TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİNE YAPILAN BAŞVURULAR ÇOĞUNLUKLA TÜKETİCİ LEHİNE SONUÇLANIYOR. KARARDAN TATMİN OLMAYANLAR MAHKEMEYE İTİRAZ EDEBİLİYOR.
Sanayi ve Ticaret Konya İl Müdürü Şerafettin Akal, Tüketici Hakem Heyetlerine yapılan başvuruların çoğunlukla tüketici lehine sonuçlandığını belirtti.
Akal, il ve ilçelerde tüketici şikâyetleriyle ilgilenen birimlerin olduğunu belirterek, tüketicilerin illerde Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü bünyesindeki İl Tüketici Hakem Heyeti, ilçelerde ise Kaymakamlıklar bünyesindeki İlçe Tüketici Hakem Heyeti’ne başvuruda bulunabildiğini söyledi.
Değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddî, hukukî veya ekonomik eksiklikler içeren malların ‘’ayıplı mal’’ şeklinde tanımlandığını dile getiren Akal, aldığı üründen memnun olmayan kişilerin hakem heyetlerine başvurarak, söz konusu malı yenisiyle değiştirebilme, onartma ya da parasını geriye alma haklarından yararlanabildiğini anlattı.
2003 yılında İl Tüketici Hakem Heyeti’ne 85 şikâyet başvurusu yapıldığını ifade eden Akal, şunları kaydetti:
‘’Bu 85 başvurudan 69’u tüketici lehine, 16’sı tüketici aleyhine sonuçlandı. 2004 yılında 90 başvurudan 80’i, 2005 yılında 98 başvurudan 76’sı, 2006 yılında 109 başvurunun 88’i tüketici lehine sonuçlandı. 2007 yılındaki başvurulardan ise 66’sı tüketici lehine sonuçlanırken, 34’ü hakkında aleyhte karar çıktı. Tüketici hakem heyetlerine yapılan başvurularda kararlar çoğunlukla tüketici lehine sonuçlanıyor. Vatandaş artık bilinçli hale geldi. Hakkını aramayı biliyor. Tatmin olmazsa mahkemeye gidebiliyor.’’
KAPIDAN SATIŞ ŞİKÂYETLERİ AZALDI
Konya Tüketici Hakem Heyeti Başkanı Ahmet Şahingeri ise 827 YTL ve altındaki mal ve hizmet bedellerinde Tüketici Hakem Heyeti kararının mahkeme kararı niteliğinde olduğunu belirterek, ‘’827 YTL ve altındaki mal ve hizmetlerde heyetin kararı mahkeme kararı niteliğindedir. Bağlayıcı özelliği vardır. 827 YTL üzerindeki mal ve hizmetlerde ise Tüketici Hakem Heyetinin raporu mahkemeye delil oluşturur. Her ikisinden de itiraz hakkı vardır’’ dedi.
Tüketicinin bilinçlendiğini vurgulayan Şahingeri, yapılan şikâyetlerin genellikle ayıplı mallar konusunda olduğunu ifade etti. Tüketici şikâyetlerinde en az kapıdan satış konusunda şikâyet aldıklarını dile getiren Şahingeri, şunları kaydetti:
‘’Vatandaş kapıdan alış veriş yapmaya itibar etmiyor. Kapıdan satış konusunda gelen şikâyetlerde de yıllara göre düşüş var. 2006 yılında kapıdan satış konusunda yapılan 20 şikâyetin 19’u, 2007 yılında 10 şikâyetin 9’u tüketici lehine sonuçlandı. 2008 yılının 6 aylık döneminde ise kapından satış konusunda yapılan 3 şikâyetin tamamı tüketici lehine sonuçlandı.’’
|