Tarihçe-i Hayat - page 1183

TAR‹HÇE-‹ HAYATI
| 1183
fi
AHIS
B
‹LG‹LER‹
Lamartine, 1848 devriminden sonra cumhuriyetin ilk geçici hükümetini kurdu. Liberal fikirle-
rinden ötürü büyük sermaye grubuyla anlaflamay›nca tedricî olarak siyasî hayat›n d›fl›na itildi. Bu
arada ekonomik s›k›nt›ya düfltü. Bu geliflmeler üzerine tekrar Do¤uya yöneldi. Marsilya’dan yola
ç›kt›ktan sonra 1 Temmuz 1850 y›l›nda ‹stanbul’a vard›. Bu geliflinde Mustafa Reflit ve Âli Paflala-
r›n yard›m›yla padiflahla görüflebilece¤ini ö¤rendi. Görüflmeye giderken henüz inflaat› devam
eden Dolmabahçe saray›n› gördü. Ihlamur Kasr›nda Sultan Abdülmecid ile görüfltü. Akabinde Sul-
tan ile birlikte Harbiye K›fllas›ndaki harbiye ö¤rencilerinin imtihanlar›na kat›ld›.
Lamartine’in, bu ikinci geliflindeki maksatlar›ndan bir tanesi ‹zmir’de bir çiftlik iflletmekti. Yak-
lafl›k on befl gün ‹stanbul’da kald›ktan sonra ‹zmir’e gitti. Ancak, çiftlik iflletme iflinde baflar›l› ola-
may›nca tekrar memleketine dönmeye karar verdi. Herhangi bir gelir kayna¤› olmad›¤›ndan, se-
yahatinden sonra kaleme ald›¤›, yolculu¤unun konu edildi¤i eserini yay›nlayarak (1852) geçimini
sa¤lamaya çal›flt›. Daha sonra da Türkiye Tarihi adl› eseri kaleme ald›.
Lamartine, gerçeklefltirdi¤i iki Do¤u seyahatinden sonra ‹slâmiyeti ve Müslümanlar› daha ya-
k›ndan görme ve tan›ma imkân›n› buldu. Siyasî ve dinî konular üzerinde araflt›rmalar yapt›. H›ris-
tiyanl›¤a oranla ‹slâmiyetin daha ileri ve mükemmel bir din oldu¤unu bizzat görüp ö¤rendi. Ö¤-
rendi¤i bu yeni bilgilerden sonra H›ristiyanl›ktan daha da uzaklaflmaya ve tenkide bafllad›. Bu ko-
nulardaki düflünce ve fikirlerini “Türkiye Tarihi” (Histoire de la Turquie) adl› eserinde yaz›ya dök-
tü. Peygamber Efendimiz (a.s.m.) ve ‹slâmiyet hakk›ndaki görüfllerini dile getirdi.
Lamartine, ‹slâm tarihini okuyup inceledikten sonra, Hazreti Muhammed’in yalanc› bir pey-
gamber oldu¤unun düflünülemeyece¤ini belirtti. Yalanc›l›¤›n ayn› zamanda iki yüzlülük oldu¤unu,
yalanda do¤runun kudretinin bulunmad›¤›n› ve iki yüzlülü¤ünde inand›rma kuvvetinden yoksun
oldu¤unu belirtti. Mekanikten örnek vererek, bir cismin at›l›rken varabilece¤i yerin f›rlatma gücü
ile orant›l› oldu¤unu hat›rlatt›. Buna göre manevî ilham›n gücünün de meydana getirebildi¤i eser-
lerle orant›l› oldu¤unu yazd›. Buradan hareketle, çok say›da eser vücuda getiren, çok uzak bölge-
lere kadar yay›lan, uzun zamandan beri ayn› kudretini muhafaza eden ‹slâmiyetin yalan olama-
yaca¤›n› belirtti. Bu kadar faaliyet ve geliflmenin vücuda gelebilmesi için söz konusu manevî gü-
cün samimî ve çok inand›r›c› olmas› gerekti¤ini ilâve etti.
Lamartine, Hazreti Muhammed’in hayat›na dikkati çekerek; mücadelelerini, hurafe ve putlara
karfl› kahramanca karfl› duruflunu ve nihayetinde onlar› parçalamas›n›, putperestlerin tüm hiddet-
lerine karfl› koyuflunu, kendisine sald›r›lmas›na ra¤men on üç y›l gibi uzun bir süre Mekke’de ka-
larak dayanmas›n›, her türlü hallere tahammülünü, Medine’ye hicretini, kendisinden çok güçlü
düflman ordular›yla savaflmas›n›, en büyük felâketin karfl›s›nda bile duydu¤u insanüstü güvence,
sab›r ve tevekkülünü, sonsuz ibadeti, vefat›ndan sonra da devam eden flan ve flerefini hat›rlata-
rak, böyle bir insan›n asla yalanc› bir peygamber olamayaca¤›n›, aksine bütün bunlar›n, büyük bir
iman sahibi oldu¤unu gösterdi¤ini sözlerine ekledi.
LEB‹D:
‹slâmiyet öncesi, cahiliye devrinde “Muallâka fiairleri”nden meflhur bir flair olan Lebid,
genç yaflta kabilesi içinde ehemmiyetli bir konum elde etti. Muallâkat-› Seb’a’da (Yedi Ask›) ya-
y›nlanan kasidesi ile ün kazand› ve meflhur Arap flairlerinden birisi olarak tarihe geçti. Hicretten
sonra Müslüman olup Hz. Peygamberden (a.s.m.) ilgi ve destek gördü. Kasidede oldu¤u kadar, hic-
viye ve mersiyede de baflar›l› kabul edilen Lebid, canl› ve güçlü tasvirleriyle bilinmektedir.
LOKMAN:
Kur’ân’da ad› geçen, peygamber olup olmad›¤› kesin olmayan, ö¤ütleri, ahlâkî ve
t›bbî sözleri ile tan›nan büyük bir zatt›r. Uzun bir ömre sahip olan Hz. Lokman, Hz. Davud’a yetifl-
mifl ve ondan ilim ö¤renmifltir. Halk aras›nda daha çok, bir hekim (doktor) olarak tan›nd›¤› için He-
kim-i Lokman olarak yad edilmifltir. Hekim oldu¤u hususunda âlimlerin ittifak etti¤i Hz. Lokman’›n
Allah’›n izniyle ölüm hariç her türlü hastal›¤› iyilefltirdi¤i rivayet edilmektedir. Lokman Suresinin
12-19. ayetlerinde Lokman Hekim’in o¤luna yapt›¤› tavsiyeler bulunmaktad›r.
1...,1173,1174,1175,1176,1177,1178,1179,1180,1181,1182 1184,1185,1186,1187,1188,1189,1190,1191,1192,1193,...1390
Powered by FlippingBook