Zonguldak'taki kömür madenlerinde meydana gelen iş kazalarında, en fazla can kaybına neden olan göçükler, "çelik kalkan" olarak adlandırılan, yeni çelik tahkimat sistemiyle önlenecek.
Kömür havzasında, bin 200 metre derinliğe kadar tespit edilen, 1 milyar 310 milyon ton jeolojik taş kömürü rezervinin ekonomiye kazandırılması için çalışan madenciler, göçük ve grizu patlamasının yanı sıra karbonmonoksit zehirlenmesi, metan gazı ve karbondioksit boğulması gibi kazalarla karşı karşıya kalabiliyor.
Saptanabilen en eski ölümlü iş kazasının 1875'de yaşandığı ve Ahmet Ağa adlı kişinin hayatını kaybettiği havzada, Türkiye Taşkömürü Kurumu istatistiklerine göre, en fazla "göçükler" can alıyor. Üretim için kazılan ocaklarda oluşan boşlukları, ağaç maden direklerini baltayla keserek tahkimat yapan madenciler, zaman zaman tavandan yaşanan çökmeler yüzünden hayatlarını kaybediyor. Maden ocaklarında 1875'ten bu yana "göçük" kaynaklı kazalarda toplam 1523 kömür işçisi yaşamını yitirdi.
"Çelik tahkimat sistemiyle madenci korunacak"
Genel Maden İşçileri Sendikası (GMİS) Genel Başkanı Ahmet Demirci, tahkimat noksanlığı, işçilerin ihmali ve doğal koşullar gibi nedenlerle göçüklerin meydana gelebildiğine işaret ederek, "Ne kadar önlem alınsa da bazen kazalar meydana geliyor. Bizler, göz göre göre gerçekleşen ölümlerin önüne geçmek istiyoruz. TTK'da önlemler dikkatle alınıyor. Bizler de işçi arkadaşlarımızın burnu kanamadan yeryüzüne çıkabilmesi ve güvenlik önlemlerinin alınması için elimizden gelen mücadeleyi veriyoruz" diye konuştu.
Demirci, klasik ağaç tahkimat yerine, hafifletilmiş çelik direkler kullanılarak, madencilerin göçük gibi tehlikelerden daha fazla korunmasının amaçlandığını vurgulayarak, şunları kaydetti:
"Arkadaşlarımızın yeryüzüne sağlıklı bir şekilde çıkmaları için elimizden geleni yapacağız. Emniyetli bir şekilde üretim yapıyoruz. Kurumda yarı mekanik sistemlerle üretim yaygınlaşıyor. Bu kapsamda 'çelik kalkan' dediğimiz tahkimat sistemi gelecek. Ocaklarda çelik kalkan ve hidrolik direk sistemi projesi hayata geçtiğinde, göçükler büyük oranda önlenecek. Bunlar kurumun merkez atölyesinde yapılacak. Böylece işçilerimizin, göçüklerden kaynaklanan kazalarla karşılaşma riski yüzde 90 azalacak.
AA