Yıldız Holding, dünyanın altıncı büyük bisküvi üreticisi United Biscuits'i satın aldı, bu işlemle dünyanın üç numaralı bisküvi şirketi konumuna yükseldi.
Yıldız Holding'den yapılan yazılı açıklamaya göre, son altı yılda dünyanın önemli çikolata markalarından Godiva'yı ve ABD'nin köklü şekerleme şirketi DeMet's'i bünyesine katan Yıldız Holding, globalleşme adına en büyük adımını United Biscuits ile attı. Yıldız Holding, bir süredir satışta olan İngiliz bisküvi ve atıştırmalık şirketi United Biscuits ile alım anlaşması imzaladı.
Blackstone ve PAI özel sermaye fonlarının sahip olduğu United Biscuits'in satın alınması sürecinde Yıldız Holding'e HSBC ve Ünlü&Co şirketleri aracılık etti. Deloitte, süreçte Yıldız Holding'e mali danışmanlık hizmeti verirken, Linklaters ve YükselKarkınKüçük şirketleri de hukuki danışmanlık sağladı. Yıldız Holding, Godiva'da uyguladığı ve başarılı sonuçlar aldığı bağımsız yönetim modelini United Biscuits'te de uygulamayı planlıyor.
İskoçya'da 1830 yılında kurulan Carr's ile McVittie Price ve MacFarlane Lang'in 1948 yılında birleşmesinden doğan United Biscuits'in yedisi İngiltere'de olmak üzere 14 fabrikası bulunuyor. Şirketin İngiltere'de 4 bin 613, İngiltere dışında ise 2 bin 558 olmak üzere toplamda 7 bin 171 çalışanı mevcut. Şirketin 2013 yılı sonu itibarıyla satışları 1 milyar 146 milyon pound olarak gerçekleşti.
Bu satın alım ile ana işi olan bisküvi ve atıştırmalık pazarındaki konumunu daha da güçlendirecek Yıldız Holding, ek üretim kapasiteleri, yeni pazarlar, iki şirketin dağıtım kanalları ve yeni ürünler ile mevcut işlerini büyütmeye devam edecek. Her iki şirketin birbirini tamamlayacak ürün ve pazar yapısı, hem United Biscuits'i hem de Ülker'i uluslararası piyasalarda daha başarılı kılacak nitelikte görülüyor.
Yıldız Holding, United Biscuits'in lider konumda olduğu İngiltere'nin yanı sıra Afrika ülkeleri ve Hindistan ile Fransa, Belçika ve Hollanda gibi Avrupa ülkelerindeki pazar payını artırma fırsatı elde edecek. United Biscuits ise Türkiye, Ortadoğu, Kuzey Amerika, Çin ve Japonya gibi Yıldız Holding'in bulunduğu pazarlarda büyüme şansı yakalayacak. Her iki şirket, Ar-Ge ve yeni ürün geliştirme tecrübe ve bilgi birikimlerini birleştirerek rekabet avantajını da güçlendirecek.
United Biscuits'ten dört yıl önce, 1944 yılında Ülker Pötibör ile yola çıkan Yıldız Holding, bu satın alım hamlesi ile 70'inci yılında dünyanın en büyük üçüncü bisküvi üreticisi konumuna yükseldi.
- Sadece Yıldız Holding’in değil Türkiye'nin kazanımı
Açıklamada görüşlerine yer verilen Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker, "Nohutçu Han'daki atölyede yılda sadece 200 kilo bisküvi üreterek başlanan bu yolculuğun temelinde babam ve amcamın şu felsefesi yatıyor; 'Başarının temelinde önce bıkmadan usanmadan çalışmak, dürüstlük ve kaliteli üretim gelir.' Bu felsefe, 70 yılda bizi Türkiye'nin markası yapmakla kalmadı, dünyaya açılmamızı da sağladı" değerlendirmesinde bulundu.
Ülker, Yıldız Holding'in her zaman en iyi yaptığı işe odaklandığını, büyüme politikalarında da bu stratejiden şaşmadıklarını belirterek, şunları kaydetti:
"Bizim ana işimiz gıda. Yaptığımız tüm yatırımlar bu alanda dünyada söz sahibi olma doğrultusunda gerçekleştirildi. Godiva ve DeMet's aynı strateji çerçevesinde yaptığımız iki önemli yatırım oldu. United Biscuits de bu noktada iyi bir fırsattı. Biz de bu fırsatı değerlendirmek istedik. Bu büyüklükte bir satın alımı sadece Yıldız Holding için değil, ülkemiz için de önemli bir kazanç olarak görüyorum. Aynı şekilde United Biscuits'in de bu hissedar değişiminden çok faydalanacağını düşünüyorum. Zira şirketin daha az kuvvetli olduğu pazarlarda Yıldız Holding daha kuvvetli olduğu gibi bazı ürünlerde sınai know-how (teknik bilgi) üstünlüğümüz de var."
Yıldız Holding Mali İşler Başkanı Cem Karakaş ise United Biscuits'in mevcut ürün portföyünün, Yıldız Holding'in atıştırmalık alanındaki global liderlik vizyonunu desteklediğine işaret ederek, "Çin, Hindistan ve Afrika pazarlarında büyüme stratejilerimiz ile United Biscuits'in halihazırda bu ülkelerdeki operasyonları birbirini tamamlayacak nitelikte. Şirket, İngiltere ve Kuzey Avrupa dışında kalan uluslararası pazarlarında 2011-2014 arasında yıllık yaklaşık ortalama yüzde 19,4 büyüme gösterdi. 2017 yılına kadar ise yıllık ortalama yüzde 16 büyüme öngörüyor. Bu öngörüler, satın alımda bizim için önemli kriterler oldu" bilgisini verdi.
Açıklamaya göre, İngiltere bisküvi pazarında yüzde 26'nın üzerinde pay ile en yakın rakibinin 3 katı olan şirket, son yıllarda ciddi bir ihracat ve yeni pazarlara açılma hamlesi gerçekleştirdi. Beş yıl önce satışlarının sadece yüzde 5'ini İngiltere ve Kuzey Avrupa'nın dışındaki pazarlardan elde eden şirket, 2013 yılı sonunda gelirlerinin yüzde 15'ini yeni pazarlardan elde etmeyi başardı. Şirketin, İngiltere ve Kuzey Avrupa dışındaki en büyük pazarları arasında Suudi Arabistan, Hindistan, Nijerya ve Avustralya bulunuyor. Yurtdışındaki pazarlarda en yüksek büyüme potansiyeli olan bölgeler ise Afrika, Orta Doğu ve Çin olarak dikkati çekiyor.