TARHÇE- HAYATI
| 1183
fi
AHIS
B
LGLER
Lamartine, 1848 devriminden sonra cumhuriyetin ilk geçici hükümetini kurdu. Liberal fikirle-
rinden ötürü büyük sermaye grubuyla anlaflamaynca tedricî olarak siyasî hayatn dflna itildi. Bu
arada ekonomik skntya düfltü. Bu geliflmeler üzerine tekrar Do¤uya yöneldi. Marsilyadan yola
çktktan sonra 1 Temmuz 1850 ylnda stanbula vard. Bu geliflinde Mustafa Reflit ve Âli Paflala-
rn yardmyla padiflahla görüflebilece¤ini ö¤rendi. Görüflmeye giderken henüz inflaat devam
eden Dolmabahçe sarayn gördü. Ihlamur Kasrnda Sultan Abdülmecid ile görüfltü. Akabinde Sul-
tan ile birlikte Harbiye Kfllasndaki harbiye ö¤rencilerinin imtihanlarna katld.
Lamartinein, bu ikinci geliflindeki maksatlarndan bir tanesi zmirde bir çiftlik iflletmekti. Yak-
laflk on befl gün stanbulda kaldktan sonra zmire gitti. Ancak, çiftlik iflletme iflinde baflarl ola-
maynca tekrar memleketine dönmeye karar verdi. Herhangi bir gelir kayna¤ olmad¤ndan, se-
yahatinden sonra kaleme ald¤, yolculu¤unun konu edildi¤i eserini yaynlayarak (1852) geçimini
sa¤lamaya çalflt. Daha sonra da Türkiye Tarihi adl eseri kaleme ald.
Lamartine, gerçeklefltirdi¤i iki Do¤u seyahatinden sonra slâmiyeti ve Müslümanlar daha ya-
kndan görme ve tanma imkânn buldu. Siyasî ve dinî konular üzerinde arafltrmalar yapt. Hris-
tiyanl¤a oranla slâmiyetin daha ileri ve mükemmel bir din oldu¤unu bizzat görüp ö¤rendi. Ö¤-
rendi¤i bu yeni bilgilerden sonra Hristiyanlktan daha da uzaklaflmaya ve tenkide bafllad. Bu ko-
nulardaki düflünce ve fikirlerini Türkiye Tarihi (Histoire de la Turquie) adl eserinde yazya dök-
tü. Peygamber Efendimiz (a.s.m.) ve slâmiyet hakkndaki görüfllerini dile getirdi.
Lamartine, slâm tarihini okuyup inceledikten sonra, Hazreti Muhammedin yalanc bir pey-
gamber oldu¤unun düflünülemeyece¤ini belirtti. Yalancl¤n ayn zamanda iki yüzlülük oldu¤unu,
yalanda do¤runun kudretinin bulunmad¤n ve iki yüzlülü¤ünde inandrma kuvvetinden yoksun
oldu¤unu belirtti. Mekanikten örnek vererek, bir cismin atlrken varabilece¤i yerin frlatma gücü
ile orantl oldu¤unu hatrlatt. Buna göre manevî ilhamn gücünün de meydana getirebildi¤i eser-
lerle orantl oldu¤unu yazd. Buradan hareketle, çok sayda eser vücuda getiren, çok uzak bölge-
lere kadar yaylan, uzun zamandan beri ayn kudretini muhafaza eden slâmiyetin yalan olama-
yaca¤n belirtti. Bu kadar faaliyet ve geliflmenin vücuda gelebilmesi için söz konusu manevî gü-
cün samimî ve çok inandrc olmas gerekti¤ini ilâve etti.
Lamartine, Hazreti Muhammedin hayatna dikkati çekerek; mücadelelerini, hurafe ve putlara
karfl kahramanca karfl duruflunu ve nihayetinde onlar parçalamasn, putperestlerin tüm hiddet-
lerine karfl koyuflunu, kendisine saldrlmasna ra¤men on üç yl gibi uzun bir süre Mekkede ka-
larak dayanmasn, her türlü hallere tahammülünü, Medineye hicretini, kendisinden çok güçlü
düflman ordularyla savaflmasn, en büyük felâketin karflsnda bile duydu¤u insanüstü güvence,
sabr ve tevekkülünü, sonsuz ibadeti, vefatndan sonra da devam eden flan ve flerefini hatrlata-
rak, böyle bir insann asla yalanc bir peygamber olamayaca¤n, aksine bütün bunlarn, büyük bir
iman sahibi oldu¤unu gösterdi¤ini sözlerine ekledi.
LEBD:
slâmiyet öncesi, cahiliye devrinde Muallâka fiairlerinden meflhur bir flair olan Lebid,
genç yaflta kabilesi içinde ehemmiyetli bir konum elde etti. Muallâkat- Sebada (Yedi Ask) ya-
ynlanan kasidesi ile ün kazand ve meflhur Arap flairlerinden birisi olarak tarihe geçti. Hicretten
sonra Müslüman olup Hz. Peygamberden (a.s.m.) ilgi ve destek gördü. Kasidede oldu¤u kadar, hic-
viye ve mersiyede de baflarl kabul edilen Lebid, canl ve güçlü tasvirleriyle bilinmektedir.
LOKMAN:
Kurânda ad geçen, peygamber olup olmad¤ kesin olmayan, ö¤ütleri, ahlâkî ve
tbbî sözleri ile tannan büyük bir zattr. Uzun bir ömre sahip olan Hz. Lokman, Hz. Davuda yetifl-
mifl ve ondan ilim ö¤renmifltir. Halk arasnda daha çok, bir hekim (doktor) olarak tannd¤ için He-
kim-i Lokman olarak yad edilmifltir. Hekim oldu¤u hususunda âlimlerin ittifak etti¤i Hz. Lokmann
Allahn izniyle ölüm hariç her türlü hastal¤ iyilefltirdi¤i rivayet edilmektedir. Lokman Suresinin
12-19. ayetlerinde Lokman Hekimin o¤luna yapt¤ tavsiyeler bulunmaktadr.