4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanununun 19. maddesinde “Bira ve şarap dahil her türlü alkollü içkinin televizyon, kablolu yayın, radyo ve kamu yayın araçlarıyla reklamının yapılması yasaktır” denilirken yazılı basının hariç tutulmasının, bir an önce doldurulması gereken bir yasal boşluk oluşturduğuna dikkat çekilerek, gazetelerde alkollü içki reklamlarında son günlerde gözlenen artışın bu boşluğun neticesi olduğu vurgulanıyor.
Gazetelerde boy boy yayınlanan içki reklâmlarına kamuoyu tepkisi sürüyor. Televizyon ve radyolarda yasaklanmasına dair yasanın bulunduğu içki, gazete ve dergi sayfalarından hemen hemen her gün yayınlanıyor. 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanunu’nun 19. maddesinin son fıkrasında “Alkol, bira, ve şarap dahil her çeşit alkollü içkinin televizyon, kablolu yayın, radyo, ve kamu yayın araçlarıyla reklâmının yapılması, ayrıca, içki satış yerleri ile tüm ticari ve kamuya açık yerlerde, tüketilmek veya beraberinde götürülmek üzere on sekiz yaşından küçüklere alkollü içecek satılması veya sunulması yasaktır” deniliyor.
Ancak yazılı basın buna dahil değil. Konuyla ilgilenen sivil toplum kuruluşlarının yetkilileri bu konuyla ilgi bir yasanın çıkarılmasını istiyor. Konuyu Yeni Asya’ya değerlendiren Yeşilay Derneği Başkanı M. Necati Özfatura şunları söyledi: “İçkinin reklamını televizyonlarda yasaklayan kanun var ama gazeteler için böyle bir durum söz konusu değil. Bilhasa şarap imalatçıları bunu istismar ediyorlar. Daha önce kamuoyu tepkisinden çekiniyorlardı. Yavaş yavaş reklamları artırdılar. Bu konuda adım adım kötüye doğru gidiyoruz.”
Özfatura, “Yasak yok ancak hükümetle görüşmelerimiz var. Konuya ilgili olarak rapor hazırladık. Hükümete sunduk. Olumlu tepkilerle karşılaştık. Tüketiciler Zirvesinde Başbakan Yardımcısı M. Ali Şahin ve Meclis Başkanı Bülent Arınç ile görüştük. Bize ‘Projelerinizi getirin. Hemen hayata geçirelim’ dediler. Biz de en kısa zamanda projelerimizi hazırlayıp kendilerine sunacağız. Dört Bakan ve Meclis Başkanı konuya hassasiyetle eğilecekler” diye konuştu.
Alkol, savaşlardan daha öldürücü
Alkol ve Uyuşturucu ile Mücadele Derneği Başkanı Cahit Babuna, “Alkol ve uyuşturucuda Batı geriye dönüşü olmayan bir yola girmiştir. Türkiye’de yasalar çıkıyor. Uyan olmuyor. Sigara uyuşturucuların en masumu. Batıda sigara ile ilgili tazminat dâvâsı açtığınızda kazanıyorsunuz. Ama alkolle ilgili böyle bir durum yok. Her bardak alkolde bir kaç bin beyin hücresi ölüyor. Ölen hücerleer hafıza bilgilerimizi de uçurup götürüyor” dedi.
Babuna şunları söyledi: “Alkol ve sigara ile 20-25 tür kanser ortaya çıkıyor. Alkol ve sigara 1. derecede kitle imha silâhı. Zelzeleden tabiî afetlerden, savaşlardan bile daha öldürücü. Alkol reklâmlarında gazetelerin para kazanma hırsının yanında tahrip amacı var. Dikkat çeken bir nokta da içikili yerlerin okul ve ibadethanelere uzaklığı 200 metreden az olammalı. Ama bu 50 metreye düştü. Son olarak dünyanın en kötü maddesi alkoldür.”
|