"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

“Neden ‘Makine-i Ahvâl’ güzelce işlemiyor?..”

Orhan Ali YILMAZ
02 Eylül 2024, Pazartesi
Tam bir asır öncesinde, şu 1908’de, Doğu’da meskûn aşâir tarafından, Üstad’a ol mebde-i hîn-i Meşrutiyet’te sorulmuş, aslında şu bütün cevapları ihtiva ile tazammun etmiş bir sual-i mühim…

Cevabında ise Üstadımız, gayet veciz olarak, “Zira; tecrübe, hamiyet, nur-u kalp ve nur-u fikri cem edenler, ‘vezâife’ kifayet etmezler.” der.

Sonrasında ise bunun ne anlama geldiğini açıklar, şu izah eder. Milleti için fedakârlık taşıyan, bu anlamda, bugünkü tabirle söylersek, şu “milliyetçi geçinen” epey bi’ gayretli, “pek muktedir” bazı insanlarda şu “tahrip” ederek, yani; yıkarak, yakarak, yok ederek, “ya hep; ya hiç!” şeklinde formüle ettikleri şu “problem çözme” insiyakının, içlerinde pek yerleşmiş, âdeta şu vazgeçilmez bir hareket tarzı, tekrar eden bir refleks, bir motivasyon, en güçlü bir damar olduğunu, şu “tamir” yoluyla “tedricî ıslaha” malum bünyelerinin hiç de alışık olmadığını, “Bir şeyin eğer tamiri mümkünse, o şeyin tahrip, hem de şu ‘imhasına’ fetva verilmez!” düsturunu pek de tanımadıklarını, buna hiç alışık olmadıklarını, kulaklarının bu çözümü işitmeye pek “mütehammil olmadığını” ve şu malum bünyelerinin, bu malum hâl çâresini bir türlü kaldırmadığını ifade eder…

Diğerleri ise, yani şu tecrübeli, şu deneyimli ve halk için, şu “tamir” yoluyla, şu “tedricî ıslah”a taraftar olanlarda ise, Padişahlık Dönemi’ne, yani, günümüz diliyle şu “tek adamcılığa”, şu eskiye “özlem”, hem de “taraftarlık” sebebiyle kabiliyetlerinin, bugünkü anlamda şu “Demokrasi”ye ve ona bağlı şu “Parlementer Sistem”e karşılık gelen “Meşrutiyet”i hazma, hem tahammül, hem de kabul etmeye pek müsait olmadığını izah ettikten sonra, şu “nihaî çözüm” noktasında, “Demek, bize bir Nesl-i Cedit, yani ‘Yeni Bir Nesil’ lâzımdır…” der.

Devamında ise şu önemli noktaya dikkat çeker. Eğer Meşruiyet/Parlamenter Sistem, dinden, yani şu Şeriat’tan, farzedelim, “biraz” ayrılsa, şu “ilcaat-ı zaman”dan kaynaklı, şu dönemin zorlayıcı şartlarından mütevellit, ona muhalif bazı kararları olsa da, Padişahlık dönemi ile kıyaslanınca, çok büyük bir “fark” açığa çıkacaktır… Şöyle ki; birisinde, sadece “bir parmak” kadar muhalefet olabilmesi ihtimali mümkünken, diğerinde, şu eskide, yani Padişahlık döneminde “yüz arşın” kadar şu Şeriat’a, şu “dine muhalif hareket” meydana geldiğini hem ifade, hem de “telmih” eder.

İnce bir teli, esen herhangi bir rüzgârın, kolayca, şu istediği her bir tarafa çevirebileceğini fakat yüzlerce ipin birleşiminden meydana gelen sağlam bir ipe ise, hiçbir rüzgârın etki edemeyeceğini, onu sarsamayacağını, onu şu kendine boyun eğdiremeyeceğini izahtan sonra, “İcma-ı Ümmet”in Şeriat’ta, bütün ümmeti, şu herkesi bağlayan “kesin bir delil” olduğunu, “Meyelân-ı Âmme”nin, yani umumun yönelimi ve de isteğinin, günümüz diliyle şu “kamuoyunun” tercihinin Şeriat’ta, şu “dikkate alınır/alınması gereken önemde” ve de değerli, hem de şu “ihtiram” edilmesi gerektiğini, yani şu “saygın” olduğunu “ihtar” eder…

