Türk Eğitim-Sen, OECD ve Millî Eğitim Bakanlığı verilerinden yola çıkarak “Türk Millî Eğitimi’nin mevcut durumunu’’ ortaya koyan bir araştırma yaptı.
Araştırmada, Türkiye’deki okullaşma oranına, derslik ve öğretmen açığına yer verildi. Türkiye’de 4 milyon 330 bin 504 çocuğun okula gitmediği belirtilen araştırmaya göre, okula gitmesi gereken çocuk sayısı 19 milyon 205 bin, ancak 14 milyon 878 bin 496 öğrenci okula devam ediyor. Okula gitmeyenlerin 2 milyon 486 bin 554’ünü ise kızlar oluşturuyor.
OKULLARDAKİ DERSLİK AÇIĞI
Sınıf başına düşen öğrenci sayısı ilköğretimde 35, ortaöğretimde ise 34 olarak belirlendi. Bu sayının büyük şehirlerde ve Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde çok daha yüksek olduğu tesbit edildi. Araştırmaya göre, sınıf başına düşen öğrenci sayısı, bazı illerde şöyle: ‘’İstanbul’da ilköğretim için 58, ortaöğretim için 44, Ankara’da ilköğretimde 41, ortaöğretimde 40, Adana’da ilköğretimde 46 ortaöğretimde 50, Diyarbakır’da ilköğretimde 52 ortaöğretimde 62, Şanlıurfa’da ilköğretimde 63 ortaöğretimde 47.’’
OECD ülkelerindeki sınıf başına düşen öğrenci sayısına da yer verilen araştırmada, sınıf başına düşen öğrenci sayısının Lüksemburg’ta ilköğretimde 15.8 ortaöğretimde 19.7, Portekiz’de ilköğretimde 16.4, ortaöğretimde 23.5, İsviçre’de ilköğretimde 19.2, ortaöğretimde 18.7, İzlanda’da ilköğretimde 17.1, ortaöğretimde 18.5, Danimarka’da ilköğretimde 19.5, ortaöğretimde 19.4 olduğu bildirildi.Türkiye’deki derslik açığının ise okul öncesinde 229 bin 187, ilköğretimde 218 bin 366 ve ortaöğretimde de 66 bin 729 olduğu kaydedildi.
Öğretmen başına düşen öğrenci sayısının Türkiye ile OECD ülkeleri arasında farklılıklar gösterdiği belirtildi. Araştırmada, ‘’Türkiye’de ilköğretimde öğretmen başına düşen öğrenci sayısı 27, ortaöğretimde 18’dir. OECD ülkelerinde ise öğretmen başına düşen öğrenci sayısı ilköğretimde 16.9, ortaöğretimde 13.3’tür’’ denildi.
Buna göre, Türkiye’de OECD standartlarına ve çağ nüfusunun tamamının okula gitmesi durumunda öğretmen açığının ilköğretimde 263 bin 88 ve ortaöğretimde ise 112 bin 184 olduğu bildirildi.
Okullaşma oranlarının ise Türkiye’de, OECD ülkelerine göre düşük olduğu kaydedildi. Türkiye’de okul öncesinde okullaşma oranının yüzde 24, Belçika’da ise yüzde 120.8 olduğu belirtildi.
ÖZCAN “SİSTEM YENİLENMELİ”
Araştırma ile ilgili açıklama yapan Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı Şuayip Özcan, Türk Millî Eğitim sisteminin OECD ülkelerinin çok gerisinde olduğunu ifade etti. Eğitim sisteminin ‘’baştan aşağı yenilenmesi’’ gerektiğini savunan Özcan, halihazırdaki sorunların çözümü için ciddî adımlar atılmadığını öne sürdü. Şuayip Özcan, ‘’eğitime ve eğitimciye de yeteri kadar önem verilmediğini ve bu nedenle de ülkenin eğitim alanında siyah-beyaz bir tablo çizdiğini’’ kaydetti.
|