¤i dört bin talebesine ilimde ve tasavvufta icazet verdi. Mevlâna Halit talebeleriyle Ba¤-
dat’dan fiam’a gelerek orada derslerine devam etti. 1826’da fiam’da vebadan vefat etti. De¤iflik
ilimlerde yazd›¤› birçok eseri vard›r. En önemlisi flunlard›r: ‹rade-i Cüz’iyye Risalesi; Caliyetü’l Ek-
dar; Divan; mektuplar›ndan oluflan Mektubat; ‹tikadname.
M‹HR‹ HELÂV:
Aslen Kerküklü olan Mihri Helav Bediüzzaman Hazretlerinin Eski Said dönemin-
deki talebelerinden biridir. Bediüzzaman Hazretlerinden Horhor Medresesinde ders alm›flt›r. Avu-
kat olan Mihri Helav 1952 y›l›nda ‹stanbul’da yap›lan Gençlik Rehberi mahkemesinde Bediüzza-
man Hazretlerini savunan üç avukattan birisidir. 1957 y›l›nda vefat etmifltir.
M‹RZA:
Bediüzzaman Said Nursî Hazretlerinin babas›d›r. Do¤um tarihi bilinmemektedir. Halk
aras›nda kendisine Sofî Mirza ismiyle hitap edilmekteydi. Mezar tafl›nda Mirze yaz›l›d›r. 1920 y›l›n-
da vefat etmifltir.
Mirza Efendinin yedi çocu¤u vard›. Bunlar›n yafl s›ras›na göre isimleri Dürriye, Alime (Han›m),
Abdullah, Said, Mehmed, Abdülmecid ve Mercan’d›r. Mirza Efendi çocuklar›n›n hepsini okutmufl ve
âlim olarak yetifltirmifltir.
Sofi Mirza haram-helâl konusunda son derece hassas bir insand›. Evinden bir hayli uzakta olan
tarlas›na gidip gelirken komflu tarlalar›n mahsülünden yememesi, mal›na ve çocuklar›n›n r›zk›na
haram kar›flt›rmamas› için hayvanlar›n›n a¤z›na torba ba¤lam›flt›. Bediüzzaman Hazretleri 9 yafl›-
na kadar ailesinin yan›nda kalm›fl hikmet ve intizam dersini babas› Mirza Efendiden alm›flt›r.
MOLLA ABDULLAH:
Molla Abdullah Bediüzzaman Said Nursî Hazretlerinin büyük biraderi ve
ilk ders hocas›d›r. Kendisinden Risale-i Nur’da çeflitli yerlerde bahsedilmekte ve hay›rla yadedil-
mektedir.