Akdeniz, Çukurova Rotary Kulübü’ne konuk konuşmacı olarak katıldığı toplantıda, Altın Oran’ın gizemini anlattığı kitabından örnekler verdi.
Altın Oran’ın, sayısız canlının, cansızın şeklinde ve yapısında bulunan özel bir oran olduğuna dikkati çeken Akdeniz, ‘’Altın Oran, tabiatta bir bütünün parçaları arasında gözlemlenen, yüzyıllarca san’at ve mimaride uygulanmış, uyum açısından en yetkin boyutları verdiği sanılan geometrik ve sayısal bir orandır’’ dedi.
Akdeniz, Altın Oran’ın tabiattaki en belirgin örneklerine insan vücudunda, deniz kabuklularında ve ağaç dallarında rastlandığını, eski Yunanlılar ve Mısırlılar tarafından keşfedildiğini, mimaride ve san’atta kullanıldığını ifade ederek, ‘’Altın Oran göze hoş gelen bir oran, yani güzelliktir, güzellik ise her yerde hoş karşılanan bir misafirdir’’ dedi.
Kendisi gibi bu konuda araştırma yapan bazı meslektaşlarının da yüzdeki Altın Oran’a oyuncu ve şarkıcı Hülya Avşar’ı örnek gösterdiğini hatırlatan Akdeniz, ünlü Afrodit heykeli ve Leonardo Da Vinci’nin Mona Lisa tablosunun da Altın Oran’ı birebir veren örnekler olduğunu kaydetti.
İnsan vücudunun yanı sıra yüzünde de birçok Altın Oran bulunduğunu ifade eden Akdeniz, şöyle devam etti:
‘’İnsan yüzünde de birçok Altın Oran vardır, ancak bunu elinize hemen bir cetvel alıp insanların yüzünde ölçüler almayı denemeyin. Çünkü bu oranlandırma, bilim adamları ve san’atkârların beraberce kabul ettiği ideal bir insan yüzü için geçerlidir.
Meselâ üst çenedeki ön iki dişin enlerinin toplamının boylarına oranı altın oranı verir. İlk dişin genişliğinin, ikinci dişe oranı da altın orana dayanır. Bunlar bir dişçinin dikkate alabileceği en ideal oranlardır. Yüzün boyu ile yüzün genişliği, dudak-kaşların birleşim yeri arası ile burun boyu, yüzün boyu ile çene ucu ve kaşların birleşim yeri arası, ağız boyu ile burun genişliği, burun genişliği ile burun delikleri arası, göz bebekleri arası ile kaşlar arası, yani her uzun çizginin kısa çizgiye oranı Altın Oran’ı verir.’’
Altın Oran’ın, 12-13. yüzyıllarda yaşamış bir İtalyan matematikçi olan Leonardo Fibonacci’nin ardışık sayılarıyla ilişkili olduğunu belirten Akdeniz, ardışık iki sayının oranının sayılar büyüdükçe Altın Oran’a yaklaştığını, Altın Oran sayısının da 1,618 ile ifade edildiğini sözlerine ekledi. Toplantının sonunda Çukurova Rotary Kulübü Başkanı Bülent Büyükiz, Prof. Dr. Akdeniz’e katılımından dolayı teşekkür plaketi verdi.
|