gelmiştir. Soyu Hz. İbrahim’e dayanır. Kardeşi Hz. Harun kendisine yardımcı olarak peygamber olarak
görevlendirilerek Firavuna gönderilmiş ve Firavunu tevhide davet etmiş, fakat kabul edilmeyince
kendine iman eden İsrailoğulları ile birlikte Mısır’dan mukaddes topraklara gelmiş ve orada kendisine
Tevrat levhaları indirilmiştir. Hz. Mûsa’nın zamanında kendinde zahir olan mu’cizelerinin en meşhurları
asası ve yed-i beyzasıdır (beyaz el). Âsası ile vurduğu taşın on iki gözünden su çıkarmasıyla
meşhurdur. Hz. Şuayb’ın kızıyla evlenen Hz. Mûsa mukaddes topraklara varamadan vefat etmiştir.
MuStaFa ÇaVuŞ (1882-1939):
Ömrünün 18 yılını askerlik görevini yapmakla geçirdi. Barlalı olup
Risale-i Nur’un çeşitli yerlerinde ismi geçmektedir. Said Nursî Hazretlerinin Barla’da mecburî ikamete
tâbi tutulduğu yıllarda aile fertleri ile birlikte iman hizmetinde ciddî çalışmalar yapmıştır. Özellikle 21.
Mektupta kendisinin anne-babasına çok iyi örnek davranışlarından dolayı ismiyle bahsedilmektedir.
MuYZaN (MubeZaN):
Farsça bir kelime olan mubezan, “Ateşperestlerin âlimi, filozofu” anlamına
gelmektedir. Mubezan ise gerçekten ismindeki gibi ateşperest ve âlim bir şahıstı. Kaynaklarda ismi
Mubedan olarak da geçmektedir.
MÜSeYLİMe-İ keZZab:
Peygamberimiz Hz Muhammed (
ASM
) ile aynı dönemde yaşamış olan
Müseylime-i Kezzab Suudi Arabistan’ın Necid bölgesinde peygamberlik ilan eden ve yalancı
peygamber olarak tarihe geçen şahıstır. Peygamberimiz hayattayken faaliyetlerde bulunan ve
taraftar toplamaya çalışan Müseylime-i Kezzab muvaffak olamadı. Peygamberimizin vefatından sonra
da iddiasından vazgeçmemesi üzerine. Hz Ebu Bekir’in hilâfeti döneminde Halid Bin Velid
komutasındaki bir ordu Müseylime üzerine gönderildi. Yapılan savaşta Müseylime ve taraftarları
mağlup edildi. Hz. Hamza’yı bir kargı ile şehid eden Vahşi yine aynı şekilde kargı ile Müseylimeyi
öldürdü.
MÜSLİM (821-875):
Dokuzuncu yüzyılda yaşamış olup, hadis âlimlerinin en büyüklerindendir.
Meşhur altı büyük hadis kitabı arasında yer alan Sahih-i Müslim adlı eseri, Buhari’nin Sahihi’nden
sonra İslâm âlemi tarafından kabul gören ikinci büyük hadis kitabıdır. Buhari ve Müslim’in sahih
kitapları, “Sahihayn” olarak tavsif edilmişlerdir. Sahih-i Müslim’de yer alan 7.275 hadisi 300.000 hadis
arasından seçerek yazmıştır. Adı Müslim bin Haccac olup, İmam-ı Müslim olarak şöhret olmuştur.
Künyesi Ebü’l-Hüseyin Müslim bin Haccac bin Müslim el-Kuseyrî en-Nişaburî şeklindedir. Müslim, 821
yılında Nişabur’da doğdu. Ebü’l Hüseyin Müslim, hadisi âlimlerinden hadis dinlemek için Arabistan,
Mısır, Suriye ve Irak’ın bir çok yerleşim yerini gezdi. Başta Ahmed bin Hanbel olmak üzere, İmam-ı
Şafii’nin talebelerinden Harmele bin Yahya, Yahya bin Yahya en-Nişaburî, Kuteybe bin Said, Ebu Bekir
bin Ebu Şeybe, Osman bin Ebu Şeybe, İshak bin Rahuya gibi büyük âlimlerden hadis dinledi.
Bunlardan nakiller yaptı. Söz konusu âlimlerden rivayette bulunurken kendisinden de Yahya bin Said,
Ebu İsa et-Tirmizi, Muhammed bin Mahled, Mekki bin Abdan’ın aralarında bulunduğu bir çok kişi de
istifade edip rivayette bulundular. İlminden istifade ederek önemli ölçüde etkilendiği âlimlerden bir
tanesi İmam Buhari olmuş, kendisine büyük saygı ve hürmet göstermiştir. Müslim ve Buhari birlikte
bir hadis-i şerifin müzakeresini yaparken, Buhari’nin daha derin bilgi sahibi olduğunu müşahede
etmesi bağlılığını arttırmış ve övgülerde bulunmuştur. Buhari’ye kin güden ve düşmanlık edenlerin
sadece hasedinden bunları yaptıklarını ve dünyada bir benzerinin olmadığını söyleyerek alimi
savunmuştur. Buhari’ye atılan iftiralara iltifat etmeyerek münasebetini devam ettirmiştir. İmam
Müslim, ömrünün son yıllarını memleketinde geçirdi. İlmi çalışmasının yanında ticaretle iştigal etti.
875’te Nişabur’da vefat etti ve bu şehirde defnedildi.
— N —
NÂbİĞa:
Peygamber Efendimizin devrinde yaşamış meşhur Arap şairlerindendir. İslâmdan önce
Hanif dinine mensuptu. Cenab-ı Hakkın birliğine inanır, oruç tutar ve bir takım haramlardan kaçınırdı.
Hem cahiliye dönemine, hem de İslâm devrine ait şiirleri vardır Müslüman olduğunda, Resul-i Ekrem
Efendimize (
ASM
) cahiliye döneminde söylemiş olduğu şiirleri okumuş “Güzel söyledin, Allah ağzını
Mektubat | 919 |
ş
aHıS
B
ilgileri