Kurban kesme ibadetinin yardımlaşma, fakiri gözetme, paylaşma, piyasada hareketlilik, hayvancılığı teşvik gibi toplumsal faydaları olduğu gibi; ibadet olarak da ahirete yönelik sevapları ve faydaları vardır.
Kesilen kurbanların ahirette baki bir binek olup Sırat Köprüsü’nden geçişi kolaylaştıracağı hadis-i kudsî ile bütün İslâmî kaynaklarda yer almıştır. Kaynağını Kur’ân ve hadis-i şeriflerden alan Risale-i Nur’da şöyle ifade ediliyor: “Kurban olarak kesilen bir koyuna, ahirette cismanî bir vücud-u baki vererek Sırat üstünde sahibine burak gibi bir bineklik mertebesini vermekle mükâfatlandırıyor; öyle de, sair ziruh ve hayvanatın dahi, kendilerine mahsus vazife-i fıtriye-i Rabbaniyelerinde ve evamir-i Sübhaniyenin itaatlerinde telef olan ve şiddetli meşakkat çeken ziruhların, onlara göre bir çeşit mükâfat-ı ruhaniye ve onların istidadlarına göre bir nevi ücret-i maneviye, o tükenmez hazine-i rahmetinde baid değil ki, bulunmasın.”1
Allah “kâinat” dediğimiz bu büyük düzeni insan için kurmuştur. Dünyayı da insana bir mesken yapmıştır. Dünyanın içindeki hayvan ve bitki çeşitlerini de insanın faydalanması için yine insanın hizmetine vermiştir. Koyun, keçi, inek gibi hayvanları da Allah, insana rızık olsun diye, etinden, sütünden, derisinden faydalansınlar diye yaratmıştır. İnsanın vazifesi ise, bu yaradılış harikalarını tefekkür etmek, bunlardan Allah’ın izin verdiği şekilde istifade etmek ve Allah’a şükretmektir. Risale-i Nur’da kurbanlık hayvanların kesilirken acı duymadığı da ifade ediliyor. “Hatta bıçak kestiği vakit hissetmek ister, fakat o his dahi gider, o elemden de kurtulur.”2
Besmele ve tekbirlerle, İslâmî usûllere göre kesim yapıldığında “beta endorfin” adında morfinden 30 kat etkili bir hormon salgılanarak hayvanlardaki acı hissini ortadan kaldırdığı bilimsel araştırmalarla tesbit edilmiştir. Hz. İbrahim (as) ve Hz. İsmail’in (as) kıssasında da, bıçak Hz. İsmail’in (as) tam boğazına geldiği vakit bıçaktaki besmele yazısını görüp gülmeye başladığı ifade edilir.
Hayvan severlik adına, “kurbanlık hayvanlara yazık oluyor” diye düşünülemez. Sıratta Burak olmak ve ebedî yaşamak her hayvana nasip olmayacak bir makamdır. Allah, kestiğimiz kurbanları Sıratta en iyi binekler olarak kabul etsin. Geride bıraktığı sevaplarıyla mahşerde, mizanda bize yardımcı, dost eylesin.
Dipnotlar:
1- Sözler (17. Söz).
2- 11. Şuâ (Meyve Risalesi).