Erciyes Üniversitesi Mediko Sosyal Merkezi’nde görevli psikolog Zehra Atlı, insanları güdüleyen bir duygu olan kaygının öğrencilerde yoğun bir şekilde ortaya çıkmasının, başarı seviyesinin azalmasına yol açtığını söyledi.
Kaygının kişinin bir uyaranla karşılaştığı zaman yaşadığı bedensel, duygusal değişmeler ile kendini gösteren bir uyarılmışlık durumu olduğunu belirten Atlı, öğrenciler için sınavın tehlike olarak görülmesinin kaygı artmasını tetiklediğini dile getirdi. Öğrencilerin sınav öncesinde kendilerini birtakım olumsuz duygulara şartlandırmalarının performansı düşürdüğünü kaydeden Psikolog Atlı, “Ya yapamazsam, ya başaramazsam, ya soruları cevaplayamazsam” gibi sözlerin başarıyı azaltmada etkili olduğunu ifade ederek, “Bu etkiler ister istemez öğrencinin önündeki sorulara odaklamasını güçleştirdiği gibi ruhsal yönden de olumsuz etkiliyor. Yüksek oranda kaygı durumu halinde öğrencinin hareket etme ve düşünmeyi gerçekleştirme biçimlerinde azalma görülebiliyor. Sınav öncesinde hiç kaygının olmaması, sorular üzerinde ciddî bir şekilde durmayı da engelleyebiliyor. O yüzden sınava girecek öğrenci, kaygı oranını normal seviyede tutmalıdır” dedi.
Öğrencilerin, sınav kaygısını azaltmak için olumlu düşünceler üretmesi gerektiğini vurgulayan Psikolog Atlı, bu yöntemi uygulayan öğrencilerin başarılarında artma sağlandığını kaydetti. Atlı, “Öğrencilerin olumlu düşünceler üretmesi, kaygının normal düzeyde olmasını sağlar. Öğrenciler, “Elimden geleni yapıyorum, sınava çok iyi çalıştım” şeklinde düşünürse, başarılı olabilir. Kaygıyı azaltmak için gevşeme egzersizleri de yapmak gerekir. Çok sık kullanılan bu teknik, kaygının yol açtığı fiziksel belirtilerin etkisini azaltıyor çünkü birey, yoğun kaygı yaşadığı zaman çok geriliyor ve vücudu kasılıyor” ifadelerini kullandı.
|