Örnek olay ve şu kanıt olarak da, Padişahlık döneminde, bir “Ermeni havası”nın ya da “Batı’dan, şu Avrupa’dan esen bir rüzgârın” Padişahın şu “tercihini” etkileyip, “kendine çevirebildiğini”, onu çok “yanlış kararlar” almaya hem sevk, hem de şu “icbâr” ettiğine telvih eder…

İster Demokrasi, ister Parlementer Sistem, isterseniz, siz Meşrutiyet deyin; hiç fark etmez, şu olmazsa olmazı; farklılıklara tahammül, bir arada yaşama adına bazı “özgürlüklerden” fedakârlık, “ortak menfaatler” için “ortak kararlar” alma, ortak akıl, makam ve de mevkiin ne olursa olsun, kendine yapılmasını istemediğin bir haksızlığı, hukuksuzluğu, hem de şu “hoşgörüsüzlüğü” bir başkasına yapmama, liyakat hukuku, şu ihkâk-ı hak, kalite, hesap verebilirlik, ifade hürriyeti şeklinde özetlenebilir sanırım…

Duyamadım; Günümüz Türkiyesi’ndeki şu “karşılıkları” mı dediniz?..

Konuyu, “en az, benim kadar” sizler de biliyorsunuzdur sanırım…

Bazılarına göre, Tarih, şu “tekerrür”den ibaretmiş…

Şu “tekerrür” sadedinde şu 30’lu yıllara, şu Tek Partili Sisteme, “hemen hemen” geri dönmüş durumdayız…

Çünkü Mustafa Kemal, o yıllarda, hem Cumhurbaşkanlığını, hem şu CHP Kurucu Başkanlığını, hem de şu Başkomutanlığı hep birlikte, her nasılsa şu “aynı anda” yürütebilmekte idiler…

Günümüz itibariyle ise, yukarıda söz konusu Padişah’tan daha fazla şu “yetkiye” sahip ve şu TBMM’den, şu Meclis’ten daha fazla “Kanun Hükmünde Kararname” çıkarabilen ve onları şu “Resmî Gazetemizde” yayınlayan, yayınlayabilen bir “Partili Cumhurbaşkanlığı Sistemimiz” var elân, elhamdulillâh…

Yalnız, merak ediyorum da; şu “Partili” Padişahlık Sistemi, şu Hîn-i Mebde-i Meşruitiyet’te, şu “âkıl” hiç kimsenin de mi şu “aklına” düşmemiş o yıllar...

Okunma Sayısı: 1395
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Orhan Ali YILMAZ

    3.9.2024 02:48:33

    Bir konuda' sağlam bir bilgiye sahip olmayıp, o konuda "iddia", hatta şu "görüş" sahibi meğer ne de çok insanımız varmış.... Elhamdülillah... Daha ne isteriz ki...

  • Orhan Ali YILMAZ

    2.9.2024 20:36:54

    Argümanlarımız noktasında herhangi bir sıkıntımız olduğunu tahayyül etmiyorum ama şu bilinçaltımız ve yazının şu maksadımıza hizmet edip etmediği konusunda şu minvalde bazı mülâhaza ve tereddütlerimiz oluşabilir zannediyorum...

  • Pelin Kurukahveci

    2.9.2024 18:38:15

    Üstadımızın bahsettiği meşrutiyet ile 1923 sonrası cumhuriyet arasında benzerlikler var evet. Ama farklar da var. Benzer ve farklı yönlerini ele almadan eşit iki kavram gibi kıyaslama yapılması ilmî bir iddiaya muhaliftir. Üzümle muzun meyve kavramı altında olmasından mütevellit birbirinin aynı iki meyve gibi kıyaslaması yapılamaz. Birine ait özelliklrr diğerine meyve kavramından dayanak alarak yüklenemez. Demek istediğim şu ki, yazının iddiasını desteklemek istiyorsanız daha objektif argümanlar üretmelisiniz. Teşekkür ederim.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı