Türkiye Çocuk Vakfı tarafından hazırlanan Türkiye’nin Çocuk Karnesi raporunda Türkiye sınıfı geçemedi. 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı öncesinde Türkiye Çocuk Vakfı’nın 2006 yılı araştırması yayınlandı.
Vakıf, Aile ve Çocuk Sağlığı, Çocuk Eğitimi, Koruma Altındaki Çocuklar, Güç Koşullardaki Çocuklar, Özürlü Çocuklar, Çalışan ve Sokaktaki Çocuklar ile Çocuk Adalet Sistemi başlıkları altında yapılan araştırmada sonuçlar, Türkiye’nin bu konudaki başarısızlığını gözler önüne serdi.
İşsizlik karşısında sosyal güvenliğin sağlanamaması sonucu, aile ve çocuk sorunlarının derinleştiğinin altı çizilen raporda, Türkiye’nin aile ve çocuk merkezli insanî gelişme ve refah göstergeleri ile okul sağlığı hizmetlerinin dünya ortalamasının altında olduğu belirlendi. Bebek ve 5 yaş altı çocuk ölümleri ile anne ölüm oranının hâlâ yüksek olduğu belirtilen raporda, anne ve çocuk sağlığı hizmetlerinde bölgeler arası eğitim ve sağlık göstergelerindeki farklılıkların giderilemediği ortaya çıktı. Çocuk eğitimindeki durumun değerlendirildiği başlıkta ise, Türkiye’nin dünya ortalamasına göre 143 bin sınıf açığı bulunduğu, örgün eğitim okuma alışkanlığı kazandırılamadığı ortaya çıktı. Eğitim sisteminin, medya ve bilişim teknolojileriyle uyumlu duruma getirilemediğinin altı çizilen raporda, Türkiye’nin eğitimde yaş ve cinsiyet ayrımcılığını aşamadığı, eğitimin bütün aşamalarının kızların aleyhinde işlediği ve üstün yetenekli çocuklarını eğitemeyen bir ülke durumunda olduğu belirtildi.
Korunmaya muhtaç ve kimsesiz çocukları güvence altına alacak çocuk koruma sistemi ve çocuk adaleti sisteminin kurulamadığı vurgulandı. Sonuç olarak, Türkiye’nin, 27 Ocak 1995’ten bu yana Çocuk Haklarına Dair Sözleşme çerçevesinde taahhüt ettiği hedeflere ulaşamadığı belirtilen raporda, “Türkiye’nin 40 acil çocuk ödevi” başlıklı bir öneri belgesi hazırlandı.
20 Kasım 2000-2006 yılları arasında, öncelikli çocuk sorunlarının belirlenmesi amacıyla alanın uzmanları tarafından yapılan değerlendirme sonucunda aile, sağlık, göç, işsizlik, yoksulluk, şiddet, eğitim ve çocuk sorunları hakkında değerlendirmeler yapılarak çözüm teklifleri sunuldu.
|