"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

İslâm’da biat (seçme) ve seçilme

Ali FERŞADOĞLU
19 Şubat 2025, Çarşamba
Bir kardeşimiz, “İslâm’da seçim, seçme ve seçilme” meselesini sordu.

İslâm’ın yönetim şekli, “hürriyet, meşrûtiyet, cumhuriyettir (demokrasidir)”. Biat (bey’at) ise, “yönetici seçip vazifeyi tevdi etmek, birinin yöneticiliğini benimsemek, kabul etmek” demektir. Yani, sosyopolitik olarak halkın, yönetilme hakkını seçtiği kişiye devretmesi, seçilenin de hukuka riayet etmek şartıyla ödemek üzere karşılıklık vermesidir. Bu, biat, tokalaşarak gerçekleşirdi.

Kur’ân’da “Biatlaşma, getirdiği emir ve yasaklarda peygambere itaat arz etme ve bu konuda onunla ahidleşme anlamında kullanılmıştır.”1 Asr-ı Saâdette de biat, dinî hükümlere bağlı kalmak ve Resûlullaha (asm) itaat etmek anlamında kullanılmıştır. “Akabe biatları ve Bey‘atürrıdvân” seçim ve seçmene örnek olabilir.

Seçilecek kişide aranılacak temel vasıf, “hürriyet, liyakat (ehliyet), adalet, meşveret (alternatif fikirlere saygılı” olmasıdır. Kim özel işlerini “ehline, liyakatli olana, uzmanına” vermiyor? “Devlet idaresi ve iş yönetiminde” acemi veya liyakatsiz yakınını tercih eden, “Cahil mutaassıplar, dinde hassas, muhakeme-i akliyede noksan”2 olan veyahut “dinini çıkarlarına âlet edip kullanandır!”

Yönetim, liyakat, işi ehline vermek meselesinde de söz yine Bediüzzaman’ın: “Saati yapmakta veyahut makineyi işletmekte, sanatkâr bir Haço ve Berham’ın reyi mûteberdir; Şeriat reddetmediği gibi, Meclis-i Mebusândaki mesâlih-i siyâsiye ve menâfi-i iktisâdiye dahi ekserî bu kâbilden olduğundan, reddetmemek lâzım gelir.”3

Seçmenin temel vasıflarından ve yeterli şartlardan birisi, “temyiz gücü”, yani, “iyiyi kötüden; hayrı, şerden ayırt edebilme kabiliyeti, akıl gücüdür.” İslâm hukukçularının büyük bir bölümü, seçmende yalnızca “temyiz gücü”-nün kâfi olduğuna hükmetmişlerdir. Hz. Hasan, Hüseyin, İbni Abbas, Abdullah b. Ca’fer ve Abdullah b. Zübeyr’in (r. anhum) küçük yaşlarda Resûlullah’a biat etmelerine bakarak sadece temyiz gücünün biat için yeterli olduğunu söylemişlerdir.

Ey özel işlerini Haço ve Berham’a yaptıran ve “Bir çöpçü ile benim oyum bir midir?” diyen dindarlar! Kur’an ve Sünnet-i Seniyyenin içtimâî, siyasî, ekonomik ölçü ve prensiplerini ortaya koyan Risale-i Nur’u okumaya, anlamaya ne dersiniz? Bu, “Eğer bilmiyorsanız ilim sahiplerine sorun.”4 mealindeki ayete göre emir değil midir? Kur’ân ve Sünnet-i Seniyyenin “içtimâî, siyasî” mefhum, ölçü ve stratejilerini ondan daha iyi izah ve ispat eden hangi eser vardır?

Dipnotlar:

1-Fetih Suresi: 10, Mümtehine Suresi: 12.; 2-ESDE, Divan-ı Harb-i Örfî, s. 133.; 3-ESDE, Münazarat, s. 169-170.; 4-Nahl Suresi: 43.

Okunma Sayısı: 949
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Hüseyin İlhan

    20.2.2025 08:40:52

    Evet Ali ağabey bunu nerede görüyoruz hatırlayalım.Mesela geçmişte DP, AP ve Doğruyol partilerinde,partiye üye olan partililer önseçim yapar ve mecli,il genel meclisi,belediye başkanı,milletvekili adayı ve gençlik kolu,kadın,işçi,esnaf kolları başkanalrını partili üyeler seçerdi. Amma bunu AKP de asla göremezsiniz.,Temayül denen zırvalıkla ilk sırada tercih edilen son sıraya yani seçilemeyeceği yere konur. Keza Üniversitelerde dünya da alanındaki ilim-bilim insanalrınca tez,kitap ve bilgisi kabul görmüş prof'dç ile diğer öğretim üyelerinin seçtiği rektö oyları ne yazık ki'Prf.olsa ne yazar zihniyetince atama ile oluyor. NOT:Prf.olsa ne yazar dediğine KUDÜS'E ÜSTÜN HİZMET NİŞANI,diyene de YAHUDİ CESARET ÖDÜLÜ verildiğini hatırlatalımda farkı idrak etsin muhterem-eler.

  • yahya

    20.2.2025 00:03:42

    Yazınız gayet anlaşılır ve doyurucu olmuş. Evet, bilinçli mü'min olabilmek ne güzel. Kaleminiz eğrilmesin.

  • Nur Said

    19.2.2025 18:51:40

    Yazınızda "Bir çöpçü ile benim oyum bir midir?” diyen dindarlar!" demişsiniz.. Dindarların böyle bir sözünün olduğunu nereden çıkardınız? Dindarların söylemediği bir sözü söylemişler gibi kaleme almanız gıybet mi olur iftira mı? Bunu da ilahiyatçı(!) olarak sizler daha iyi bilirsiniz.

  • Mahmut Avcı

    19.2.2025 10:11:47

    "Bir çöpçü ile benim oyum bir midir?" diyen Dindarlar mıdır? yoksa ne olduğu belli olmayan mesleksizlerden bazı zevatlarmıdır.

  • [email protected]

    19.2.2025 07:47:41

    Bir çöpçü ile benim oyum bir midir? Bu söze katılmak elbette mümkün değil Toplumu bu söze iten nedenlerde iyice araştırılması gerekir Evet, bir millet cehâletle hukukunu bilmezse, ehl-i hamiyeti dahi müstebit eder. Allah toplumumuzu cehaletten ve inançsızlık dan korusun Çok güzel bir yazı olmuş Emeğinize sağlık Ali bey

  • Eda Gül Beyaz

    19.2.2025 00:47:09

    1- "Bir çöpçü ile benim oyum bir midir?" diyenler, bugün muhalefet bloğunu oluşturan seçmen kitlesidir. Ali Ağabey eğer burda iktidara oy veren dindarları kastederek bu bilgiyi verdiyseniz okuyucularınızı neden yanılttığınızı merak ediyorum? Açıklarsanız sevinirim.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı